Van 27 mei tot 3 juni 2018 is het de Week van de Bij. Een ideaal moment om stil te staan bij hoe we de biodiversiteit en het milieu in de buurt van onze sites nog kunnen verbeteren. Dat is ook het uitgangspunt van een samenwerking met Beeodiversity, dat gespecialiseerd is het analyseren van de milieukwaliteit… dankzij bijen.

Sinds kort staan achteraan ons hoofdgebouw in Anderlecht twee bijenkorven, bevolkt door twee kolonies of zo’n 100.000 bijen. En die staan er niet zomaar. Coca-Cola hecht veel belang aan duurzaamheid (het is de kern van onze business) en daarom willen we met installatie van de bijenkorf de biodiversiteit helpen beschermen en vergroten. “Het gaat om een proefproject”, vertelt dr. Bach Kim Nguyen, oprichter van Beeodiversity. “Met de hulp van de bijen meten we de biodiversiteit en het niveau van de vervuiling in de buurt." Bijen zijn essentieel voor ons ecosysteem. Hun ecologische kenmerken maken hun belangrijke actoren in het behoud van onze omgeving. Bijen op de site zorgen er ook voor dat zullen kunnen genieten van heerlijke eigen honing met maar liefst 50 potten per kolonie.

Bijenkasten in Anderlecht

Bijen verzamelen stalen

Hoe dat in z’n werk gaat? De bijen verzamelen in de buurt van de korven voedsel, bestuiven bloemen en brengen stoffen en andere zaken naar de korf. De stalen die ze zo verzamelen, anlyseert het team van Beeodiversity, waarna het bepaalt hoe het gesteld is met de biodiversiteit en de vervuiling. Op basis daarvan kunnen dan weer maatregelen genomen worden om de kwaliteit van het milieu te verbeteren. Denk aan extra groenaanplantingen bijvoorbeeld. Zo verbetert de habitat van de bijen. 

“Dankzij de bijen krijgt Coca-Cola dus een zicht op de milieukwaliteit in de buurt van zijn hoofdkwartier”, vult dr. Bach Kim Nguyen aan. “Onze imkers nemen elke twee maanden – behalve in de winter, nvdr. – staaltjes. Twee maanden later zijn de analyses klaar en kennen we de situatie. De eerste staaltjes worden trouwens binnenkort genomen.

Meer dan een pilootproject?

Coca-Cola is niet het enige bedrijf waarmee Beeodiversity samenwerkt. “We zijn ook actief in Frankrijk, Wales, Zwitserland, Bulgarije en binnenkort Nederland. De samenwerking met Coca-Cola is voor ons dan ook zeer interessant. Wanneer dit pilootproject de gewenste resultaten oplevert, kunnen we eventueel kijken wat we op andere sites kunnen doen en later zelfs het project uitbreiden naar andere landen waar Coca-Cola actief is.