Met het warme zomerweer van de afgelopen weken gingen consumenten nog meer op zoek naar verfrissing. Voor de Service Representatives, die de coolers, rekken en rayons in de supermarkten beheren, betekende de zomerperiode veel werk. Onze medewerkers die tijdens het jaar niet op de baan gaan, kregen via het 'Cooler Buddy' programma van Coca-Cola European Partners de kans om hen een handje te helpen in de supermarkten aan de kust. 

Iedereen kent het fenomeen wel. Hoe hoger de temperaturen, hoe meer mensen een tuinfeestje, barbecue of poolparty organiseren. Dit betekent echter ook dat er meer frisdrank en water verkocht wordt.

Extra hulp van eigen medewerkers

Warme zomerdagen zorgen voor een stijging van de drankenverkoop. Ook de Service Representatives, die de coolers, rekjes en rayons in de supermarkt beheren, ervaren dit vanuit een aankooppuntperspectief. Aan de kust bijvoorbeeld, was er in de zomer een verdubbeling van het aantal routes. “Zo doen de teamleaders bijvoorbeeld 6 tot 8 routes in de zomer ten op zichte van 3 à 4 in het jaar”, vertelt Emmanuel Demyttenaere, Team Leader Field Sales bij Coca-Cola European Partners. “Daarom hebben we besloten om de hulp in te roepen van collega's en hen de kans te geven om onze Service Representatives teams een handje te helpen. Bovendien is het voor collega’s leuk om zelf eens in de schoenen te staan van een Service Representative die elke dag opnieuw onze producten zo goed mogelijk in de markt zet. Zo kunnen ze zich een beter beeld vormen van wat de job precies inhoudt”, aldus Emmanuel Demyttenaere.

Extra service om aan de verhoogde vraag aan dranken te voldoen

Mooi zomerweer zorgt er ook voor dat de supermarktbezoeken in de zomerperiode hoger liggen dan andere periodes in het jaar. In de zomer van 2018 bijvoorbeeld verkochten supermarkten aan de westkust tot 14,34% en aan de oostkust 17,27% meer dan in 2017. “Er zijn winkels waarvan de uitbaters zelf nog eens 3 keer per dag de rekken moeten aanvullen omdat al onze dranken in een mum van tijd uitverkocht zijn”, vertelt Emmanuel Demyttenaere. "Maar zelf brengen we ook 2 tot 3 keer meer bezoeken aan onze winkels in de zomer. Wij bieden extra service, dus willen we ook iets in de plaats voor die kost. Daarom willen we extra rekjes, coolers en displays in ruil voor onze extra bezoeken. Het is een win-win voor iedereen." 

“Cooler buddy” voor één dagje

Elke medewerker die het Service Representative team versterkt, loopt een volledige dag mee met een Service Representative. Het aantal supermarktbezoeken per dag varieert tussen de 3 à 5. De “cooler buddy” heeft als taak om de coolers en rekken aan te vullen, maar ook standjes op te bouwen of de stock aan te vullen.