Werkt bij Coca-Cola Services sinds ?

2015

Wat houdt je job in?

De job van brand manager is heel gevarieerd. Mijn takenpakket bestaat voor een groot deel uit project management. Zo moet ik ervoor zorgen dat iedereen op de hoogte is van alle plannen en dat alles in goede banen geleid wordt, maar ook de creatieve inhoud van de merkcampagnes briefen en in de markt zetten, zoeken naar de juiste verpakkingscommunicatie, innovaties plannen en goed lanceren, enz. Allereerst ga ik kijken naar wat er vanuit de business unit van plannen voor het merk voorzien zijn. Vervolgens toets ik die plannen af aan de markt, wat betekent dat ik naga welke resultaten het merk boekt in België & Luxemburg en hoe gezond het merk is. Op basis daarvan pas ik de plannen aan om echt relevant te kunnen zijn in de afzetmarkt. Ten slotte voer ik die plannen uit. Dat gaat van televisiereclames aanpassen tot nieuwe verpakkingen laten creëren en nadenken over innovaties.

Op Europees niveau wordt er voornamelijk nagedacht over de visuele identiteit en de overkoepelende strategie van een merk. Op landniveau kijk je naar de specifieke marktsituatie en hoe die overkoepelende strategie eraan tegemoet kan komen, hoe je die marktrelevant kan invullen en het dan ook effectief gaat uitvoeren. Als brand manager moet je de touwtjes dus stevig in handen hebben.

Om onze twee nieuwe Fïnley smaken (citrus-granaatappel en ananas-komkommer & munt) te ondersteunen hebben we bijvoorbeeld tweemaal 10 seconden extra televisie laten shooten. Maar ook de Fanta balletjes en Battle of the Flavours is een idee dat ontstaan is in België. Als we nieuwe ideeën lanceren, baseren we ons daarvoor altijd op specifieke inzichten en de marktsituatie in België.

Leukste aspect aan de job?

Ik vind het fantastisch om na te denken over hoe je met een bepaald merk de consument kan raken en relevant kan zijn binnen het leven van die persoon.

Geleerde vaardigheden?

Ik ben enorm gegroeid op gebied van project management. Er komt veel meer bij kijken dan je denkt. Daarom is het van cruciaal belang om gestructureerd te werk te gaan zodat je een goed overzicht behoudt op al je projecten. Daarnaast is ook stakeholder management belangrijk. Mijn ervaring leert me om iedereen zijn neus in dezelfde richting te hebben en anderen goed te informeren over waar je merk precies voor staat om zo efficiënter te werken. Ten slotte leer je in de rol van brand manager ook creatief en strategisch nadenken. Je moet creatief zijn om te verzekeren dat je altijd de juiste content voor je merk in de markt kan zetten, maar het is ook belangrijk om strategisch mee te denken op zowel korte als lange termijn. Zo moet je bijvoorbeeld weten waar je met je merk naartoe wilt in de toekomst.

Nieuwsgierig naar de job van?

Ik zou heel graag eens een dag meelopen met de country manager van Coca-Cola Services BENELUX Ben Bijnens. Hij bekijkt de zaken vanuit een helikopterview terwijl we als brand managers eerder dicht op onze projecten zitten en nauwer betrokken zijn bij de praktische zaken en de uitvoering van de marketingplannen. Ik ben bijvoorbeeld benieuwd naar de gesprekken die gevoerd worden in de meetings die Ben bijwoont en hoe hij samen met anderen nadenkt over de business.