Heb jij dat ook al, dat lentegevoel? De vogels knutselen kwetterend en fluitend aan hun nest en de eerste planten steken weifelend hun kopje boven de grond. Het valt niet te ontkennen. De lente is in het land. En bij de lente hoort steevast de Grote Lenteschoonmaak. Net als de vorige jaren steken tienduizenden vrijwilligers de handen uit de mouwen om deel te nemen aan het schoonmaakinitiatief georganiseerd door Mooimakers en Wallonie Plus Propre (Be WaPP). Ook Coca-Cola zet hier natuurlijk met plezier haar schouders onder, maar wie zijn nu Mooimakers en Be WaPP? En hoe is de Grote Lenteschoonmaak ontstaan? Wij gingen op onderzoek.

Wat is Mooimakers?

Mooimakers.be is een initiatief van deze organisaties:

  • OVAM: een Vlaamse overheidsdienst die richting geeft aan het beleid rond afval, materialen en bodem.
  • Fost Plus: Staat o.a. in voor de coördinatie van de selectieve inzameling, sortering en recyclage van huishoudelijk verpakkingsafval in België.
  • VVSG: de Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten.

Mooimakers zet de strijd tegen zwerfvuil voorop, stimuleert iedereen die zich hiervoor inzet en organiseert ook zelf verschillende projecten. “Het is onze missie om Vlaanderen te bevrijden van zwerfvuil en sluikstorten”, zegt Els Gommeren, Coördinator van Mooimakers, “de sleutel voor dit probleem is een samenspel van verschillende maatregelen en acties. Dat kunnen infrastructuurmaatregelen zijn, maar ook preventie van verpakkingen; van het ontwerp van die verpakkingen tot het moment dat die mogelijk op de grond belandt. Daar eindigt het echter niet. Ieder van ons kan en moet ook zelf het verschil maken. En daarom werkt Mooimakers ook aan een gedragsverandering bij de Vlaming.”

Eén van de initiatieven van Mooimakers is ‘Operatie Proper’ waarbij Mooimakers samen met individuele scholen, groepen en verenigingen een actieplan opstelt met concrete punten die de deelnemers kunnen uitvoeren om de omgeving net te houden. De scholen en groepen die dit een jaar volhouden krijgen een beloning.

Ook als individu kan je echter je steentje bijdragen en om dat in kaart te brengen, lanceerde Mooimakers de Actiekaart. Hier kan je zelf een straat of terrein afbakenen die jij net houdt.


 

De toekomst van Mooimakers

Els Gommeren: “Dankzij verschillende sensibiliseringscampagnes groeit het draagvlak van Mooimakers, en ook dit jaar hebben we een heel uitdagend operationeel plan. Waar we in 2019 vooral naar uitkijken is onze audit rond verpakkingspreventie. De bedoeling is om aan geïnteresseerde bedrijven een instrument aan te bieden om het eigen aanbod aan verpakkingen door te lichten met als doel ‘zwerfvuilgevoelige’ elementen te identificeren en waar mogelijk aan te passen. Dit is een belangrijke stap in het kader van onze preventiedoelstelling.”

Wallonie Plus Propre

Over naar Be WaPP (Wallonie Plus Propre). Deze organisatie zag het levenslicht in 2016 na een akkoord tussen de Waalse regering, FEVIA en Comeos. Net als bij Mooimakers is Fost Plus ook hier een drijvende kracht.

Het doel van Wallonie Plus Propre? De negatieve impact op de openbare netheid in Wallonië beperken. “We willen 20% minder zwerfvuil in het openbaar”, verduidelijkt Youri Sloutzky, woordvoerder van Wallonie Plus Propre, “en niet alleen dat. Het is voor ons even belangrijk een mentaliteitswijziging te creëren bij de Waalse burgers.”

Mensen bewust maken van zwerfafval, dat deed Wallonie Plus Propre door een aantal sensibiliseringscampagnes in de straat. Van grote opvallende pijlen in opgeruimde bermen tot als vuil verklede acteurs die aantoonden dat ook één klein stukje afval erg vervelend kan zijn.

“De grote kracht van Wallonie Plus Propre is dat wij verbindend werken”, zegt Youri Sloutzky. “Voorheen gingen de gemeentes individueel de strijd aan met zwerfvuil. Nu zijn wij de tussenpersoon met de gewestelijke overheid, maar ook tussen de gemeentes zelf. Wanneer een gemeente een leuk initiatief neemt, delen we dit met andere gemeentes zodat iedereen van elkaar kan leren.”

Trots op Wallonie Plus Propre

Youri Sloutzky: “Waar ik vooral fier op ben, is hoe Wallonie Plus Propre in slechts enkele jaren tijd is uitgegroeid tot een belangrijke speler in de strijd tegen zwerfvuil. We zitten dan ook boordevol plannen om nog meer in te zetten op een proper Wallonië. Dit jaar is er niet alleen De Grote Lenteschoonmaak, we gaan ook samenzitten met gemeentes om een ‘zwerfvuilplan’ op te stellen. We merken namelijk dat sommige gemeentes wel zwerfvuil opruimen, maar dat soms de strategische langetermijnvisie ontbreekt. Gemeentes en steden die al zo’n plan hebben, zullen we financieel ondersteunen om dit plan tot uitvoer te brengen.”

De Grote Lenteschoonmaak.

Twee organisaties in verschillende delen van het land, maar beiden zetten ze hun schouders onder De Grote Lenteschoonmaak. Hier stimuleert men mensen, bedrijven en scholen om hun buurt schoon te maken van zwerfvuil. In Vlaanderen loopt die van 16 tot 31 maart, in Wallonië is dat op 29, 30 en 31 maart.

De Grote Lenteschoonmaak is dan ook telkens een groot succes. In Wallonië deden in 2015 al 10.000 mensen mee aan de Lenteschoonmaak, in 2018 waren dat er 110.000. Vorig jaar verzamelde men maar liefst 115 ton PMD en 250 ton ander afval. “Dit jaar doen we nog beter”, glundert Youri Sloutzky, “want er schreven zich al meer dan 165.000 mensen in”.

Hoe deelnemen aan de Grote Lenteschoonmaak?

Hoe kan jij meedoen aan de Grote Lenteschoonmaak? Kijk op de website van Mooimakers of Wallonie Plus Propre en ga op zoek naar schoonmaakacties in jouw buurt. Of start zelf een actie op. Die kan je registreren op bovenstaande websites.

Ook Coca-Cola European Partners doet mee aan de Grote Lenteschoonmaak. Dat zowel in Vlaanderen als in Wallonië (Grand nettoyage de printemps). Dat kadert in ons ‘This is Forward-duurzaamheidsplan’. Hoe we precies deelnemen aan de Grote Lenteschoonmaak, kan je volgen op onze twitter accounts en in dit artikel.