In ons Coca-Cola Visitors Center in Antwerpen mochten we op 8 maart - Internationale Vrouwendag - een groep 15-16-jarigen van de Europese School in Brussel verwelkomen. Onze vrouwelijke sprekers deden hen uit de doeken hoe Coca-Cola aandacht schenkt aan inclusie en vrouwelijke diversiteit. Tegelijk vond in ons hoofdgebouw in Anderlecht een lezing plaats van Tine Maenhout, auteur van ‘Who run the world’, dat ingaat op het belang en de kracht van meer vrouwelijk leiderschap.


“We vinden het als bedrijf belangrijk om een zo goed mogelijke spiegel te zijn van hoe de samenleving eruitziet.” Na een bedrijfsbezoek aan onze distributie- & productievestiging kregen de veertig scholieren in het Coca-Cola Visitors Center in Antwerpen deze duidelijke boodschap van Eva Lefevre, Associate Director Public Affairs & Communications bij Coca-Cola European Partners. “Onze producten worden geconsumeerd in meer dan 200 landen”, vertelde ze. “Die diversiteit moeten we ook terugvinden in ons personeelsbestand. Daarmee bedoel ik onder andere verschillende leeftijden en culturen en een representatief aantal vrouwen in het management.”

Vrouwen in managementfuncties

Voor Coca-Cola zijn vrouwen in managementfuncties een prioriteit. Tegen 2025 willen we dat 40% van het management uit vrouwen bestaat. Momenteel ligt het percentage vrouwen al boven de 30%. Aan de aanwezige vrouwen gaf Eva Lefevre nog mee dat ze alle kansen moeten grijpen en het werk al doende moeten leren. “In tegenstelling tot mannen solliciteren vrouwen pas voor een functie als ze 200% zeker zijn dat ze het aankunnen, maar dat hoeft niet. Wees niet bang om wat risico’s te nemen.”

vrouwen bij Coca-Cola

Het leven als vrouw in een mannelijke omgeving

Na de introductie van Eva Lefevre was het de beurt aan Karen Onselaere. Als Quality Manager werkt ze in een voornamelijk mannelijke omgeving. Haar punt was om als vrouw jezelf te blijven, ook al word je vooral door mannen omringd. Production Manager Feline Matthys kwam vervolgens de getuigenis van Karen Onselaere versterken met een geanimeerde speech. Ook zij is een vreemde eend in de bijt met een team van 100 mensen, waaronder slechts drie vrouwen.

“Mensen zijn verrast als ze horen dat ik kan meepraten over technische zaken. Dat ervoer ik ook al tijdens mijn ingenieursstudies”, aldus Feline Matthys. Met enkele kwinkslagen kwamen we te weten hoe ze het leven als vrouw in een productieafdeling ervaart: de verplichte outfit bespaart haar ’s ochtends tijd, de mannen durven haar al eens sneller helpen,…

werken bij Coca-Cola

Een goed netwerk

Customer Logistics Director Hilde De Geest sloot de middag af met het advies je niet ongerust te maken wanneer je een keuze moet maken over je studies of job. “Je moet het toch leren op de werkvloer”, aldus De Geest. In haar verschillende functies bij Coca-Cola European Partners – ze werkt er al 30 jaar – leerde ze dat het hebben van een goed netwerk daarbij van groot belang is.

Elkaar inspireren is de sleutel

De boodschap sloeg aan bij de jongeren, niet in het minst bij de vrouwelijke studenten die met bijzondere aandacht luisterden naar de getuigenissen van onze medewerksters. Jonathan Young, Head of Economics van de European School, vatte de middag goed samen. “Ik vond deze boodschap inspirerend voor onze studenten. Professionele carrières verlopen niet meer volgens de geijkte paden; meer en meer vrouwen doen vandaag jobs die vroeger doorgaans voorbehouden waren aan mannen. De boodschap die Coca-Cola vandaag uitdraagt, is er een van bewustwording en vertrouwen. Jongeren moeten vertrouwen krijgen om verschillende jobs uit te proberen en daarbij niet bang zijn om te falen.”