Midden 2016 tekenden de Belgische voedingsindustrie en de detailhandel met de minister van Volksgezondheid een convenant over calorievermindering en verbeterde productsamenstelling van voedingsproducten. Die afspraak moet bijdragen tot een evenwichtiger voedingspatroon van de Belgen. Ook wij doen onze duit in het zakje.

In het convenant spraken de partijen af om de calorie-inname van de Belgische bevolking met 5% te verminderen voor de periode 2012 tot eind 2016. Daarnaast maakten ze ook werk van een optimalisatie van de nutritionele samenstelling van voedingsproducten.

Bij Coca-Cola is de afgelopen jaren vooral ingezet op het verminderen van de hoeveelheid suiker in onze dranken. In het kader van het Convenant Evenwichtige Voeding heeft Coca-Cola tussen 2012 en 2016 een caloriereductie gerealiseerd van 8,4%. (1)

Dankzij dit voortgezette engagement willen wij tegen 2020 een vermindering van 17,7% realiseren van het gemiddelde suikergehalte in onze dranken ten opzichte van het jaar 2010.

Vandaag bestaat 51% van ons verkoopvolume in België & Luxemburg uit dranken met weinig of geen calorieën. (2)

(1) Caloriereductie per liter door een verlaging van het suikergehalte.

(2) Totale CCEP-verkoopvolume. Exclusief koffie, alcohol, bier of Freestyle. Laagcalorische dranken ≤20kcal/100ml. Calorievrije dranken <4kcal/100ml

Meer keuze, Minder Suiker

“Het R&D-centrum in Anderlecht focust op het verminderen van suiker in ons bestaand drankenportfolio en zet ook sterk in op innovaties en het uitbreiden van ons drankenaanbod (Total Beverage Company), licht Jean-Christophe Lombard toe. “Dat gaat van sprankelende dranken en thee tot hydraterende en plantaardige alternatieven. Vanuit verpakkingsperspectief richten we ons op innovatie en nieuwe technologieën die de doelstellingen van ons actieplan ‘Dit is Vooruit’ ondersteunen. Tussen 2012 en 2017 zullen we 8,6 miljoen euro hebben geïnvesteerd op dat domein. Ons engagement is gekoppeld aan een duidelijk investeringstraject.”

Enkele realisaties van de afgelopen jaren:

Coca-Cola zero sugar & Coca-Cola light taste

Coca-Cola zero sugar

  • Calorievrij en zonder suiker
  • Vandaag is 1 op 2 verkochte Coca-Cola’s suikervrij

Fïnley

  • Caloriearme drank voor volwassenen
  • Keuze uit 8 caloriearme varianten

Chaudfontaine Fusion

Chaudfontaine Fusion

  • Natuurlijk mineraalwater van Chaudfontaine met natuurlijke aroma’s
  • Zonder suiker of zoetstoffen

Fuze Tea

Fuze Tea

  • Caloriearme ijsthee
  • Op basis van duurzaam ingekochte thee, kruiden & vruchtensap

Honest

  • Caloriearme fruitige kruideninfusies
  • Biologisch

Kleinere verpakkingen in het voetlicht

  • Ook het aanbieden en promoten van kleinere verpakkingsformaten laat consumenten toe hun suikerinname te beperken: vandaag is 17% van ons verkoopvolume in België en Luxemburg beschikbaar in verpakkingen kleiner of gelijk aan 250ml.
  • Het aandeel van het 15cl blikje groeit de afgelopen jaren met gemiddeld 5% per jaar.

Bij Coca-Cola hopen we het op die manier voor consumenten gemakkelijker te maken hun suikerinname te beperken, nu en in de toekomst.Meer informatie over het convenant en de eerste resultaten staat te lezen op www.convenantevenwichtigevoeding.be