Gerald Sundermann (Fleet Maintenance medewerker in het Coca-Cola distributiecentrum van Heppignies) heeft voor de derde keer de Optifuel Challenge van Renault Trucks gewonnen, een wedstrijd die zoekt naar ‘de zuinigste vrachtwagenchauffeur van België’. Binnenkort neemt hij deel aan het wereldkampioenschap in Lyon.

De Optifuel Challenge vond dit jaar plaats in het Vlaams-Brabantse Leuven. “Er deden een zeventigtal chauffeurs mee van bedrijven over heel België”, vertelt Gerald. “Voor de wedstrijd moesten alle chauffeurs hetzelfde, gevarieerde parcours afleggen in en rond Leuven. Die rit duurt ongeveer een uur. Iedereen rijdt ook met exact dezelfde truck, een Renault. Voor mij was dat misschien een klein voordeel, want die lijkt erg op de trucks die Coca-Cola gebruikt (lacht).” Gerald was niet de enige Coca-Cola medewerker die een goed resultaat neerzette. Safet Dirakovic behaalde namelijk een mooie derde plaats in de wedstijd die in Luxemburg plaatsvond.

Coca-Cola en ecodriving

Het verbruik tijdens de rit is het belangrijkste criterium, maar lang niet het enige, legt Gerald uit. “Een instructeur deelt aan elke chauffeur punten uit, maar hij krijgt ook assistentie van een boordcomputer die in de truck zit en die alle gegevens opmeet en doorgeeft. Er wordt bijvoorbeeld gekeken naar je gemiddelde snelheid, hoe en of je je cruise control gebruikt, het aantal keren dat je remt en uiteraard ook hoe goed je je aan het verkeersreglement houdt. Als je een zware fout maakt, mag je je truck meteen aan de kant zetten en is de wedstrijd voorbij.”

Normaliter verbruikt een truck ongeveer 29 tot 40 liter brandstof per honderd kilometer. Bij Gerald lag dat tussen de 21 en 24 liter. Wat is zijn geheim? “Bij Coca-Cola investeren we al lang in ‘ecodriving’, elke chauffeur wordt hier geleerd om zo zuinig mogelijk te rijden en we houden dat zelf ook bij in een klassement. Eigenlijk trainen wij dus elke dag (lacht). Het is bijvoorbeeld belangrijk om de truck zo weinig mogelijk tot een stop te laten komen en met een zo rustig mogelijke flow’ te rijden. Je kunt dat doen door te anticiperen op rode lichten, op ronde punten, op kruispunten… alles om zo weinig mogelijk te moeten optrekken, want dat verbruikt veel brandstof.”

Op naar het wereldkampioenschap

Coca-Cola CO²-uitstoot

Gerald werkt al vijftien jaar bij Coca-Cola, eerst als chauffeur, nu als verantwoordelijke voor het onderhoud van de trucks. Tegenwoordig zit hij meer aan een bureau dan achter het stuur van een vrachtwagen, maar vroeger reed hij gemakkelijk 300 tot 350 kilometer per dag. Hij is ook goed vertrouwd met de Optifuel Challenge, want het was al de derde keer dat hij tot Belgisch winnaar werd bekroond. Als beloning mag hij binnenkort opnieuw naar het wereldkampioenschap van deze wedstrijd. “Die wordt dit jaar in Lyon georganiseerd”, zegt Gerald. “Daar nemen de winnaars uit alle landen het nog eens tegen mekaar op, om uit te maken wie de zuinigste chauffeur van Europa is. De voorbije keren ben ik daar twee keer elfde geworden. Dat is een meer dan behoorlijk resultaat. Het is bij die wedstrijd namelijk zo’n beetje als bij de honderd meter sprint op de Olympische Spelen: het verschil tussen de eerste en de laatste van de wedstrijd is bijna verwaarloosbaar. Om een idee te geven: mijn verbruik lag vorige keer 0,3 liter hoger dan bij de winnaar.”

Meer weten over onze inspanningen om zo milieuvriendelijk mogelijk te rijden?

< link naar https://nl.cocacolabelgium.be/stories/onze-drankjes-slimmer-en-duurzamer-vervoeren >