‘This Coke is a Fanta’ is een vaak gehoorde homofobe uitspraak in Brazilië. Daarom zette Coca-Cola vorige zomer de situatie op zijn kop met een luchtige Pride-campagne die een heel nieuwe invulling gaf aan de beledigende uitdrukking.

De Portugese uitspraak ‘This Coke is a Fanta’ wordt al jarenlang gebruikt om de Braziliaanse LGBT+-gemeenschap te beschimpen. De meeste mensen doen deze uitspraak af als een onschuldige grap, maar de slachtoffers zijn dergelijke uitspraken meer dan moe en vinden dat ze aanzetten tot homofobie.

Daarom creëerde Coca-Cola Brazilië een gelimiteerde editie van zijn iconische rode Coca-Cola Original-blikje, maar dan gevuld met heerlijk verfrissende Fanta. De blikjes werden gelanceerd op de Internationale Dag tegen Homofobie en Transfobie, met als boodschap ‘This Coke is a Fanta, so what?’.

Een nieuw symbool

De impact van deze campagne tegen vooroordelen was enorm. Door de lancering van de gelimiteerde editie groeide de homofobe uitspraak bijna van de ene op de andere dag uit tot een nieuw symbool van de LGBT-gemeenschap. Fans over het hele land maakten hun eigen ‘Coke Fantas’ en postten video’s op YouTube en op sociale media.

De campagne werd zelfs opgepikt door de bekendste Braziliaanse LGBT-zanger Pabllo Vittar. In een hartverwarmende clip op Instagram deelde de nationale ster zijn liefde voor de gelimiteerde editie.

“I am amazed by Coke Fanta!” zegt hij, terwijl hij een heerlijk glas Coke Fanta uitschenkt.

‘This Coke is a Fanta, so what?’ bleek ook een voltreffer tijdens het carnaval. Veel deelnemers droegen T-shirts van Coca-Cola Original waaronder een Fanta-logo verborgen zat.

“We can be Cokes, we can be Fantas, we can be whatever we want!” zegt een feestganger in het campagnefilmpje.

“Let’s be happy!” roept iemand anders, met een blikje Coke Fanta in de hand.