Als bedrijf geloven we al lang in het belang van duidelijke en eenvoudige voedingswaarde-informatie op de voorkant van verpakkingen, die consumenten kan helpen bij het maken van gezondere en beter geïnformeerde voedselkeuzes.

Begin 2019 hebben we een nieuwe kleurgecodeerde voedingswaarde-etikettering geïntroduceerd voor enkele van onze dranken, waaronder een paar van jouw favoriete smaken. Als de labels er vertrouwd uitzien, dan is dat omdat ze al bekend zijn!  De nieuwe etiketten zijn namelijk ontworpen om voort te bouwen op iets dat al werkt, namelijk het huidige monochrome etiketteringssysteem dat je al jaren in België, Nederland en in heel Europa vindt. Het grote verschil is dat we nu kleuren aan de cijfers toevoegen om deze labels nog duidelijker te maken dan ooit tevoren.

Het verkeerslichtsysteem

Het is identiek aan het zogenaamde ‘verkeerslichtsysteem’ dat jaren geleden reeds in Groot-Brittannië en Ierland is ingevoerd en dat we sinds 2014 vrijwillig steunen. Dit systeem houdt in dat alle voedingsstoffen per 100 ml worden geëtiketteerd met verkeerslichtkleuren in rood, oranje en groen om mensen te helpen de dranken te kiezen die bij hen passen.

Gekleurd Coca-Cola etiket

We hebben veel positieve ervaringen opgedaan in Groot-Brittannië en hebben goed geluisterd naar de feedback van voedingsdeskundigen, academici en consumentenorganisaties over dit etiketteringssysteem. Na veel discussies zijn we van mening dat het belangrijk is om in de praktijk het verschil te ontdekken dat deze labels kunnen maken voor het inzicht, het bewustzijn en het aankoopgedrag. We zullen dit systeem uitproberen voor een staal van ons uitgebreid gamma, waaronder Coca-Cola, Fanta en Sprite en we zullen de resultaten eind 2020 openbaar maken. Op die manier willen we bijdragen aan het door de EU geleide proces voor de beoordeling van de verschillende etiketteringsopties voor Europa.

Duidelijke Coca-Cola etiketten met eenvoudige informatie

In de Obesitasupdate 2017 van de OESO werd vermeld dat

verkeerslichtsystemen het potentieel hebben het aantal mensen die voor een gezondere optie kiezen te vermeerderen met 18% en de calorieopname met 4% te verminderen”.

Wij blijven er rotsvast van overtuigd dat als we mensen eenvoudige informatie verschaffen, we de keuze voor een gezonder dieet mee kunnen ondersteunen.

Als bedrijf blijven we inzetten om ons productaanbod te verbeteren. Daaronder valt ook:

Consumenten voorzien van duidelijke, eenvoudige en zinvolle informatie op de voorkant van de verpakking is voor The Coca-Cola Company zeer belangrijk. We zetten daarom onze etiketteringszoektocht verder om mensen de informatie te geven waar ze recht op hebben.

Bekijk hier de infografiek