Innovatie speelt een belangrijke rol bij Coca-Cola. Niet alleen op het gebied van ingrediënten en duurzaamheid, maar ook bij het ontwerpen van verpakkingen. Louis Jolie is Graphics Design Senior Manager bij Coca-Cola voor West-Europa. Als er een verpakkingsontwerp aangepast wordt, is hij verantwoordelijk voor een goed verloop van het proces.

 “In mijn rol ben ik niet verantwoordelijk voor de creatie van een ontwerp, maar voor het proces om een creatieve uitstraling via een briefing uiteindelijk naar de drukker te sturen,” vertelt Louis. Dit duurt ongeveer 8 weken. “We werken er constant aan om dit proces te verbeteren, zodat we steeds minder tijd nodig hebben en een product sneller op de markt kunnen brengen.”

Aan welke projecten heb je zoal gewerkt?

“Ik ben betrokken bij alle campagnes zoals Share a Coke, Coca-Cola zero sugar James Bond en de nieuwe verpakkingen van Fanta, Sprite en Chaudfontaine en natuurlijk ook Kerst, Halloween, zomer, etc. Eigenlijk heb ik alle visuele veranderingen klein en groot meegemaakt sinds 2012, de tijd dat ik terug bij Coca-Cola in dienst ben gekomen. Daarvoor werkte ik als consultant bij Danone and Sara Lee.”

Welk ontwerp was het meest uitdagend?

“Voor mij persoonlijk was dat Share a Coke in 2011 vooral omdat, buiten het gewone drukproces, ook een gedeelte van het label digitaal gedrukt moest worden. Hierdoor kwam er een extra schakel in het proces wat het verloop wat lastiger maakte. Alles is zo nauwkeurig op elkaar aangesloten: als er problemen in een productiestap ontstaan, heeft dat weer invloed op de volgende schakel in het proces. Dan krijg je een sneeuwbal effect.


Ook het nieuwe ontwerp van Sprite (2017) was een uitdaging, omdat de uiteindelijke ingrediëntenlijst pas een paar dagen voordat we de labels moesten drukken, bekend was. Hierdoor moesten we in een korte periode met veel verschillende partijen schakelen. Het is natuurlijk essentieel dat de juiste ingrediënten op een blikje of fles staan.”

Welke factoren spelen een rol bij het verpakkingsproces?

“Voordat alle partijen aan het werk gaan, ontvangen de creatieve bureaus een briefing van de West-Europese marketing afdeling. Deze creëert een West-Europese standaard voor de visuele identiteit van een merk. Vervolgens helpen lokale project managers de markten met het briefen van de studio en het repro bedrijf op alle lokale verpakkingen. Deze briefing omvat de lokale eisen, beperkingen en specificaties. In deze stap bepalen we ook hoe we het ontwerp over de gehele lijn zo consistent mogelijk kunnen doortrekken; flessen, blikken, multipacks, trays, etc.

Elke verpakking is uniek: op welk materiaal wordt er gedrukt, gebruiken we transparante of witte folie voor het label, wat komt er precies op te staan en in welke talen? Hiernaast zijn al onze verpakkingen, dus ook de labels 100% recyclebaar. Een label moet dus aan veel voorwaarden voldoen. Verschillende verpakkingen en formaten vragen om verschillende technische specificaties. Al deze informatie is van belang om het design technisch in orde te maken zodat de drukker ermee aan de slag kan. Meerdere interne specialisten kijken mee op het ontwerp – bijvoorbeeld de juridische experts en natuurlijk de marketeers.

Per jaar verwerken we maar liefst 7.000 tot 8.000 verpakkingswijzigingen dus om dit in goede banen te laten verlopen, gebruiken we een online tool. Hiermee kunnen we alle innovaties goed monitoren. Deze tool wordt continu verbeterd om het proces steeds vloeiender te laten verlopen: dat is wel nodig gezien er dagelijks zo’n 550 tot 600 projecten actief zijn waar we gelijktijdig op werken in West-Europa. Ik ben in mijn rol ook verantwoordelijk voor deze tool en de ontwikkeling hiervan. We zien het aantal verpakkingswijzigingen jaar op jaar groeien dus het is belangrijk dat we zo efficiënt en effectief mogelijk werken en zo veel mogelijk automatiseren.”

Ten slotte: wat was voor jou de leukste campagne om aan te werken?

“Dan moet ik weer Share a Coke noemen. We wisten dat dit in Australië al een groot succes was en uiteindelijk hebben we het in Europa nog veel groter kunnen aanpakken. Hier hadden we nog meer namen op de verpakkingen en kregen meer verschillende soorten verpakkingen een ‘Share a Coke’ jasje. Vooral het effect wat deze campagne had, was geweldig om te zien. Zoveel enthousiaste reacties en mensen die een Coca-Cola blikje of fles met hun naam erop wilden bemachtigen. Zonder ons proces, onze partner voor Artwork en Repro en onze on-line tool was deze campagne nooit mogelijk geweest.”

Daarnaast neemt Coca-Cola ook acties op vlak van duurzaamheid. Zo zullen we ervoor zorgen dat onze verpakkingen 100% recycleerbaar of herbruikbaar zijn en dat ten minste 50% van het materiaal in onze petflessen afkomstig is van gerecycleerde plastic.