Werkt bij Coca-Cola European Partners sinds?

April 2017 (1 jaar).

Wat houdt jouw job in?

Ik ben verantwoordelijk voor het key accountmanagement voor hotels in België. Dat zijn vooral grote georganiseerde groepen zoals bijvoorbeeld Accor (Novotel, Ibis, Sofitel, Pulman, …) en Hilton. Daarnaast zitten ook vakantieparken (Center Parcs, Sunparks, Floreal, Oostappen), een aantal nationale restaurantketens of evenementlocaties in mijn klantenportefeuille (Ellis Gourmet Burger, Brussels Expo, ..), alsook event en privé cateringbedrijven.

Maar ook intern mag iedereen bij mij komen voor meer info over waar we best team events en dinners of meetings (eventueel met overnachting) houden. Samen met Lourens Boland en Debbie Helsen brengen we de product range en de commerciële akkoorden met klanten in kaart. Zo proberen we business te genereren bij onze beste partners, erg belangrijk!

Leukste aspect aan de job?

In mijn job vind ik een fantastische balans tussen klantencontact en het uitwerken van strategische plannen. Zo is het in mijn rol belangrijk om na te denken over hoe we met ons huidig productenportfolio het zowel financieel als in waardecreatie zo aantrekkelijk mogelijk kunnen maken voor zowel ons als onze klanten. Daarnaast is ook het dagelijkse contact met hen een cruciaal onderdeel van mijn job. Ik probeer twee à drie dagen per week op de agenda van mijn klant te staan. Dat kan gaan van een heel informeel contact waarbij we het hebben over de kleine dingen, tot een formeel contact waarbij we een nieuwe samenwerking bespreken.

Geleerde vaardigheden?

Het is cruciaal om klanten goed en tijdig te informeren over zowel bestaande als nieuwe producten, acties, opportuniteiten, en de stand van de samenwerking in het algemeen. Je mag er nooit van uitgaan ‘dat dat wel in orde zal komen’. Men zegt soms dat bijvoorbeeld een artiest 7 keer energie moet steken om die één keer te laten overkomen bij de toeschouwer. Bij ons is het niet anders. Maar je moet daar ook mee opletten: soms loont het om aan de rand van het veld te blijven en vooral te luisteren zonder actief tussen te komen. Je moet écht je omgeving leren kennen om hier het juiste evenwicht te vinden. Netwerking en geduld is bij mijn klanten vaak een goede strategie.

Ook het leren van en over onze field sales is érg waardevol. Bij ons zeggen ze wel eens dat de kisten in de straat liggen. Het is daar waar onze klanten én consumenten zich bevinden, waar we geld verdienen, waar we waarde creëren, en de mensen van ons product genieten. Kennis over de klant is en blijft de essentie van onze business!