De voedingssector levert steeds meer inspanningen om de consument te helpen een geïnformeerde en gezonde voedingskeuze te maken. Binnen deze context start The Coca-Cola Company dit jaar in een groot aantal Europese lidstaten onderzoek naar verklarende voedingslabels met kleurcode.

Het Evolved Nutrition Label (ENL) werd ontwikkeld in samenwerking met Mondelēz International, Nestlé, PepsiCo en Unilever en bouwt voort op het Europese monochrome systeem dat intussen al gekend is bij de meer dan 500 miljoen consumenten in de EU. ENL geeft cijfers een kleur en duidt de hoeveelheid voedingsstoffen per portie nauwkeurig aan. Op die manier krijgen consumenten eenvoudige en relevante informatie over de voeding die ze aankopen.

Eind 2018 worden de ENL-labels in de meeste EU-landen uitgerold voor de softdrinks van The Coca-Cola Company, waaronder ook de Coca-Cola-merken. De ENL-tests vinden plaats in Oostenrijk, België, Bulgarije, Griekenland, Polen, Portugal en Roemenië. Later volgen waarschijnlijk nog meer landen.

Op basis van de positieve feedback die consumentenonderzoek opleverde en het constructieve engagement van alle belanghebbenden zullen de tests toelaten de werkelijke impact van de labels te analyseren en bij te dragen tot een EU-geleid proces dat verschillende mogelijkheden op het vlak van voedingslabels beoordeelt. De aanpak stoelt op wat werkt voor de consument, voldoet aan de EU-wetgeving en is overal in de EU schaalbaar.

De ENL labels prijken al op de merken van The Coca-Cola Company in het Verenigd Koninkrijk en Ierland en worden eind 2018 in een aantal EU-landenbij wijze van test uitgerold op een representatieve portfolio, waaronder Coca-Cola™. De uitgewerkte aanpak vloeit voort uit een OESO-rapport uit 2017 over zwaarlijvigheid. Dit concludeerde dat het aantal mensen dat een gezonde voedingskeuze maakt met 18% stijgt en de calorie-inname met 4% daalt dankzij gekleurde labels.

Onlangs werd ook een enquête gevoerd bij 3.500 consumenten in 7 EU-lidstaten waaronder België.Uit de resultaten blijkt dat 8 op 10 consumenten de ENL-labels eenvoudig en nuttig vinden. Er was een duidelijke voorkeur voor gekleurde labels boven de huidige zwart-witlabels met referentie-inname èn voor informatie per portie.

Meer Keuze, Minder Suiker

Naast duidelijke en transparante voedingsinformatie, is het verminderen van het suikergehalte in haar dranken, één van de belangrijke prioriteiten van Coca-Cola.

In het kader van het Convenant Evenwichtige Voeding heeft het bedrijf tussen 2012 en 2016 een caloriereductie gerealiseerd van 8,4%. (1)

Dankzij dit voortgezette engagement wil Coca-Cola tegen 2020 een vermindering van 17,7% realiseren van het gemiddelde suikergehalte in haar dranken ten opzichte van het jaar 2010.

Vandaag bestaat 51% van het verkoopvolume in België en Luxemburg uit dranken met weinig of geen calorieën. (2)

(1) Caloriereductie per liter door een verlaging van het suikergehalte.

(2) Totale CCEP-verkoopvolume. Exclusief koffie, alcohol, bier of Freestyle. Laagcalorische dranken ≤20kcal/100ml. Calorievrije dranken <4kcal/100ml

Meer informatie over Evolved Nutrition Label op: https://evolvednutritionlabel.eu/