Als jij denkt een nieuwe natuurlijke zoetstof ontdekt te hebben, kun je meedoen aan de ‘The Coca-Cola Company Sweetener Challenge’. Innovatie is een drijvende kracht voor Coca-Cola en daarom heeft het hoofdkantoor in Atlanta deze zoetstofwedstrijd gelanceerd. Deelnemers maken kans op een miljoen dollar aan prijzengeld.

De ‘Sweetener Challenge’ is een oproep aan onderzoekers en wetenschappers om een nieuwe natuurlijke, veilige en caloriearme of calorievrije samenstelling te vinden. Deze moet vergelijkbaar zijn met de smaaksensatie van suiker als het verwerkt wordt in levensmiddelen.  

Constant vernieuwen

Robert Long, hoofd Innovatie bij The Coca-Cola Company, geeft aan dat het bedrijf zeer tevreden is met de huidige caloriearme en calorievrije zoetstoffen, waaronder stevia-extract*. De zoetstofwedstrijden ondersteunen de constante vernieuwing van het drankenportfolio. “We zijn continu op zoek naar nieuwe ingrediënten om in te spelen op de veranderende smaak en voorkeuren van de consument,” vertelt Robert.

De ‘Sweetener Challenge’ bestaat uit twee wedstrijden. Naast de wedstrijd om een nieuwe zoetstof te vinden, is er ook de ‘Sweet Story Challenge’. Hierbij worden mensen over de hele wereld uitgenodigd om anekdotes en video's in te zenden. De verhalen gaan over de favoriete methoden in hun cultuur of familie om voeding en dranken op natuurlijke wijze desgewenst zoeter te maken. In december 2017 wordt de winnaar van deze wedstrijd bekend gemaakt.

De Coca-Cola Sweetener Challenge

Geen stevia

De zoektocht naar een natuurlijk caloriearm/calorievrij alternatief voor suiker, heeft een specifiek wedstrijdreglement. Het moet een nieuw bestanddeel zijn dat veilig gebruikt kan worden om voedsel en dranken te zoeten. Daarnaast mag het nieuwe ingrediënt bijvoorbeeld geen stevia-extract* bevatten.

"Coca-Cola is altijd op zoek naar nieuwe en innovatieve ingrediënten en we weten dat geweldige ideeën overal vandaan kunnen komen", zegt Robert. "Deze wedstrijden komen voort uit onze wens om dranken te maken die consumenten graag drinken. We willen ook graag buiten de muren van het bedrijf zoeken naar suikeralternatieven die ons helpen een uitstekende smaak te bieden, maar dan met minder calorieën."

In oktober 2018 wordt de winnaar van de ‘Sweetener Challenge’ bekend gemaakt. Het project wordt geleid door Coca-Cola's External Technology Acquisition-team (ETA), dat investeert in nieuwe ingrediënten, verpakkingsmaterialen en productietechnologieën.

*steviolglycosiden