De krachtige campagne ‘Small World Machines’ bracht mensen uit Lahore (Pakistan) in contact met inwoners van New Delhi (India) via een automaat met touchscreen.

Een positief filmpje moedigde bewoners van beide steden – die maar 440 km van elkaar vandaan liggen – aan om samen te genieten van een Coca-Cola en de jarenlange politieke spanningen tussen beide landen te vergeten.

Een moment van geluk

De film ‘Small World Machines’ toont de interactie tussen Pakistanen en Indiërs via automaten in drukke winkelcentra.

De campagne was bedoeld om het culturele begrip wereldwijd te bevorderen en toonde hoe een portaal voor livecommunicatie mensen uit landen die in onmin leven, bijeenbracht om samen een moment van geluk te beleven.

De technologie deed mensen glimlachen en naar elkaar zwaaien. Bovendien konden er boodschappen verstuurd worden door te tekenen op het scherm.

“Wat je doet, wordt letterlijk gespiegeld. Door een touchscreen toe te voegen konden we gebruikmaken van interactieve animaties, zodat de mensen bijvoorbeeld samen een hart of een smiley konden tekenen.”
– Jackie Jantos Tulloch, Global Creative Director van Coca-Cola

Oplossingen vinden

Om het Small World Machines-concept te verwezenlijken moesten de medewerkers heel wat technische, logistieke en infrastructuurproblemen oplossen. De teams op beide locaties filmden onvermoeibaar voort en legden meer dan 100 interacties vast tussen mensen van elke leeftijd en levensstijl.

Inwoners van Pakistan en India konden met elkaar in contact komen door boodschappen te tekenen op het scherm.

Inwoners van Pakistan en India konden met elkaar in contact komen door boodschappen te tekenen op het scherm.

Afscheid nemen

Op het einde van de bijna tien uur durende shoot werd de muziek aan beide kanten luider gezet en was het tijd om te dansen en te zwaaien naar de nieuwe vrienden aan de andere kant van de grens. Ook de cameraploegen deden mee, net als de Coca-Cola-teams uit Pakistan en India.

“Pakistanen en Indiërs hebben zo veel gemeenschappelijke interesses en passies – van lekker eten en Bollywood-films tot Coke Studio-muziek en cricket,” zegt Saad Pall, Assistant Brand Manager van Coca-Cola in Pakistan. “Met dit project hebben we mensen verbonden die elkaar anders nooit te zien krijgen, waardoor de gewone man in Lahore in contact kwam met de gewone man in Delhi. Het is een kleine stap die naar we hopen toont wat er eigenlijk mogelijk is.