Het is 1928. Tijdens de Olympische Spelen mochten vrouwen voor het eerst deelnemen aan baan- en veldsporten. Men ontstak voor het eerst de Olympische vlam. En een vrachtschip dat de Amerikaanse atleten naar Amsterdam bracht, introduceerde ook meteen Coca-Cola op de Olympische Spelen.

Er is de afgelopen decennia meerdere malen geschiedenis geschreven tijdens de Olympische Spelen. En Coca-Cola was daar, tijdens elke Spelen sinds 1928, om te zien hoe records gebroken en dromen vervuld werden en zowel rivaliteit als kameraadschap te zien ontwikkelen.

Coca-Cola en Mengniu

The Coca-Cola Company is de oudste, continue sponsor van het Internationaal Olympisch Comité (IOC) en we kunnen met trots aankondigen dat we onze samenwerking met twaalf jaar hebben verlengd. Daarmee komen we op een samenwerking van maar liefst 104 jaar! Dit contract staat symbool voor een nieuwe periode. Hierin zullen traditie en innovatie elkaar ontmoeten tijdens de eerste editie van het IOC’s Joint TOP (The Olympic Partners) Sponsorship. The Coca-Cola Company en China Mengniu Dairy Company zullen samen de niet-alcoholische dranken categorie beheren, waarbij Mengniu zich richt op de zuivelcategorie.

Coca-Cola Olympische spelen

“We zijn vereerd en bevoorrecht dat we deel mogen uitmaken van een evenement dat het voor atleten over de hele wereld mogelijk maakt om samen te komen, hun land te vertegenwoordigen, hun dromen na te streven en geschiedenis te schrijven.” Dat zei James Quincey, voorzitter en CEO van The Coca-Cola Company. “Er is veel veranderd sinds we onze eerste Coca-Cola verkochten tijdens de Olympische Spelen in 1928. We kijken daarom met een frisse blik vooruit richting de toekomst en we kijken uit naar de samenwerking met Mengniu om de toekomstige Spelen te promoten en te vieren.” The Coca-Cola Company en Mengniu kennen elkaar al in China omdat Mengniu’s grootste aandeelhouder, COFCO, ook het moederbedrijf van COFCO Coca-Cola is. COFCO Coca-Cola is één van de grootste bottelaars van The Coca-Cola Company in China.

De toekomst

Na het huidige IOC-contract dat eindigt na de Spelen van Tokio in 2020 kunnen we nu beginnen met het plannen van de Spelen in Beijing (2022), Parijs (2024) en Los Angeles (2028) – 100 jaar nadat de vrouwen geschiedenis schreven tijdens de Spelen in Amsterdam. We zullen ook aanwezig zijn tijdens de Spelen in 2026 en 2032, maar deze steden zijn nu nog niet bekend.

Coca-Cola en de Olympische spelen