Het is een zonnige zaterdagnamiddag en het Coca-Cola hoofdkwartier in Anderlecht lijkt er rustig bij te liggen. Alhoewel, rustig… In de grote inkomhal zitten een 250-tal studenten aandachtig te luisteren naar Eva Lefevre, Associate Director Communications & Public Affairs bij Coca-Cola European Partners. De studenten, stuk voor stuk strak in het pak, zitten diep voorovergebogen of overleggen fluisterend met hun vrienden over het duurzaamheidsprobleem dat Eva hen voorlegt. De sfeer is los. We zien lachende monden, maar tegelijk ook gretige ogen… tot Eva de studenten succes wenst. Het is nu aan hen. Welkom bij de LSM-cup!

De LSM-cup

Het concept van de LSM-cup is simpel. LSM-Conseil, een studenten consulting agentschap, legt samen met twee bedrijven een waarheidsgetrouwe business case voor aan studenten uit het hele land. Zij hebben dan enkele uren de tijd om samen een creatieve, maar realistische oplossing te bedenken en die voor te stellen aan een jury.

“En daar aan dragen we met Coca-Cola natuurlijk graag ons steentje bij”, zegt Hellen Badozi, HR business partner bij Coca-Cola European Partners. “De LSM cup is een win-win-win situatie. Je hebt de studenten, die de kans krijgen om als team te werken aan een echt businessprobleem en dus één dag lang van het professionele leven kunnen proeven. Ten tweede, zijn de verfrissende en originele ideeën van de studenten ook inspirerend voor ons. Het is een goede manier om onze kijk op de zaken in vraag te stellen. Natuurlijk zijn wij ook altijd op zoek naar nieuw talent voor de toekomst. Wij willen top-of-mind zijn als werkgever bij studenten als ze denken aan hun professionele carrière.”

En dat gevoel is wederzijds. Henri Groenweghe is één van de studenten die zich klaarmaakt om de Coca-Cola case op te lossen. “Ik wou absoluut een event als deze, met echte business cases, doen vooraleer ik afstudeerde. Mijn verwachtingen zijn dus hooggespannen. Niet alleen wil ik een goed resultaat bekomen, ik wil vooral ook mensen leren kennen: mede-graduates, maar ook mensen binnen Coca-Cola.”

Een business case uit het leven gegrepen

Even later zitten de studenten in groepjes te werken, verspreid over het Coca-Cola gebouw. Het is onmiddellijk duidelijk dat iedereen zijn eigen stijl heeft. Sommigen nemen er hun laptop bij en gaan vlijtig op zoek naar achtergrondinformatie. Anderen overleggen kalm hun ideeën, terwijl nog een andere groep er een blackboard bijneemt om alles vanuit een helicopterview te bekijken.

“Dat is één van de moeilijkheden van de LSM-cup”, zegt Alexandra Redant, “men plaatst je bij mensen die je niet kent. Het makkelijkst is dan dat je binnen je groep iemand zoekt waarmee je ideeën deelt, maar het is evenzeer interessant om samen te zitten met mensen die helemaal anders denken dan jij. Zo leer je meer over zaken die je niet kent en net die samenwerking kan leiden tot zeer interessante combo’s.”

Naarmate de deadline nadert, stijgt de spanning. Studenten vullen in razendsnel tempo PowerPoint presentaties en wikken en wegen woorden om hun idee toch maar op zo’n leuke en duidelijke manier aan de jury voor te kunnen leggen. De Coca-Cola case bleek niet zo eenvoudig. “Het was erg concreet”, geeft Henri toe, “we moesten een oplossing zoeken voor zwerfvuil op de campus. Pal in onze leefwereld dus, maar toch een waarheidsgetrouw probleem. Heel leuk om hier over na te denken en creatief uit de hoek te komen.”

“Bij de LSM-cup ligt de focus op ‘Corporate Social Responsibility’. Hierdoor was er geen twijfel; de Coca-Cola case moest gelinkt worden aan ons ‘Dit is Vooruit-plan’", zegt Hellen Badozi, "en dan vooral aan het doel om tegen 2025, 100% van onze verpakkingen te verzamelen”.

Een tweetal uur later, keert de kalmte terug in het gebouw. De winnaars zijn bekend en ontvangen hun prijs op het grote podium. “Het was een superleuke ervaring!” De winnaars van de cup voor bachelorstudenten stralen. “De case was niet makkelijk om te kraken en vooral de moeilijkheden rond het pitchen aan een professionele jury is iets dat we geleerd hebben en meenemen naar de toekomst. De LSM-cup was maar één dag in ons leven, maar het is zeker een ervaring die ons zeer lang zal bijblijven.”