Wim Mathues is sinds juni 2018 Senior Manager Digital Sales & Marketing bij Coca-Cola European Partners. Een job die in tijden van digitale transformatie niet alleen uitdagend is maar ook veel voldoening geeft. Samen met zijn team wil Wim klanten en collega’s inspireren en zo de volgende stap zetten in de digitale wereld. “Zorgen dat het bedrijf op digitaal vlak klaar is voor morgen. Daar streven we als team naar.”

Wat houdt je job in?

Ik ben samen met twee collega’s verantwoordelijk voor het merendeel van de digitale projecten die bij CCEP opgezet worden. We willen de digitale transformatie op een zo sterk mogelijke manier begeleiden. Daarbij is het onze taak om voortdurend te kijken naar hoe de digitale wereld evolueert en hoe wij daar als bedrijf kunnen op inspelen. De digitale drempel verlagen en zorgen dat het bedrijf op digitaal vlak klaar is voor morgen. Daar streven we als team naar. De projecten waar we samen verantwoordelijk voor zijn, zijn opgesplitst in ‘digital shopper marketing’ waar het vooral gaat om het uittesten van nieuwe technologieën zoals bijvoorbeeld de chatbot en hoe we die technologie op een relevante manier kunnen inzetten, en e-commerce waaronder de digitale sales van de online retailkanalen vallen (Collect & Go van Colruyt, Carrefour Drive van Carrefour, …). Ook hierbij experimenteren we veel en kijken we wat wel en niet werkt.

Leukste aspect aan de job?

Momenteel zijn platformen als TakeAway.com, Deliveroo en UberEats aan een opmars bezig en dan is het fantastisch om mee na te denken over hoe wij daarin een versterkende rol kunnen spelen. Het feit dat we voortdurend moeten experimenteren maakt deze job heel boeiend en uitdagend tegelijkertijd. Hoewel dat scale or fail gegeven leuk is, kan het soms ook erg uitdagend zijn want een fail komt nu eenmaal regelmatig voor. Wij kunnen meestal niet voortbouwen op bestaande zaken. Vele oplossingen of ideeën beginnen from scratch. Maar als we dan een digitale oplossing vinden die zowel een waw-effect genereert maar ook nog eens een positief sales aspect bevat, geeft dat extra veel voldoening. Pas als we een krachtige digitale oplossing hebben gevonden waar ook de consument klaar voor is, kunnen we spreken van een overwinning. Daarnaast is het ook leuk om als digitaal expert te kunnen optreden naar zowel onze collega’s als klanten. Het is leuk als klanten je als een trusth-worthy partner zien. Dan weet je dat je hen inspireert en je rol als consultant goed uitvoert.

Geleerde vaardigheden?

Ik heb al ontzettend veel geleerd in mijn job. Die scale or fail mentaliteit behouden is misschien wel het belangrijkste gegeven binnen ons team. Omdat we vaak van nul moeten beginnen en nieuwe dingen uitproberen brengt dat heel wat interessante uitdagingen met zich mee. Toch halen we er telkens belangrijke learnings uit die ons meer inzichten geven over hoe we het in de toekomst moeten aanpakken. Anderzijds moet je een project ook snel genoeg kunnen stopzetten als het niet lukt of niet de gewenste resultaten oplevert, maar je leert daar als bedrijf telkens weer uit.  

Ten tweede moeten we ook heel wat mensen zien te overtuigen van onze digitale oplossingen. Sommige collega’s zien ons als een extra kanaal, maar dat is niet de bedoeling. We mogen juist niet gescheiden zijn van offline kanalen, maar moeten evolueren naar een multikanaal. Elk kanaal heeft immers zijn specifieke commerciële noden, en met het digital team trachten we dagelijks in te spelen op de moderne en evoluerende omnishopper in een wereld van blurring channels. Die visie uitdragen en zorgen dat we met z'n allen op één lijn zitten is een erg interessante uitdaging. Het is ook niet iets dat plotselings zal opgelost zijn, want de consument en de wereld waarin zij shoppen blijft constant evolueren. Ik denk dat de managing expectations voortdurend zullen moeten bijgestuurd worden, ook in de toekomst. 

Nieuwsgierig naar de job van?

Alles rond experience marketing en entertainment en sports marketing boeien mij enorm. Hoe kunnen we als bedrijf en met de merken die we hebben een unieke ervaring creëren? Daarom zou ik graag eens een dagje meelopen met onze Global Head of Sponsorships in het Coca-Cola Company hoofdkwartier in Atlanta. Het lijkt mij een job waarin ontzettend veel mogelijkheden liggen voor de toekomst.