Als bedrijf geloven we al lang in het belang van duidelijke, eenvoudige en zinvolle informatie op de voorkant van verpakkingen, die kan helpen bij het ondersteunen van gezondere en beter geïnformeerde voedselkeuzes. De komende weken zal je een paar interessante wijzigingen merken aan enkele van onze labels.

Binnenkort zullen we een nieuwe kleurgecodeerde voedingswaarde-etikettering introduceren voor enkele van onze dranken, waaronder een paar van jouw favoriete smaken.  Als de labels er vertrouwd uitzien, dan is dat omdat ze al bekend zijn!  De nieuwe etiketten zijn ontworpen om voort te bouwen op iets dat al werkt, namelijk het huidige monochrome etiketteringssysteem dat je in België, Nederland en in heel Europa vindt.  Het grote verschil is dat we nu kleuren aan de cijfers toevoegen om deze labels duidelijker en zinvoller te maken dan ooit tevoren.

Het is identiek aan het zgn. “verkeerslichtsysteem” dat in Groot-Brittannië en Ierland is ingevoerd en dat we al sinds 2014 vrijwillig steunen.  Dit systeem houdt in dat alle voedingsstoffen per 100 ml worden geëtiketteerd met verkeerslichtkleuren in rood, oranje en groen om mensen te helpen de dranken te kiezen die bij hen passen.

We hebben veel positieve ervaringen opgedaan in Groot-Brittannië en hebben goed geluisterd naar de feedback van voedingsdeskundigen, academici en consumentenorganisaties over dit etiketteringssysteem. Na veel discussies zijn we van mening dat het belangrijk is om in reallife het verschil te ontdekken dat deze labels kunnen maken voor het inzicht, het bewustzijn en het aankoopgedrag. We zullen ze uitproberen voor een staal van ons uitgebreid gamma, waaronder Coca-Cola, Fanta en Sprite en we zullen de resultaten openbaar maken. We zullen er ook mee bijdragen aan het door de EU geleide proces voor de beoordeling van de verschillende etiketteringsopties voor Europa.

Onze werkzaamheden met betrekking tot kleurgecodeerde labels startten na de Obesitasupdate 2017 van de OESO. Daarin werd vermeld dat 'verkeerslichtsystemen het potentieel hebben het aantal mensen die voor een gezondere optie kiezen te vermeerderen met 18% en de calorieopname met 4% te verminderen'. Wij blijven er rotsvast van overtuigd dat als we mensen eenvoudige informatie verschaffen om de producten te vinden die voor hen aangewezen zijn, we de keuze voor een gezonder dieet kunnen ondersteunen. We zullen de lessen die we trekken uit onze tests dan ook stelselmatig openbaar maken.

Als bedrijf voeren we een aantal veranderingen betreffende ons productaanbod door om een gezondere voedingsomgeving te helpen creëren.  Daaronder valt ook het verminderen van suiker in veel van onze dranken om mensen te helpen te voldoen aan de dagelijkse aanbevelingen van de Wereldgezondheidsorganisatie voor toegevoegde suiker, het aanbieden van kleinere portiegroottes en het handhaven van ons jarenlang engagement voor verantwoorde marketing. Consumenten voorzien van duidelijke, eenvoudige en zinvolle informatie op de voorkant van de verpakking is voor The Coca-Cola Company als steeds zeer belangrijk. We zijn dan ook blij dat we onze etiketteringszoektocht kunnen voortzetten om mensen de informatie te geven die ze nodig hebben, zonder enig giswerk.

Dus, kijk uit naar de labels en vertel ons wat je ervan vindt.

Bekijk hier de infografiek