All For One. Zo luidt het thema van het Pride Festival 2019. Gedurende twee weken vol debatten, voorstellingen, acties en feesten zet men zo de LGBTQI-community* in de schijnwerpers. Ook bij Coca-Cola geven we extra aandacht aan het onderwerp. Zo is van 3 tot 19 mei het Coca-Cola logo in regenboogkleuren te zien op ons gekend bord aan het De Brouckère plein.

*LGBTQI: Lesbian, Gay, Bisexual, Transgender, Questioning and Intersex

Belgian Pride

Hoewel de naam Belgian Pride verwijst naar het sluitstuk van deze periode, de grote parade, is het slechts één onderdeel van twee weken vol events die Brussel het centrum van de LGBTQI-community maken. Niet toevallig is vrijdag 17 mei ook de ‘Internationale Dag tegen Homofobie, Bifobie en Transfobie’, waarbij we specifiek stil staan bij homo-, bi- en transhaat. In het kader van het Pride Festival gingen we praten met Sylvain Grosset en Ilaria De Simone, twee LGBTQI werknemers van Coca-Cola.

Sylvain: “Het Pride Festival is een mooie gelegenheid om de LGBTQI-gemeenschap te promoten en om de problemen die er nog steeds zijn in de spotlight te zetten. Niet alleen dat, het is ook een moment waar iedereen zichzelf kan zijn en gek kan doen. Tijdens de parade wil ik enkel plezier hebben en genieten met mijn vrienden - of we nu extravaganter, in felle kleuren, met pluimen of wat dan ook zijn - zonder beoordeeld of gestereotypeerd te worden.”

Toch heeft de kleurrijke parade, die meer dan 100.000 deelnemers telt ook een keerzijde.

“Er zijn veel extravagante mensen”, geeft Ilaria toe, “en voor mensen buiten de LGBTQI-gemeenschap kan dit belachelijk en over-the-top lijken”. Sylvain: “Klopt. De parade is een feest, maar is er vooral om ons te helpen herinneren dat er nog veel te doen is op het gebied van rechten en bescherming van de LGBTQI-gemeenschap. Dat mensen nog steeds worden aangevallen omdat ze homo zijn, bijvoorbeeld.”

Ilaria: “Het verschilt natuurlijk ook van land tot land. In onze Westerse wereld is de Pride een gelegenheid om plezier te hebben. In meer conservatieve landen is het echt nodig om een statement te maken.”

Volgens de ILGBA, een internationaal erkende vereniging van meer dan 1300 LGBTQI groeperingen, zijn er nog steeds 70 landen waar seks tussen mensen van hetzelfde geslacht bij wet verboden is.

“Hoewel wij twee hier in België en bij Coca-Cola enorm veel geluk hebben, zijn er velen die het minder goed getroffen hebben”, vult Sylvain aan. “Zo zijn enkele van mijn kennissen in Brussel gevlucht uit hun land omdat zij daar vervolgd zouden worden, enkel omdat ze zijn wie ze zijn.

“Bij Coca-Cola in Brussel ontwikkelen we ook producten voor meer conservatieve landen in de EMEA*. Ik moet soms reizen en werk voor landen waar geen LGBTQI-rechten zijn of waar men zelf nog de doodstraf toepast. Ik vraag me dan af ‘wacht, is het wel ok voor mij om naar dit land te gaan? Ben ik veilig? Zal Coca-Cola mij beschermen? Verberg ik wie ik ben, of ga ik niet meer naar deze landen?’. Zo zijn er mensen die naar Dubai reisden maar in de luchthaven 15 uur werden vastgehouden omdat men dacht dat ze homo waren. Ook is er een ethisch vraagstuk: hoe kan ik verenigen dat ik enerzijds de economie van een land help, terwijl ik weet dat men LGBTQI-mensen dood en mij gevangen zouden zetten mocht ik dat land binnengaan. Natuurlijk is Coca-Cola een erg inclusief bedrijf. Toch is dit iets waar ik bij stil sta.

