Voor het vijfde jaar op rij kregen studenten van Vlerick Business School de unieke kans om kennis te maken met de digitale wereld van Coca-Cola. Drie weken lang werden ze uitgedaagd om digitale oplossingen te bedenken door te vertrekken vanuit hun eigen leefwereld. “Tijdens de Vlerick Boot Camp hebben we geleerd hoe internationale bedrijven de digitalisering aanpakken en kregen we ook de kans om onze eigen ideeën vorm te geven”, klinkt het.

Tijdens de Vlerick Boot Camp worden masterstudenten van Marketing & General management aan de Vlerick Business School het werkveld ingestuurd om waardevolle inzichten te verwerven over hoe bedrijven de digitalisering aanpakken. Aan de hand van hun opgebouwde kennis, creativiteit en eigen leefwereld gaan ze vervolgens op zoek naar digitale oplossingen.

Wij gingen langs bij de studenten en vroegen hen hoe zij deze Vlerick Boot Camp 2018 beleefd hebben.

Week 1: Beter connecteren met millennials

“In de eerste week vond een bezoek aan het Visitors Center van Coca-Cola in Antwerpen plaats. In het Visitors Center kregen we een presentatie om kennis te maken met het bedrijf. Opvallend daarbij was dat alles heel goed georganiseerd en gestructureerd was, wat meteen een goede eerste indruk gaf”, vertelt Clara Hanssens, student Marketing Management aan Vlerick.

“In het Visitors Center ontdek je vooral wat Coca-Cola – naast de productie van dranken – nog meer doet. Dat was handig om nadien inspiratie uit te halen. Zo wisten we bijvoorbeeld dat het belangrijk was om na te denken over hoe we het duurzame aspect konden verwerken in ons marketingidee”, zegt Vincent Meul, student General Management aan Vlerick.

“In die week werkten we ook in groepjes aan onze main case voor het merk Honest, een biologisch drankje. We kregen de opdracht om in de huid te kruipen van ‘digital brand manager’ en naar oplossingen te zoeken over hoe we beter kunnen connecteren met millennials. Uiteindelijk bedachten we maar liefst acht ideeën. Ons overkoepelend idee was om vooral te communiceren over het biologische aspect, en dan vooral in een werkomgeving door middel van open communicatie naar werkgevers en werknemers toe”, vertelt Clara Hanssens.

“Ten slotte vond in de eerste week ook nog een presentatie plaats van het mediabedrijf UM over influencer marketing en kregen we regelmatig coaching sessies.”

Week 2: Bezoek aan Amsterdam

“In de tweede week brachten we een bezoek aan Amsterdam en werkten we een minicase uit voor Takeaway.com. We kregen de opdracht om na te denken over hoe Takeaway.com nieuwe klanten kan aantrekken tijdens enkele specifieke gelegenheden”, zegt Vincent Meul.

Volgens Laura de Vries, Marketing Projects & Cooperations Coordinator bij Takeaway.com was het heel interessant en inspirerend om de studenten van Vlerick Business School over de vloer te hebben in het Amsterdamse hoofdkantoor. “Studenten zijn niet alleen doelgroep voor ons, ze vormen ook een startpunt van waaruit nieuwe ideeën ontstaan. Op basis van een case hebben de studenten een aantal ideeën gepresenteerd waar we als Takeaway.com zeker verder mee aan de slag kunnen.”

 “We werkten in Amsterdam niet alleen aan de Takeaway.com case, maar namen ook een kijkje in verschillende winkels, waaronder Hunkemöller, om na te gaan hoe zij in hun winkels inzetten op de digitalisering. Zo kon je in de flagship store van Hunkemöller in Amsterdam foto’s maken op een groot scherm en die delen op sociale media. Daarnaast verzamelen ze ook heel wat data. Zo meten ze bijvoorbeeld hoelang je in een kleedkamer blijft aan de hand van je bewegingen. Dat vond ik wel indrukwekkend om te zien”, vertelt Vincent Meul.

“Eenmaal terug in België brachten we ook nog een bezoek aan Mastercard, waar we meer inzicht kregen in hoe het bedrijf zich voorbereid op de digitale betaaloplossingen van de toekomst, zegt Clara Hanssens.

“In de afgelopen 50 jaar is Mastercard een drijvende kracht geworden in de betalingssector. Daardoor veranderde de manier van betalen in de wereld. Tijdens een eendaagse sessie kregen Vlerick-studenten de kans om te leren en ook te debatteren met de experts van Mastercard. Het publiek deelde hun ideeën, feedback en visie tijdens deze Boot Camp. Voor de studenten zelf was het een geweldige kans om de betalingsoplossingen van morgen te ontdekken en uit te proberen”, zegt Véronika Colucci, Director Product Development and Innovation bij Mastercard.

Week 3: Coca-Cola innovaties

“In de laatste week kregen we een sessie in het KO lab in Anderlecht, waarwe meer te weten kwamen over beverages for life, de strategie en de innovaties van Coca-Cola. Het was interessant om te zien hoe Coca-Cola hun innovaties ook op digitaal vlak op de kaart zet”, zegt Vincent Meul.

“Vóór de Vlerick Boot Camp was het bedrijf Coca-Cola voor mij een ver-van-mijn-bedshow, maar nu we drie weken lang gewerkt hebben aan een case voor Honest en ook kennis gemaakt hebben met het bedrijf en de mensen die er werken, heb ik dat gevoel totaal niet meer. Ik was erg onder de indruk van hoe lokaal Coca-Cola werkt. Bovendien vind ik het ook leuk en verrassend dat Coca-Cola een biologisch drankje (Honest) aan hun portfolio toevoegt”, vertelt Axelle Catoor, student Marketing Management aan Vlerick.

“De Vlerick Boot Camp heeft ons geleerd om goed na te denken over de haalbaarheid van een idee en om een rode draad te krijgen in het verhaal”, zegt Clara Hanssens. “Daarnaast hebben we ook bijgeleerd over time management. We moesten op zoek gaan naar hoe we onze tijd zo efficiënt mogelijk konden besteden. Gelukkig is ons dat vrij goed gelukt”, voegt Laetitia Van der Gucht er nog aan toe.

Op naar editie nummer 6!

Zowel de studenten als Coca-Cola en de verschillende partners waarmee werd samengewerkt blikken positief terug op deze geslaagde vijfde editie. Er werden ook dit jaar weer verschillende goeie business ideeën gelanceerd waarvan de kans bestaat dat ze in de nabije toekomst ook echt gerealiseerd zullen worden. Net zoals dat ooit bij de Happy Caps app het geval was, een idee dat ook ontsproten is aan de creatieve geesten van de Vlerick studenten. To be continued!