Wij zijn al meer dan 90 jaar actief op de Belgische markt. Wij tellen meer dan 90.000 klanten die dagelijks meer dan 10 miljoen van onze dranken consumeren, ongeacht leeftijd, geslacht en sociale klasse. Wij vinden het dan ook erg belangrijk dat de waarden van onze merken ook tot uiting komen in de samenstelling van onze teams. Diversiteit helpt ons om onze klanten en consumenten beter te begrijpen en van dienst te zijn. Voor een bedrijf met lokale vestigingen is het bovendien essentieel dat onze medewerkers de diversiteit van de lokale gemeenschappen weerspiegelen.

Wij zijn ervan overtuigd dat de diversiteit aan ideeën, meningen en ervaringen binnen ons bedrijf zal leiden tot betere werkmethoden en betere resultaten. Wij hechten ook waarde aan diversiteit binnen onze onderneming en bevorderen en respecteren de gelijkheid tussen vrouwen en mannen, generaties, leeftijden, culturele diversiteit en seksuele geaardheid. Wij spannen ons in om diversiteit te promoten, te beginnen met één doel: gendergelijkheid. Bij Coca-Cola European Partners is momenteel 30% van de leidinggevende functies in handen van vrouwen; tegen 2025 willen wij daar minstens 40% van maken. Binnen onze logistieke afdeling bekleedt 25% van de vrouwen een managersfunctie of hogere functie. Twee van hen treden trouwens op als mentor om ons jong vrouwelijk talent te inspireren. Op lange termijn streven wij ook naar een gelijkwaardige vertegenwoordiging van vrouwen en mannen op directieniveau. Bij Coca-Cola Services werken er in totaal 212 werknemers (cijfers 2017) en wordt 33% van de functies uitgevoerd door vrouwelijke werknemers.  

Wij zijn er trots op een lokale onderneming te zijn. Onze producten worden lokaal gefabriceerd en onze lokale sociaaleconomische voetafdruk staat centraal in onze activiteiten. Sinds enkele jaren moedigen wij een groot aantal partnerships aan, zoals blijkt uit onze steun aan WannaWork – een platform naar een idee van onderneemster Sihame El Kaouakibi dat de nieuwe generatie werknemers in contact brengt met bedrijven. Wij vinden dat iedereen de kans moet krijgen om zijn potentieel te benutten. Dat kan door een interessante baan te bemachtigen, door hulp te krijgen bij het aanleren van nieuwe vaardigheden of bij het opstarten van een eigen zaak. Onze steun aan WannaWork was dan ook vanzelfsprekend. Nog een mooi voorbeeld is onze steunverlening, voor de vijfde keer al, aan de Wo.Men@Work Award. Deze prijs wordt jaarlijks uitgereikt door de organisatie JUMP aan de CEO die zich het afgelopen jaar het meest heeft onderscheiden in het bevorderen van professionele gelijkheid. Etienne Gossart, Country Director Belgium-Luxembourg Coca-Cola European Partners, zegt: “Coca-Cola is binnen ieders bereik; dat is een van de intrinsieke waarden van ons merk. Hetzelfde geldt voor onze teams, waarbinnen gendergelijkheid wordt aangemoedigd. Tegen 2025 hopen wij minstens 40 % van de managementposities aan vrouwen toe te vertrouwen. Door verschillende initiatieven te ondersteunen zoals Wo.Men@Work van JUMP en WannaWork proberen wij vooruitgang te boeken op verschillende gebieden van diversiteit en inclusie.

Wil je er graag meer over weten? Lees dan ons actieplan voor duurzame ontwikkeling ‘Dit is Vooruit’.