Stijn Belaen (27) is sinds 2018 Social Media Manager voor Coca-Cola. Een job die in tijden van digitalisering enorm uitdagend is. Stijn is mede verantwoordelijk voor de social media strategie van 11 Coca-Cola merken, waaronder Coca-Cola, Fanta, AdeZ en Honest.

Wat houdt je job in?

Samen met mijn team van vier community managers maak ik deel uit van het CIC, het Consumer Interaction Center van Coca-Cola in België & Luxemburg. Consumentenvragen en opmerkingen worden er behandeld via telefoon, mail en op social media. Daarnaast staat het social team ook in voor contentcreatie en de ondersteuning van campagnes via onze sociale media kanalen. Zelf sta ik brand managers bij in de ontwikkeling van nieuwe campagnes en vertaal ik de marketingplannen naar een social media strategie. Vervolgens geef ik mijn team en agentschappen een duidelijke briefing mee. Dat gaat dan bijvoorbeeld over de copies die moeten geschreven worden of de assets die moeten uitgewerkt worden. Ten slotte volg ik alle campagnes nauwgezet op, geef ik feedback op voorstellen en stel ik het totaalplaatje voor aan de brand managers. Je kan mij eigenlijk zien als een soort van waakhond die alles bekijkt vanuit een helikopterview en er op toeziet dat elke campagne in lijn is met de social strategie die we voor ogen hebben.

Leukste aspect aan de job?

Ik ben een bezige bij en hou ervan om met veel verschillende projecten bezig te zijn. Zo vind ik het fantastisch om campagnes uit te werken voor zowel grote merken zoals Coca-Cola als kleinere merken zoals AdeZ of Honest. Voor elk merk moet je een andere aanpak hanteren en op een andere manier denken. Dat maakt mijn job ontzettend uitdagend. Maar wat mij het meest gelukkig maakt in mijn job is de kans die ik krijg om elke dag bij te leren en mee te bouwen aan krachtige en inspirerende merken. Ik leer bij over sociale media, maar ook over andere communicatievormen, budgetten, de productie en de frisdranksector zelf. Het verrast mij ook om te zien hoe Coca-Cola evolueert naar een Total Beverage Company. Ik dacht altijd dat nieuwe strategieën en innovaties in grote bedrijven vooral op high level behandeld werden, maar dat is bij Coca-Cola niet het geval. Elke partij wordt betrokken in dit proces en moet mee nadenken over hoe het productportfolio kan uitgebreid worden. Dat vind ik een enorm leerrijk en boeiend proces.

Geleerde vaardigheden?

De variëteit aan merken bij Coca-Cola is groot en dat maakt het voor ons mogelijk om met verschillende sociale mediakanalen te experimenteren. Neem nu Fïnley bijvoorbeeld, een merk die zich toespitst op volwassenen. Voor zo’n type merk is Snapchat geen geschikt kanaal, maar voor een merk als Fanta, die zich focust op tieners, is Snapchat dat wel. Geleidelijk aan leer je wat goed en minder goed werkt. Wat ik écht een geslaagd project vond, zijn de Instagram Stories die we gemaakt hebben tijdens de wedstrijden van de Rode Duivels op het WK 2018 afgelopen zomer. Mijn team heeft toen laten zien hoe onderlegd, creatief en flexibel ze zijn. Daar ben ik enorm trots op.

Social Team Belux

Nieuwsgierig naar de job van...

Ik zou wel eens een dagje willen meelopen met de Manager National Accounts Music of Sports. Het lijkt mij interessant om te weten te komen hoe een onderhandeling met grote partners precies verloopt. Ik denk dat je daarvoor sterk in je schoenen moet staan, maar dit ook op een diplomatische manier moet doen, want je wilt er uiteraard het beste uit halen voor Coca-Cola. Daarnaast moet het ook gewoon een fantastisch gevoel geven als je een waardevolle deal hebt kunnen sluiten (lacht).