Wanneer miljoenen gezinnen, vrienden en rivaliserende supporters in Amerika zich aanstaande zondag voor grote en kleine schermen verzamelen voor de aftrap van grootste Amerikaanse sportevenement, oftewel de Big Game, zal Coca-Cola hen er aan herinneren dat saamhorigheid – en verschillen – prachtig zijn.

Een nieuwe reclamespot van 60 seconden, ‘A Coke is a Coke’, belicht het feit dat Coca-Cola – alle Coca-Cola – er is voor iedereen, en dat dat altijd zo is geweest. De reclame wordt voorafgaand aan de wedstrijd, net voor het volkslied, uitgezonden op tv. We zien animatiefiguren uit verschillende geledingen van de samenleving genieten van de smaak van Coca-Cola in diverse varianten en verpakkingen. Alle beelden, woorden en stemmen in de spot zijn bedoeld om mensen samen te brengen – ongeacht hun ras, gender, afkomst, geloof, beroep, leefstijl of opvattingen – en hun verschillen te vieren met een ijskoude Coca-Cola. ‘A Coke is a Coke’ werd bedacht door Wieden+Kennedy en geanimeerd door Psyop.

‘A Coke is a Coke’ is een speelse maar treffende weergave van de waarden die het merk al meer dan 132 jaar omarmt.

“De Big Game is voor Amerika een geweldige kans om zich te verenigen, en voor ons een prachtige kans om te verwoorden waar Coca-Cola voor staat”, zegt Jennifer Healan, Group Director Integrated Marketing Content bij Coca-Cola North America. “We kijken er naar uit om ‘A Coke is a Coke’ aan het grote publiek te tonen. De spot brengt het optimisme, de diversiteit en inclusie waar ons merk voor staat op een unieke manier tot leven.”

De creatieve spot is geïnspireerd op een passage uit het boek van popart-icoon Andy Warhol uit 1975, ‘The Philosophy of Andy Warhol’:

“Wat zo fantastisch is aan Amerika is dat hier de traditie is ontstaan dat de rijkste consumenten eigenlijk dezelfde dingen kopen als de armste. Als je tv kijkt en Coca-Cola ziet, weet je dat de president Coca-Cola drinkt, dat Liz Taylor Coca-Cola drinkt, en dan denk je gewoon: ik kan ook Coca-Cola drinken. ‘A Coke is a Coke’ en zelfs met al het geld van de wereld kun je geen betere Coca-Cola kopen dan de Coca-Cola die de zwerver op de hoek staat te drinken. Alle Coca-Cola is hetzelfde en alle Coca-Cola is goed. Liz Taylor weet het, de president weet het, de zwerver weet het en jij weet het.”

Op social media zal Coca-Cola supporters uitnodigen om de boodschap ‘Together is Beautiful’ te delen door selfies te sturen waarop is te zien hoe ze tegelijkertijd verschillend én prachtig zijn. Een aantal van de foto’s wordt bewerkt met behulp van een zelfde illustratiestijl als de figuren in ‘A Coke is a Coke’ en zal op de avond van de Big Game worden getoond als muurschildering op het Instagram-kanaal van Coca-Cola. Het merk zal ook actief reageren op Twitter-volgers met positieve berichten van de figuren uit ‘A Coke is a Coke’.

Coca-Cola maakt al heel lang gebruik van ’s werelds grootste reclamepodium om een ode te brengen aan eenheid, vooral tijdens perioden van culturele verdeeldheid. In 2014 en 2018 raakte het merk een vergelijkbare snaar met het spraakmakende ‘It’s Beautiful’ en ‘The Wonder of Us’.

Het uitzenden van een ‘A Coke is a Coke’ voorafgaand aan de wedstrijd bouwt voort op deze traditie en volgens Brynn Bardacke, Vice President Content & Creative Excellence bij Coca-Cola North America, is dit zowel toepasselijk als doelbewust.

Ze licht toe: “De tijdloze boodschap van de spot is vandaag de dag bijzonder relevant gelet op wat er in de maatschappij gaande is en we hopen dat de boodschap weerklank vindt bij kijkers wanneer ze zich als land verenigen om ons nationale volkslied te zingen. Deze waarden zijn een constante voor het merk Coca-Cola omdat ze blijvend zijn. En het blijft niet alleen bij aandacht voor deze waarden… Coca-Cola is een merk en een bedrijf dat die waarden ook tot uitdrukking laat komen in zijn daden.”

Together is beautiful

Een ode aan diversiteit in Atlanta

Een voorbeeld hiervan is de door The Coca-Cola Foundation bekendgemaakte subsidie van $1 miljoen, die het mogelijk maakt gratis toegang te verlenen aan iedereen die tussen 28 januari en 28 februari (de maand van de zwarte geschiedenis) een bezoek brengt aan het National Center for Civil and Human Rights in Atlanta. Het doel: de geschiedenis van de Amerikaanse Burgerrechtenbeweging te verbinden met mensenrechten en inclusievraagstukken overal ter wereld, en de rol van diversiteit en inclusie in de geschiedenis van Atlanta te belichten.

“We kunnen geen betere manier bedenken om een ode aan onze thuisstad te brengen”, aldus Helen Smith Price, president van The Coca-Cola Foundation, de internationale filantropische tak van het bedrijf. “(Bij deze subsidie) gaat het erom dat we zowel bezoekers als inwoners de gelegenheid bieden inzicht te krijgen in de rijke burgerrechten- en mensenrechtentraditie van Atlanta, met name omdat tienduizenden gasten onze stad zullen bezoeken vanwege de Big Game.”

Together is beautiful

Coca-Cola speelde een centrale rol bij het mondialer, inclusiever en gastvrijer worden van Atlanta. In 1965 hebben topmensen van Coca-Cola er in belangrijke mate aan bijgedragen dat Dr. Martin Luther King Jr. passende erkenning kreeg van de stad nadat hij de Nobelprijs voor de Vrede had gewonnen. In de afgelopen tien jaar hebben The Coca-Cola Company en The Coca-Cola Foundation meer dan $160 miljoen en tienduizenden vrijwilligersuren geïnvesteerd in het ondersteunen van sociale, economische en milieuprogramma’s in Atlanta, waaronder schenking van de grond waarop nu het National Center for Civil and Human Rights is gevestigd.