Een bedrijf als Coca-Cola heeft ook de sociale rol om de Rechten van de Mens te promoten, of dit nu voor vrouwen of de LGBTQI-gemeenschap is, en ik hoop dit in de toekomst ook meer en meer te zien.”

*EMEA: Europa, Midden-Oosten en Afrika

Coca-Cola Belgian Pride

En in België?

Ilaria: “Ik kom uit het Zuiden van Italië en woon nu al een jaar in Brussel. Het is een zeer multiculturele en multinationale stad en dat maakt Brussel erg open-minded.”

“Zeker en vast”, knikt Sylvain. “Ik merk ook dat er vanuit de hetero-gemeenschap steeds meer interesse komt. Ze gaan bijvoorbeeld ook naar drag- en homobars. En dat niet om ons uit te lachen, maar gewoon om plezier te hebben. De LGBTQI-gemeenschap wordt dus steeds meer geaccepteerd. Tegelijkertijd zie ik in de media en in mijn vriendenkring dat er nog steeds aanvallen zijn.

Ook ikzelf heb al enkele slechte ervaringen gehad. Zo liep ik bijvoorbeeld met mijn ex-vriend in de toeristische buurt van Brussel en raakte zijn rug aan met mijn hand. Een Hummer stopte vlak naast ons en de inzittenden begonnen ons te beledigen. De auto wou ons zelf klem rijden, maar we konden hem kwijt raken door een zijstraat in te slaan. Wanneer een simpele aanraking dit al kan veroorzaken, dan krijg je echt het gevoel: ‘Ik ben niet normaal’.”

Jezelf zijn of toch stilstaan bij mogelijke gevolgen?

Sylvain: “Hoewel ik mij bij Coca-Cola perfect comfortabel voel, zal ik toch nog op mijn gedrag letten. Ik ben van nature een blij en opgewekt persoon maar wil niet als een stereotype behandeld worden. Daarom zal ik altijd zorgen dat ik min of meer serieus lijk.”

Ilaria bevestigt dit. “Zeker hier bij Coca-Cola is het geen probleem te zijn wie je bent, maar in andere situaties zal ik in het begin niets zeggen of laten zien. Hier geef ik ook de raad aan Coca-Cola en andere bedrijven om bij het aanwerven van mensen direct duidelijk te maken dat ze een inclusief bedrijf binnenstappen. Zelf bij Coca-Cola had ik toch veel onzekerheden en was het pas door met anderen te spreken dat ik wist dat ik mezelf kon zijn.”

Coca-Cola inclusiviteit

Coca-Cola en LGBTQI

Coca-Cola neemt ook tijdens Pride Festival 2019 het initiatief om het onderwerp te belichten. Zo zullen aan de hoofdkwartieren in verschillende landen over de hele wereld de regenboogvlag gehesen worden. In België zijn er posts op de sociale media en is er het bord aan De Brouckère. Toch zijn er nog veel uitdagingen.

Sylvain: “Er waren al enkele reclames met een homo in een rol. Zo was er een tv-spot rond een pool boy die flirterige blikken ontving van een meisje en een jongen. Natuurlijk was er ook meneer Hendriks die op een Pride parade terecht kwam. Toch is het vaak nog vluchtig en steeds in een komische setting. Daar kan zeker nog extra gedaan worden om LGBTQI-mensen weer te geven zonder te vervallen in clichés. Het is misschien een zeer grote stap, maar waarom laten we geen Coca-Cola truck in de Pride Parade meerijden om de inclusiviteit van het bedrijf te tonen?”

Ilaria vult aan, “Ik denk dat Coca-Cola een gelegenheid heeft om te zeggen: ‘wij zijn een drankje voor iedereen’”.

All for One

Zo komen we terug bij het thema van het Pride Festival: ‘All For One’. Wat betekent dit nu?

Sylvain: “Voor mij betekent het dat we er voor iemand moeten zijn als we zien dat die het moeilijk heeft, zich niet comfortabel voelt of onder druk staat. Dat we onze naasten moeten beschermen.”

Ilaria: “Dat is een mooie interpretatie. Voor mij betekent het ook ‘We zijn allemaal gelijk. Er zijn geen verschillen.’”