Van 5 tot 9 november zette heel Coca-Cola zich een week lang schrap voor activiteiten en extra aandacht voor zijn duurzaamheidsactieplan. Ontdek hoe we tijdens onze ‘This is Forward week’ allemaal samen de handen uit de mouwen staken.

Onze acties op verpakkingen, recyclage en de strijd tegen zwerfvuil blijven voor Coca-Cola topprioriteit in België en Luxemburg. Het is onze ambitie om tegen 2025 al onze verpakkingen terug in te zamelen zodat ze niet eindigen als zwerfvuil of in de oceaan. De voorbije jaren namen we dan ook heel wat initiatieven. Denk maar aan onze recyclage-acties op festivals en evenementen of onze samenwerking met klanten als Kinepolis en Q8. Tegelijk zetten we ons engagement graag door gebruik te maken van de kracht van onze merken in onze marketingcampagnes. De reclamespots van Coca-Cola eindigen steevast met een oproep tot recyclage en op onze festivalverpakkingen krijgt ons logo op de flessen het gezelschap van een recyclingboodschap.

Steeds meer doen

Volstaat dat? Neen. De strijd voor meer duurzaamheid is nog niet gestreden en we willen steeds meer doen. Dat is een boodschap die we niet enkel met de buitenwereld delen, maar waarvoor we elke Coca-Cola-medewerker weten te motiveren. Met inspirerende sessies, maar ook door samen op pad te gaan en zwerfvuil in te zamelen.

Samen met de consument

De inspiratie kwam tijdens de This is Forward week van experts zoals Bruno Van Gompel (WEBU Technical and Supply Chain Director bij The Coca-Cola Company). Hij legde in zijn sessie uit welke uitdagingen ons wachten op vlak van verpakkingen en hoe we dichter bij een wereld zonder verspilling kunnen komen. Onze Senior Brand Manager Jolien Schelstraete maakte duidelijk dat we dat samen met onze consumenten doen. “We gaan samen met de consument van bottle to bottle”, liet ze noteren.

Recycling (en plogging) tours

Het inzamelen van alle verpakkingen die we in België op de markt zetten, is één van onze grote doelen. Van Associate Director Communications & Public Affairs Eva Lefevre konden we vernemen hoe Coca-Cola dat huzarenstukje wil waarmaken. En dat kan ook heel praktisch worden. Ploggen (hardlopen en afval oprapen) kan bijvoorbeeld helpen om een einde te maken aan bermen vol troep, plastic in onze oceanen of dieren die stikken in ons afval. Expert-plogger Bart Meese kwam in Gent vertellen hoe je dat precies doet en daarnaast zetten ook alle andere vestigingen in de loop van de week hun Recycling Tour op poten.Onze Recycling Tours vonden plaats in onze acht vestigingen (Gent, Antwerpen, Londerzeel, Anderlecht, Heppignies, Hasselt, Chaudfontaine en Luxemburg). In totaal hebben meer dan 450 medewerkers deelgenomen aan de opkuisacties. En ook al blijft streven naar meer duurzaamheid een dagelijks werk, toch kijken we nu al uit naar onze volgende This is Forward-week.