Terwijl je de zomerse hitte ontduikt en jezelf verfrist met een Honest Original Lemonade, vraag je je misschien af waar de citroen in ons drankje vandaan komt.

Om volledig open en ‘heerlijk eerlijk’ te zijn over de bron van onze natuurlijke ingrediënten, trokken we naar Murcia in Zuidoost Spanje. Samen met Seth Goldman, de mede-oprichter van Honest Tea, bezochten we daar twee familieboerderijen waar men organische citroenen kweekt. Omdat we zo transparant mogelijk willen zijn, nodigden we de media en influencers van over heel Europa uit. Zo konden we samen meer leren over het duurzaam en biologisch telen van citroen en de positieve impact ervan op mensen en planeet.


Bio in actie

De twee boerderijen schakelden pas de laatste paar jaren over naar biologische landbouw en dat ging natuurlijk niet zonder slag of stoot. Op een biologische boerderij worden geen chemische pesticides of bemesting gebruikt. In de plaats daarvan nemen insecten en roofvogels de taak over als ongediertebestrijding en bijen ontfermen zich dan weer over de polinatie.

Overgaan naar een biologische manier van werken vergt moed en toewijding. Het proces kan namelijk vele jaren duren en betekent op korte termijn hogere kosten en minder opbrengst. Nu plukken de twee families echter de vruchten van hun arbeid. De grond van de boomgaard is gezond, gras en wilde bloemen groeien tussen de bomen die vol hangen met sappige citroenen, en bijen verzamelen nectar. Het is een bruisende, biodiverse omgeving.

Biologisch boeren betekent niet dat de landbouwers geen moderne technologieën gebruiken. Zeker als die technologie hen kan helpen zuinig om te gaan met water. Murcia ligt namelijk in één van Europa’s droogste gebieden. Zo gebruiken de twee families de nieuwste druppelirrigatietechnologieën, drones om de gezondheid van de bomen en grond in de gaten te houden, en zelfs nanotechnologie om de wortels van de bomen te helpen meer water te absorberen.

Biologisch fruit Honest

Een (h)eerlijke samenwerking

De beste duurzaam geteelde, biologische ingrediënten vinden is altijd de kern van Honest geweest. “Terwijl we Honest over heel Europa lanceren is het heel erg leuk om te zien hoe het merk trouw blijft aan de kernwaarden waarmee we het 21 jaar geleden startten: minder zoet, duurzaam geteeld en biologisch”, zegt Seth Goldman. “Het is enorm belangrijk voor ons om eerlijke en gezonde banden op te bouwen met landbouwers, consumenten en het ecosysteem.”

Om de beste duurzame en biologische citroenen te kunnen gebruiken, sloeg Honest de handen in elkaar met Ailimpo, de interprofessionele organisatie van citroen- en pomeloboeren in Murcia. Doordat het merk Honest in Europa groeit, stijgt ook de vraag naar deze citroenen waardoor de plaatselijke boeren, de natuuromgeving en de biodiversiteit in de regio zich verder ontwikkelt.

“Tijdens onze eerste meeting, zeven jaar geleden, bleef The Coca-Cola Company erop hameren dat duurzaamheid en biologische producten de toekomst zijn”, zegt José Antonio Garcia Fernandez, directeur van Ailimpo. “Het zette ons aan tot nadenken. Op een bepaalde manier kan je zeggen dat Coca-Cola ons deed realiseren dat we in dezelfde richting moesten gaan. Onze samenwerking heeft de duurzame en biologische citroenlandbouw in Murcia een stevige boost gegeven.”

Honest Original Lemonade

Meer Honest op komst

En Honest is nog niet klaar. “We zetten forse stappen naar een eerlijke handel, minder suiker en minder afval”, legt Alexander Isselhorst, Marketing Manager van Honest uit. “We hebben ambitieuze doelen op het gebied van duurzaamheid. Honest Coffee wordt Fairtrade gecertificeerd tegen het einde van het jaar. Honest Tea volgt in 2020. In datzelfde jaar zullen alle plastic Honest flesjes gemaakt worden uit 100% gerecycleerde pet.”

Meer weten over Honest Tea en Honest Lemonade? Lees dan dit artikel.