De vastenmaand is weer begonnen. Overal ter wereld onthouden moslims zich van zonsopgang tot zonsondergang van voedsel en drinken. Tijdens deze periode is er tijd voor bezinning, maar ook voor liefdadigheid en samenkomen met familie, vrienden én vreemden.

Coca-Cola vertelt verhalen over mensen. Via verschillende media, maar vooral onze televisiespots, brengen we vaak het verhaal over hoe die mensen samenkomen. Of het nu onze ‘Holidays are coming’ kerstspot is, ‘I like to buy the world a coke’ (Hilltop), of onze inspirerende ‘Reasons to Believe in a Better World’-campagne, we stellen eenheid en positiviteit centraal. Zo ook in onze spot over de ramadan, een periode die over de grenzen heen families en vrienden samenbrengt.

Boys on a bench

Inclusiviteit is al van bij het begin één van onze kernwaarden. Zo was Coca-Cola in 1895 het eerste merk dat een reclame uitbracht waarin een vrouw een rol vertolkte. In de late jaren zestig, op het hoogtepunt van de rassenrellen en de moord op Dr. Martin Luther King, Jr. deed Coca-Cola dan weer iets wat het nooit eerder had gedaan: het lanceerde de reclame ‘Boys on a Bench’ waar enkele zwarte en blanke jongens zij-aan-zij een luchtig moment beleefden met een Coca-Cola. Niet alleen dat, het bankje was duidelijk een segregatiebankje.

Coca-Cola ramadan
(Foto: Jay Maisel)

Coca-Cola wil met deze video opnieuw die eenvoudige, maar universele boodschap brengen van vriendschap, optimisme en solidariteit. We streven ernaar één van de meest inclusieve merken ter wereld te zijn en tonen dat ook simpelweg het delen van een Coca-Cola mensen dichter bij elkaar kan brengen. En dat zeker in de vastenperiode waar moslims overal ter wereld, na het breken van de dagelijkse vasten, ook van onze dranken genieten.