Thuis correct sorteren, daar zijn we als Belgen kampioenen in, maar wanneer we onderweg zijn kan het nog beter. Die vaststelling zette Coca-Cola  aan om meer in te zetten op netheid op tankstations langs de autosnelwegen en er de hoeveelheid zwerfvuil te verminderen. Zo startte een proefproject  samen met de enthousiaste medewerking van Q8, Autogrill, Mooimakers en Wallonie Plus Propre om automobilisten te sensibiliseren hun afval achter te laten in de vuilnisbakken.

Samen voor meer openbare netheid

17 november 2017. De parking van het Q8-tankstation in Thieu, nabij Bergen. Hostessen van Coca-Cola spreken automobilisten aan en vragen hen naar hun engagement in de strijd tegen zwerfvuil. Iedereen krijgt een auto-afvalzakje mee. Dat is herbruikbaar en past rond de versnellingspook.

Auto-afvalzakje

Ook Waals minister van Milieu, Carlo Di Antonio, komt langs. Hij wil weten welke initiatieven de bedrijven opzetten sinds ze begin 2016 zowel in Wallonië als Vlaanderen een overeenkomst tekenden over de aanpak van zwerfvuil. Tegen 2022 willen de initiatiefnemers, waaronder Coca-Cola, de hoeveelheid zwerfvuil met 65% doen dalen op snelwegparkings, stopplaatsen van het openbaar vervoer en afvalverzamelpunten.

Waals Minister van Milieu Carlo di Antonio

Vuilnisbakken zichtbaarder

Het aanspreken van mensen en uitdelen van auto-afvalzakjes is daar bij dit project maar een onderdeel van. Verder hebben onze partners Q8 en Autogrill met de ondersteuning van Mooimakers en Wallonie Plus Propre op de parking een aantal blijvende maatregelen genomen, zoals het verbeteren van de zichtbaarheid van de vuilnisbakken. Dat met behulp van vlaggen, reflectoren en grafitti-aanduiding op de grond die de weg naar de vuilnisbakken aangeven.

Coca-Cola heeft daarnaast posters voorzien, die tot nog meer afvalinzameling moeten aanmoedigen. Je vindt ze aan de pompen, in de winkel en het toilet van het Q8 tankstation.

Posteres Coca-Cola

Jean Eylenbosch, Vice President European Government Relations bij Coca-Cola, vertelt : “ Duurzaam ondernemen  heeft altijd al een integrale rol gespeeld in onze bedrijfsactiviteiten. Als bedrijf hebben we een verantwoordelijkheid op te nemen ten opzichte van de maatschappij waarin we actief zijn en doen we alles dat in onze mogelijkheden ligt om onze klanten en consumenten op proactieve wijze aan te moedigen om lege drankverpakkingen correct te sorteren.”

Jean Eylenbosch

Nog meer initiatieven

Binnenkort volgt nog een soortgelijke actie aan het Q8-tankstation in Ranst. Wanneer het testproject goede resultaten oplevert, zullen ook de Q8-stations over het hele land aangepast worden.

Deze actie met Q8 past voor Coca-Cola trouwens in een bredere aanpak van recyclage. Zo vroegen we met onze Red Lodge aandacht op de festivals en zijn er samenwerkingen met Kinepolis en Sea Life. Intern motiveren we de medewerkers met onze Recyling Tour. Al deze initiatieven zijn onderdeel van onze nieuwe Actieplan voor Duurzaamheid (dat we de naam ‘Dit is Vooruit’ gaven), waarbij we onder andere al onze verpakkingen inzamelen zodat ze niet eindigen als zwerfvuil of in de oceaan.