Zowat zeven op de tien Belgen vinden plastic flesjes per definitie slecht voor het milieu en één op drie voelt zich zelfs schuldig over het kopen van plastic flesjes. Dat blijkt uit een onderzoek van Chaudfontaine. Om aan de verzuchtingen van de consument tegemoet te komen, schakelen Chaudfontaine en Fuze Tea binnenkort over op flessen van 100% gerecycleerd plastic.

Uit de enquête van Chaudfontaine blijkt dat 55% van de Belgen sneller een plastic flesje zou kopen als ze zeker zijn dat het flesje volledig recycleerbaar is. De helft zou dat doen als ze wisten dat het flesje van gerecycleerd plastic gemaakt is.

“Je merkt dat de publieke perceptie tegenover plastic stevig aan het veranderen is”, zegt ook trendwatcher Herman Konings. “Het startschot was waarschijnlijk wel het verbod op de plastic zakjes in de supermarkt. Er bestaan ondertussen ook al enkele jaren kleine, gespecialiseerde supermarkten die zoveel mogelijk producten in bulkverpakking verkopen, maar tegenwoordig springen ook de grote ketens mee op die trein. Lidl verkoopt bijvoorbeeld noten en haver in silo’s en Delhaize en Albert Heijn hebben nu jute zakjes waar klanten hun fruit in kunnen verpakken. Alles begint bij de perceptie: de consument weet ondertussen wel dat er ongelooflijke hoeveelheden plastic in zee belanden en dat het vijf voor twaalf is, wat dat betreft.”

Plasticschaamte Chaufontaine Fuze Tea

Poppy en Cambio

De trend om het gebruik van plastic af te bouwen, past ook in een groter plaatje, zegt Herman Konings. “Meer en meer mensen besteden aandacht aan het ecologische en zeker als dat gecombineerd kan worden met economische voordelen. Zie bijvoorbeeld ook het succes van autodeelplatformen als Poppy en Cambio. Of de manier waarop we met voeding omgaan, door bijvoorbeeld vegetarisch of veganistisch te gaan eten. Je merkt daar wel een splitsing van de generaties. Twintigers en dertigers zijn er een pak gevoeliger aan dan de generatie boven de veertig. Je ziet dat bijvoorbeeld ook in de Verenigde Staten, een land waar je de supermarkt niet buiten stapt met minstens tien plastic zakjes in de hand. Het zijn vooral de jongeren die daar een herbruikbare fles gebruiken.”

Consumenten gaan de laatste jaren dus zeker bewuster met plastic en het milieu om, maar dat wil echter niet zeggen dat ze eensklaps radicaal het roer willen omgooien, waarschuwt Konings. “De meerderheid heeft het zeker goed voor, maar ze willen er ook niet al te stevig invliegen. Het aantal overtuigde vegetariërs stijgt bijvoorbeeld wel, maar is in Europa nog altijd maar een goede 10 à 13%. Veel mensen zijn liever ‘flexitariër’, ze eten geen vlees, maar wel als het hen goed uitkomt (lacht). Zo is het ook een beetje met de plasticconsumptie: de meeste consumenten vinden dat ze ook al een goede bijdrage leveren door te verminderen in plaats van radicaal te bannen.”

Fuze Tea gerecycleerd plastic

Chaudfontain en Fuze Tea in rpet

Ook bij Chaudfontaine hebben ze die boodschap begrepen. Sinds september verpakt de waterfabrikant zijn producten in flesjes van 100% rpet, wat wil zeggen dat ze volledig uit gerecycleerd plastic bestaan. Tot nog toe was dat 50 procent. Ook op de verpakkingen zelf en via een marketingcampagne wordt de nieuwe aanpak duidelijk gecommuniceerd.Ook Fuze Tea, het ijstheemerk van Coca-Cola in België, zal begin 2020 overschakelen naar petflessen uit 100% gerecycleerd plastic.

“Er zijn al wel enkele drankenproducenten die bioplastics en recycleerbaar materiaal gebruiken voor hun verpakkingen, maar dat zijn meestal kleinere nichefabrikanten”, zegt Herman Konings. “Dat een groot bedrijf als Chaudfontaine, een dochter van Coca-Cola, dit doet, is een belangrijk signaal dat er echt wel een kentering bezig is.”

Wil je meer weten over Coca-Cola en plastic? Lees dit artikel.