Almaar meer mensen drinken regelmatig plantaardige dranken. Denk maar aan dranken op basis van soja, amandelen, noten, rijst of haver. Het is een Europese en zelfs mondiale tendens, maar houdt ook de Belg ervan? En waarom doen deze plantaardige alternatieven het zo goed?

De variatie op de markt van plantaardige voedingsalternatieven is het voorbije decennium enorm toegenomen en vooral de drankencategorie is intussen fors uit de kluiten gewassen. Sojamelk is ongetwijfeld het bekendste alternatief en zelfs daarbinnen heb je heel wat keuzemogelijkheden: gezoet, ongezoet, in verschillende smaken,…

Zeer ruim aanbod

Maar intussen kijkt de fan van plantaardige dranken al een stukje verder dan soja. Eveneens in opmars zijn havermelk en amandeldrank. Die laatste smaakt door de amandelen romig en is vol van smaak. Noten zijn sowieso veel gebruikt als basis voor een lekker zuivelalternatief. Denk maar aan bijvoorbeeld hazelnootdrank of cashewdrank. En dan nog is de kous niet af. Zo zijn er nog heel wat andere dranken met kokos, rijst, quinoa, spelt, boekwijt en hennep, … Het kan allemaal en je kan de lijn ook doortrekken naar alternatieven voor yoghurt, boter, room, slagroom of kaas. En als we even een zijsprong maken, dan zet de trend zich ook door buiten de zuivelcategorie met bijvoorbeeld plantaardige hamburgers.

Stijgende verkoop

Het aanbod is op dus zijn zachtst gezegd enorm verruimd, maar betekent dit ook dat de verkoop het goed doet? Volgens een in maart gepubliceerd rapport van Grand View Research zal de wereldwijde markt voor zuivelalternatieven in 2024 35,06 miljard dollar waard zijn. België kende volgens Euromonitor de voorbije tien jaar een groei in waarde met 10%. Het onderzoeksbureau verwacht dat de categorie aan hetzelfde tempo zal blijven groeien en het stipt daarbij vooral de groei van de amandelen, haver, rijst en kokosnoot aan.

Niet enkel bij het ontbijt

Het zijn cijfers die duidelijk maken dat deze drankjes geen hype van voorbijgaande aard zijn. Plantaardige drankjes beantwoorden dan ook aan uiteenlopende behoeften. Je hebt een publiek dat ervoor kiest uit noodzaak (allergie, lactose-intolerantie) of uit overtuiging (veganisten bijvoorbeeld). Daarnaast bestaat een brede vraag naar meer natuurlijke dranken die lekker smaken en aansluiten bij een actieve en drukke levensttijl. Het drinken van plantaardige dranken beperkt zich immers niet enkel tot het traditionele ontbijtmoment, maar duikt ook buitenshuis op. Zeker bij de jongere generatie vindt de gewoonte ingang om deze dranken als alternatieve snacks te beschouwen. 

Jonge volwassenen

Onderzoek leert dat 82% van de jonge volwassenen meer gezonde producten consumeert en dat 79% uitkijkt naar meer handige en gezonde eetoplossingen voor onderweg. Bijna de helft (47%) blijkt bereid om te betalen voor uitsluitend natuurlijke ingrediënten (bron: Mintel-rapport, 'The evolution of the global free-from market', okt. 2015 / FSA Jaarmonitor Foodservice Belgium 2018). Plantaardige dranken zijn met andere woorden ‘here to stay’. Met een ruim aanbod en met aandacht voor nieuwe consumptiemomenten en voor gebruiksgemak lijkt de groei van de plantaardige dranken en voedingsmiddelen de komende jaren gebeiteld te zitten.