“Welkom aan boord.” Dit zinnetje hoor je in het vliegtuig, maar ook op je eerste werkdag bij Coca-Cola. Nieuwkomers doorlopen hier immers een uitgebreide introductie en opleiding: de Coca-Cola University. Wij hadden een gesprek met de verantwoordelijke.

De eerste maal dat je de liefde van je leven kust. De eerste hap in die reep chocolade of de eerste keer dat je auto rijdt. Bij Coca-Cola snappen we maar al te goed dat een eerste indruk onuitwisbaar is en je heel erg lang bijblijft.

De dag dat je over de drempel stapt richting je nieuwe job bij Coca-Cola moet dan ook een fantastisch en positief moment zijn. Een perfecte start voor een bloeiende carrière. Daarom richtten we de Coca-Cola University op, een opleidingsprogramma om snel met alle nodige informatie aan de slag te kunnen, zowel voor beginners als ervaren Coca-Cola medewerkers.

Zowel voor nieuwkomers als ervaren mensen

“De Coca-Cola University bestaat sinds oktober 2018 en wil iedereen die onze organisatie komt versterken een introductie en opleiding bezorgen”, klinkt het bij Yves Decorte, als Senior Change Manager bij Coca-Cola verantwoordelijk voor onze eigen universiteit. “Daarnaast staat ze ook open voor meer ervaren mensen die bepaalde zaken willen opfrissen.”

De opleiding bestaat dan ook uit een gemeenschappelijke opleiding van drie dagen, waarna de deelnemer een traject per functie doorloopt. Yves Decorte: “In totaal zijn er meer dan 100 modules, waarvoor meer dan 80 eigen specialisten instaan.” Sinds de start doorliepen al meer dan 210 mensen de Coca-Cola University.

Iedereen eenzelfde start

Yves Decorte gaat nog even dieper in op de redenen om een dergelijk opleidingsprogramma op te starten: “We vinden het belangrijk om iedereen bij de start een gelijkaardige opleiding te geven. Zo krijgt elke medewerker een volledig beeld over ons bedrijf en onderlijnen we meteen het belang van elke rol in de organisatie. Elk van onze 2400 collega’s heeft een sleutelrol en draagt bij aan de resultaten die we samen boeken.”

Een tweede reden is het benadrukken van teamwork. Bij Coca-Cola werkt iedereen samen en dat willen we van bij de start in de verf zetten. Tot slot haalt Yves Decorte de markt aan waarin we actief zijn. “Twintig jaar geleden hadden we vijf merken. Nu zijn dat er meer dan twintig. We willen een ‘Total Beverage Company’ zijn, die meer dan frisdrank aanbiedt. Maar daarvan moet natuurlijk iedere collega doordrongen zijn.”

Het begint bij het onthaal

Vandaar dat in het eerste deel van de opleiding de hele onderneming, de geschiedenis, de duurzaamheidsstrategie en de verschillende vestigingsplaatsen centraal staan. “Maar het allerbelangrijkste moment is misschien wel het onthaal”, verrast Yves Decorte. “Het is dan dat je contacten legt met mensen die in andere diensten zullen werken. Het begin van een netwerk dat later van goudwaarde zal zijn.”

En die opleiding per functie, hoe ziet die eruit? “Hierin focussen we op de specifieke elementen van de job”, klinkt het. “Het spreekt dan ook voor zich dat het telkens een opleiding op maat is. Voor mensen uit de verkoopsafdeling is die bijvoorbeeld samengesteld uit vijf dagen binnen het bedrijf en vervolgens veertien dagen in het werkveld. Voor ons is het een stevige investering, maar we vinden het belangrijk dat iedereen zich snel comfortabel voelt in z’n rol.”

Voor mensen die verantwoordelijk zijn voor een team is er tot slot nog een programma waarin ze hun competenties op vlak van people management verbeteren.

Nieuwkomers sneller ingewerkt

Uit de enthousiaste reacties blijkt dat het concept van de University duidelijk aanslaat. “We schatten dat we hiermee zo’n vier à zes maanden winnen in de inloopperiode van onze mensen”, voegt Yves Decorte eraan toe.

De Coca-Cola University zal de komende maanden dan ook verder worden uitgebouwd. “Zeker de specifieke opleidingen moeten we verder ontwikkelen”, aldus Decorte. “De evoluties in onze markt gaan namelijk enorm snel.”

“We denken er zelfs aan om bepaalde modules open te stellen voor onze klanten”, besluit hij. “Ook zij kunnen baat hebben bij het opfrissen of aanleren van bepaalde kennis.”

Wil je meer weten over hoe het is om te werken bij Coca-Cola? Lees dan zeker één van deze artikels.

Wil je zelf ook deel uitmaken van ons Coca-Cola team? Bekijk dan hier onze jobsite.