The Coca-Cola Company heeft zijn World Without Waste-strategie in de praktijk gebracht op het Mandela 100 Global Citizen Festival, dat 100.000 bezoekers mocht verwelkomen voor optredens van Beyoncé, Jay-Z, Cassper Nyovest, Ed Sheeran en Sho Madjozi.

Om de 100e verjaardag te vieren van de geboorte van Nelson Mandela sloeg de Global Citizen-beweging – die een eind wil maken aan extreme armoede tegen 2030 – de handen ineen met The Coca-Cola Company om Zuid-Afrika's meest ecologische muziekevenement te organiseren.

Een van de beloften van de organisatie was om het festivalterrein net zo schoon te houden als voor de deuren opengingen. Al het recycleerbare afval dat tijdens het festival werd verzameld, ging dan ook rechtstreeks naar recyclagecentra in de buurt. Het programma maakte deel uit van de strategie World Without Waste van The Coca-Cola Company, die erop gericht is om tegen 2030 wereldwijd het equivalent van alle verkochte flessen en blikjes te recycleren.

Het bewustzijn inzake recycleren vergroten

Het festival werkte niet alleen nauw samen met PETCO ('the PET Recycling Company'), Pikit-up en lokale recyclagecentra, maar maakte ook gebruik van ‘waste-preneurs’ om de opruiminspanningen in goede banen te leiden. Deze unieke kans bood de werknemers extra inkomsten, plus nieuwe schoonmaaktrolleys. Daarnaast kregen ze een speciale opleiding om een volwaardig inkomen te halen uit recyclage.

"Het is belangrijk om mensen te leren hoe cruciaal een schone omgeving is en wat ze kunnen doen om van recycling een winstgevende en duurzame sector te maken."
– 
Maserame Mouyeme, Public Affairs, Communications and Sustainability Director bij Coca-Cola Southern & East Africa.

Het gratis evenement vond plaats op 2 december 2018. Op de affiche stonden zowel wereldberoemde als lokale namen, zoals Beyoncé, Jay-Z, Cassper Nyovest, Ed Sheeran en Sho Madjozi.

Het World Without Waste-plan

De ambitieuze strategie om duurzaamheidsproblemen aan te pakken werd begin vorig jaar voorgesteld en belooft lokale gemeenschappen overal ter wereld te helpen om doeltreffendere recyclagemethodes te ontwikkelen. The Coca-Cola Company helpt momenteel om in meer dan 200 landen de beste praktijken op dat vlak te delen.

"Het is belangrijk om mensen te leren hoe cruciaal een schone omgeving is en wat ze kunnen doen om van recycling een winstgevende en duurzame sector te maken," zegt Maserame Mouyeme, Public Affairs, Communications and Sustainability bij Coca-Cola Southern & East Africa. “Zelf kunnen we bij Coca-Cola al heel veel doen. We hebben echter de hulp nodig van onze partners en de bevolking om van recycleren een echte gewoonte te maken.”

Met de hulp van The Coca-Cola Company recycleerde de Zuid-Afrikaanse plasticsector vorig jaar een record van 2,15 miljard petflessen. Dat is een toename van 65% in vergelijking met 2017 en een enorm verschil met de cijfers van begin jaren 2000.

Het verbeteren van de recyclingsector heeft bovendien 64.000 banen opgeleverd voor afvalopruimers, -ophalers en -recycleerders.