Naast pop-up restaurants, grab & go-concepten en bio restaurants zien we tegenwoordig steeds meer horecaconcepten die zich op één specifiek product richten. Conceptrestaurants als Manhattn’s, Bavet en Otomat bijvoorbeeld bieden niet alleen een kwalitatief product aan, maar zorgen ook nog eens voor die unieke conceptbeleving.

Horeca verandert voortdurend. Mensen zijn op zoek naar vernieuwing en kiezen tegenwoordig steeds meer voor eenvoudige en herkenbare foodconcepten, zoals een eenvoudige burger of pizza, maar met een moderne twist. “Het aantal traditionele brasserieën die een menukaart hebben met 45 gerechten op vermindert geleidelijk aan. Het idee om zo veel mogelijk keuze te bieden aan de consument is voor de horeca-uitbater niet alleen te duur, maar ook te complex geworden. Bovendien is de consument steeds meer op zoek naar een  ervaring bovenop zijn eten”, vertelt Julien Piret, manager National Key Accounts Belux.

“Conceptrestaurants zijn succesvol omdat ze hun concept perfect weten te vertalen naar een combinatie van een aangename omgeving, een heerlijk en simpel gerecht aan een aanvaardbare prijs in een herkenbare, terugkerende omgeving”

“Momenteel zien we dat het aantal horecabezoeken vermindert, maar tegelijkertijd stijgt het bedrag dat consumenten spenderen. Consumenten zijn dus bereid om meer te betalen in ruil voor goede kwaliteit en een aangename sfeer. En dat is waarom conceptrestaurants succesvol zijn. Ze weten hun concept perfect te vertalen naar een combinatie van een aangename omgeving, een heerlijk en simpel gerecht aan een aanvaardbare prijs in een herkenbare, terugkerende omgeving”, zegt Julien Piret.

Coca-Cola in muurschildering

De verandering van het horecalandschap gaat ook voor Coca-Cola gepaard met heel wat uitdagingen. “Conceptrestaurants zijn steeds minder afhankelijk van sterke merken om consumenten aan te trekken. Vroeger zag je bijvoorbeeld een Coca-Cola parasol op het terras van het restaurant of reclame van Coca-Cola in het restaurant zelf. Dt creëerde herkenbaarheid. Vandaag de dag zijn conceptrestaurants zélf het merk geworden. Ze gebruiken een veel minder sterke vorm van merkcommunicatie. En als die er toch is, gebeurt dat op een stijl-geïntegreerde en subtiele manier, zoals het logo dat verwerkt is in bijvoorbeeld een muurschildering of in een lampenkap”, vertelt Julien Piret.

Inspelen op veranderende trends

“Toch willen we ook mee evolueren met de veranderende trends in de maatschappij en met nieuwe generaties consumenten. Om relevant te blijven voor de onze klanten en consumenten zetten we daarom in op meer keuze en minder suiker. Voor horecazaken die geen gesuikerde dranken willen aanbieden hebben we onze Coca-Cola zero sugar- en light taste varianten, maar ook de caloriearme dranken Honest, Fuze Tea en Fïnley. Met de uitbreiding van ons productportfolio bieden we dus ook merken aan die perfect aansluiten bij de behoeften van onze klanten. We zetten eveneens hard in op Chaudfontaine. Zo proberen we onze klanten goed te informeren dat de consument het gefilterde kraantjeswater niet altijd accepteert, en al helemaal niet tegen betaling.”, aldus Julien.

5 inspirerende conceptrestaurants in België volgens Julien Piret en Manu Hoebeke (Sr Manager Field Sales)

Manhattn’s

Manhattn's

Bij Manhattn’s heb je keuze tussen 5 à 6 hamburgers. Daarnaast kan je nog een aangepaste saus en een drankje (frisdrank of bier) kiezen. En that’s it. Manhattn’s onderscheidt zich van anderen door goede kwaliteit (premium burgers) aan te bieden in een indrukwekkend New-Yorks kader.

https://www.manhattns.com/

Bavet

Bavet

Bavet bedacht op een slimme manier een origineel pastaconcept. Ze laten de sauzen maken op één locatie en leveren die vervolgens aan de verschillende locaties. Op die manier moet enkel nog de pasta à la minute gekookt worden.

http://bavet.eu/

Otomat

Otomat

De naam O-tomat, staat eigenlijk voor de keuze tussen ‘ met of zonder tomaat’ en toont aan dat je naast rode pizza’s ook gewone pizza’s kan maken met een andere vulling, en zonder tomaat. Zij trekken het idee van ‘een pizza hoeft niet per se met tomatensaus te zijn’ helemaal open. Zo bieden ze pizza’s aan als dessert, als hoofdmaaltijd en als aperitiefhapje.

www.otomat.be

Ellis Gourmet Burger

Ellis Gourmet Burger

Ellis Gourmet Burger is meer een gevestigde waarde, maar wel een inspirerende burgerzaak met een sterk concept en identiteit!

https://ellisgourmetburger.be/nl

Wurst

Wurst

Jeroen Meus heeft na Leuven nu ook een Würst in Gent en Antwerpen geopend aan de Nederkouter. Samen met slager Philippe Rondou creëerden ze haute dogs. Worstjes op niveau dus, geen goedkope slappe hotdogs. De broodjes werden op maat gemaakt door biobakkerij De Trog. Het interieur in de Gentse vestiging werd onder handen genomen door Matadi Architecten.

https://www.wurstdogs.be/

Lucy Chang

Lucy Chang

Lucy Chang is een concept van 'fingerfood' in een trendy setting, geserveerd als snelle hap aan democratische prijzen. Lucy Chang startte met 1 restaurant in Antwerpen in 1999 met een geniaal concept waarbij ze Aziatisch eten aanbieden in een trendy en comfortabel kader.

http://www.lucychang.be/

Hechi (Ekeren, Kontich Zemst)

Hechi

Hechi bedacht een nieuw en innovatief concept: een unieke all-in cuisine met live cooking. Je betaalt er enkel voor de verblijfsduur van je arrangement. Verder kan je er onbeperkt genieten van internationale gerechten en non-alcoholische dranken.

https://www.hechi.be/