De deur van het KO lab in het Coca-Cola hoofdkwartier te Anderlecht staat wagenwijd open. Binnenin klinkt het geroezemoes van enkele tientallen studenten die zich verdiepen in de wereld van Coca-Cola. We zijn week twee van de Vlerick Bootcamp, een drie weken durend event georganiseerd door de Vlerick Business School waarbij studenten zich onderdompelen in de wereld van de digitale marketing. Via deze samenwerking met Coca-Cola, krijgen de studenten een praktisch inzicht in de digitale evoluties en hoe die een impact hebben op het marketingverhaal.

Niet alleen dat, de studenten krijgen ook de kans om hun tanden te zetten in een echte case waar ze hun opgedane kennis op kunnen toepassen. “En die case was niet min”, geeft Pauline Descamps, studente master in Marketing Management toe. “Alles draaide rond de lancering van een nieuw product. We moesten nadenken over hoe we die in verschillende kanalen gaan positioneren, telkens gelinkt aan het digitale aspect. Belangrijk was dat we ook het duurzaamheidsluik niet mochten vergeten.”

werken bij coca cola als digital brand manager

Werken bij Coca-Cola als digital brand manager

Drie weken lang mogen de studenten zich dus digital brand manager noemen, maar daarvoor krijgen ze natuurlijk eerst heel wat achtergrondinformatie. Verona Custers, studente master in Marketing Management: “Tijdens de eerste week kregen we belangrijke informatie zodat we de case voldoende konden kaderen. Zo kregen we een rondleiding in de productie- en distributievestiging en het Visitors Center in Antwerpen. Week twee was dan weer een onderdompeling in de digitale wereld. Hiervoor gingen we zelf naar Amsterdam. Telkens opnieuw moesten we de denkoefening maken of bepaalde technologieën pasten in de case.”

Voor Coca-Cola is het belangrijk om de toekomstige generatie brand managers te tonen hoe het is om te werken bij Coca-Cola in België. Daarbij lag de focus dan ook op een erg praktische case. “Op dat vlak hebben we inderdaad erg veel bijgeleerd”, beaamt Verona, “voorheen dachten we wel na over marketing en management, maar hier is het echt concreet. We denken na over specifieke acties zoals het lanceren van een coupon of QR-codes en gaan met cijfers na wat de resultaten zijn.”

De uitdaging

“Daar ligt dan ook één van de moeilijkheden”, zegt Pauline, “Coca-Cola heeft al zeer veel toffe en innovatieve ideeën. Het is zeer uitdagend om vanuit de brainstorm fase iets concreet en tastbaars te maken waar Coca-Cola ook daadwerkelijk iets aan heeft.” Een idee werkelijkheid zien worden is natuurlijk de ultieme droom van de studenten en dat dit kan, bewees de Happy Caps, een app die Coca-Cola enkele jaren geleden lanceerde.

Happy Caps was een digitaal loyaliteitsprogramma voor studenten. Door spelletjes te spelen, te bewegen, opdrachten uit te voeren of aankopen te verrichten, konden de studenten caps sparen die ze konden inruilen voor gratis drankjes aan de automaten op de campus. Het idee is ontstaan tijdens een Vlerick bootcamp en de app werd gelanceerd bij de start van het academiejaar 2015-2016 in Gent.

Ondertussen bestaat de Happy Caps niet meer, maar het idee en de technologie hebben wel geleid tot verschillende nieuwe digitale projecten die nu in verschillende stadia van ontwikkeling zitten.

Pauline: “Een ander uitdagend aspect is de duurzaamheid. Hoe pak je dit het best aan? Je vraagt namelijk een extra moeite aan de consument en dat is niet zo voor de hand liggend.

coca-cola vacatures

Een blik op de toekomst als jonge professional

“Voor ons is het een zeer leuke opportuniteit om enkele weken in de huid van een digital brand manager te kruipen en de echte Coca-Cola spirit van binnenuit te mogen ervaren.”, zegt Verona. “We kijken nu dan ook anders tegen het merk aan.” “Vooral het lokale aspect was erg verrassend”, voegt Pauline toe. “Voor de bootcamp zag ik Coca-Cola als een erg groot mondiaal bedrijf en zag ik er mezelf niet werken. Nu, na twee weken, besef ik dat Coca-Cola in België zeer lokaal werkt. Nu zie ik mezelf daar ooit wel werken”. “En dat is voor velen zo”, weet Verona, “een vriendin van mij heeft zelf na de eerste openingssessie al een sollicitatie ingediend.”

Het geroezemoes houdt nog even aan wanneer de deuren van het KO lab weer sluiten.  De tijdelijke brand managers dompelen zich nog verder onder in de Coca-Cola spirit en wie weet, bouwen samen aan het Coca-Cola van morgen.

Zelf benieuwd naar een job bij Coca-Cola? Bekijk dan zeker deze pagina:

https://nl.cocacolabelgium.be/jobs

Vlerick Coca-Cola