Recyclage wordt in onze maatschappij steeds belangrijker. Dat is terecht: het is namelijk de eerste stap naar een circulaire economie. Ook op de festivals is er daarom steeds meer aandacht voor, een trend die trouwens niet nieuw is.

Vanaf de festivalzomer van 2020 zullen Vlaamse festivalorganisatoren als Rock Werchter, Pukkelpop, Tomorrowland en honderden anderen verplicht zijn 90% van de drankverpakkingen voor eenmalig gebruik te recycleren of herbruikbare bekers te gebruiken.

“Het is een stap die we toejuichen”, verwoordt Philippe Spildooren de houding van Coca-Cola. Hij is binnen Coca-Cola European Partners verantwoordelijk voor de samenwerking met de festivals. “Wij zijn immers grote voorstander van de circulaire economie en nemen tal van initiatieven om deze ook voor onze producten realiteit te maken. Elk van onze verpakkingen kan een nieuwe verpakking worden als ze goed wordt gerecycleerd. We hebben er dus baat bij om dat zoveel mogelijk aan te moedigen.”

Pet vervangt bekertjes

Ook op de festivals doet Coca-Cola dat al heel wat jaren. “Wij geloven sterk in recyclage”, gaat Philippe Spildooren verder. “Onze verpakkingen, of het nu blik of pet is, zijn geen afval, maar een grondstof voor nieuwe verpakkingen. Het perfecte bewijs vormt onze festivalflesjes. Die bestonden dit jaar uit 100% gerecycleerd plastic.”

De focus op recyclage op festivals bestaat al sinds de jaren ’90, maar we schakelden zo’n tien jaar geleden nog een versnelling hoger. Philippe Spildooren: “Bij de invoering van de petflesjes – de stevige plastic flesjes die we nu nog gebruiken – zijn we resoluut gestopt met het gebruik van wegwerpbekers. Pet biedt immers een betere kwaliteit: het is onder andere steviger en je hebt maar één verpakking nodig voor zowel transport als consumptie. Op dat moment zijn we ook meteen gestart met het inzamelen van onze flesjes op festivals. Die hebben immers al het bijkomende voordeel dat ze 100% recycleerbaar zijn.”

Evolutie recyclage festivals

Van flesje tot lichtkunstwerk

Recyclage is al langer een aandachtspunt, maar jaar na jaar wordt de aandacht groter. In 2018 stond de stand voor het eerst volledig in het teken van recyclage. “En dit jaar gaan we nog een stapje verder”, zegt Philippe Spildooren. “Wie een flesje binnenbrengt krijgt een token en gaat door een aantal interactieve ruimtes waarbij je in vier etappes ervaart hoe het recyclageproces eraan toegaat. Op het einde van het parcours krijg je een gerecycleerd flesje, dat je in een lichtwand kan plaatsen. ’s Avonds wordt dat een lichtkunstwerk. Wie heel wat flesjes terugbrengt, spaart mee voor ecologische prijzen zoals T-shirts uit bio katoen of skateboards gemaakt uit flesdopjes. Op Rock Werchter brachten consumenten maar liefst 35.000 flesjes binnen.”

Coca-Cola = recyclage

De jarenlange aandacht heeft ervoor gezorgd dat voor vele festivalorganisatoren Coca-Cola gelijk staat aan recyclage. “Ze kijken naar ons om een recyclagesysteem op te zetten of baseren hun systeem op het onze”, besluit Spildooren. “Daar zijn we uiteraard zeer blij mee.”

Wist je dat de flesjes van Chaudfontaine en Honest binnenkort 100% uit gerecycleerd plastic gemaakt zullen worden? Je leest er meer over in dit artikel.