Wanneer je een blikje of een fles van je favoriete Coca-Cola drankje uit de koelkast neemt, dan weet je wat je kunt verwachten. Die kwaliteit, die ervoor zorgt dat je drankje steeds hetzelfde smaakt, bewaken we heel secuur. Ontdek hoe.

“We hebben een verzameling documenten met daarin de vereisten waaraan de verschillende elementen van het productie-, verkoops- en recyclageproces moeten voldoen. We noemen ze KORE en dat staat voor ‘The Coca-Cola Requirements’. Die zijn vaak heel wat strenger dan wat wettelijk is bepaald.” Aan het woord is Roberto Gelsomino. Hij is KORE Analyst bij Coca-Cola.  

Deze vereisten hebben te maken met het milieu, veiligheid en/of kwaliteit. Gelsomino geeft enkele voorbeelden: “Zo bevat KORE richtlijnen over wat er bij de productie met het afvalwater moet gebeuren, waaraan de ingrediënten in onze dranken moeten voldoen en hoe we de veiligheid van de medewerkers garanderen. Onze focus op kwaliteit zorgt er bijvoorbeeld voor dat je Coca-Cola overal dezelfde lekkere smaak heeft. Ook een aantal testen om te controleren of de hele productie goed verloopt, staan hierin beschreven. Sommige moeten dagelijks gebeuren, andere maandelijks of jaarlijks.”

Zo voldoen alle productievestigingen in België – Antwerpen, Gent en Chaudfontaine – aan alle vereiste standaardnormen voor kwaliteit (ISO9001), milieu (ISO14001), veiligheid (OHSAS18001) en voedselveiligheid (ISO22000 en PAS220). In 2011 behaalde onze vestiging in Chaudfontaine het ISO50001-certificaat voor efficiënt energiebeheer.

Work in progress

Het spreekt voor zich dat KORE een bundeling is van een gigantisch aantal documenten, regels, tests en dergelijke. Zoiets pas je niet van vandaag op morgen aan. “Regelmatig gaan onze verantwoordelijken in Atlanta (waar ons hoofdkantoor gevestigd is) na of alles nog conform is”, weet Roberto Gelsomino. “Maar ook wij kunnen vanuit een bepaald land suggesties doen. Als we met een bepaald probleem geconfronteerd worden bijvoorbeeld.” De richtlijnen aanpassen neemt uiteraard enige tijd in beslag (onze mensen analyseren uitvoerig of een aanpassing wel een goed idee is), maar dat wil niet zeggen dat er niet snel kan worden gehandeld. Gelsomino geeft een voorbeeld: “Wanneer er op wetgevend vlak iets verandert, passen we dat uiteraard meteen aan. Zo is regel 1 van deze KORE-richtlijnen dat de lokale wetten gevolgd moeten worden.”

Een fles altijd even gemakkelijk openmaken

Wie een drankje van Coca-Cola drinkt, merkt waarschijnlijk niet dat er bij de productie, verpakking en transport tal van regels gevolgd zijn. En gelukkig maar. “Het omgekeerde zou waarschijnlijk wel het geval zijn”, geeft Roberto Gelsomino mee. “Zo zou de smaak van je favoriete drankje kunnen verschillen als we niet steeds dezelfde kwaliteitseisen wat betreft ingrediënten en smaak zouden hanteren. Of je zou een fles net moeilijker of gemakkelijker kunnen openen.” 

Ook voor jou is dus het belangrijk dat de regels strikt zijn. “Stel dat je geen suiker in je drankje wil”, aldus Gelsomino. “Dan is het voor jou essentieel dat je erop kunt vertrouwen dat in Coca-Cola zero sugar helemaal geen suiker zit.”

Consumentenvragen helpen kwaliteit te behouden

Voor het bewaken van de kwaliteit is ook jouw input van groot belang. In 2016 behandelden we in België en Luxemburg 12.033 consumentenvragen via telefoon en e-mail. 1534  hiervan hadden betrekking op productkwaliteit. “Hoewel het aantal kwaliteitsopmerkingen heel klein is (minder dan 1 per miljoen verkochte verpakkingen), zijn ze essentieel om onze kwaliteit te bewaken”, besluit Roberto Gelsomino. “Consumentenklachten behandelen en – nog belangrijker – de oorzaak ervan, is een van de belangrijkste manieren om niet alleen onze kwaliteit te bewaken, maar te blijven verbeteren…”.

Voor een opmerking in verband met de kwaliteit van een product of verpakking lees je hier wat je kan doen. Wil je een kijkje nemen achter de schermen van onze kwaliteitscontrole, lees dan dit artikel.