‘Eén zomer kan alles veranderen’

Op 4 juli is het eindelijk zover. Dan verschijnt het langverwachte derde seizoen van de horrorserie Stranger Things. Samen met de jonge helden van de populaire serie keren we dan terug naar de zomer van 1985 om het opnieuw op te nemen tegen de duistere krachten uit de Upside Down dimensie.

Voor Coca-Cola was 1985 evenzeer de zomer die alles veranderde. In dat jaar lanceerden we namelijk New Coke, een aanpassing van het toen 99-jaar oude Coca-Cola recept.

1985, het jaar waar een nieuwe Coca-Cola de oude verving

Het was al in 1984 dat men op het idee broedde om het Coca-Cola recept volledig te veranderen. Toenmalig Coca-Cola CEO Roberto Goizueta, de man achter de innovatieve lancering van Coca-Cola light, wou het belangrijkste merk vernieuwen om de dalende verkoopcijfers opnieuw positief te krijgen. Hij hoopte dat te bekomen door een ingrijpende aanpassing van de formule. Hoewel uit blinde testen bleek dat velen New Coke erg lekker vonden, bleek de consument zo verknocht aan de oude, vertrouwde Coca-Cola dat er enorm veel protest kwam. Na 79 dagen besloot men daarom terug de oude Coca-Cola te produceren.

Stranger Things en New Coke

“Vanaf het begin zou New Coke een belangrijke rol spelen in het nieuwe seizoen”, zeiden The Duffer Brothers, in een interview met The New York Times. De tweelingbroers zijn het creatieve brein achter de serie en schreven en regisseerden ook verschillende afleveringen. “Het was één van de eerste ideeën in onze seizoen 3-brainstorm. Het seizoen speelt zich af in de zomer van ’85 en wanneer je het dan hebt over pop culture momenten, dan springt New Coke erboven uit. Het zou zelf raar zijn hadden we het niet gebruikt.”

Stranger things seizoen 3

De twee zijn zelf grote Coca-Cola fans en het is niet de eerste keer dat ze het merk Stranger Things binnen smokkelden. In de vorige twee seizoenen verschenen zo producten, logo’s en reclames… Alles samen meer dan twaalf keer was Coca-Cola te zien. Ook voor het nieuwe seizoen liet men niets aan het toeval over. De crew van de serie bezocht het Coca-Cola archief in Atlanta om New Coke te bestuderen. Hierdoor was men zeker dat alle props en decorelementen zo waarheidsgetrouw mogelijk zijn.

Stuart Kronauge, directeur sparkling drinks bij Coca-Cola in Noord-Amerika: “Wat Stranger Things zo speciaal maakt, is dat het de jaren 80 zo authentiek mogelijk wil weergeven. Toen we hoorden dat het derde seizoen zich in de zomer van 1985 zou afspelen en New Coke een prominente rol had, wisten we dat we een unieke kans hadden. We konden deze periode op een leuke en onverwachte manier belichten en tegelijk deel uitmaken van één van de meest geanticipeerde pop culture momenten van 2019.”

Coca-Cola First Love

Ter gelegenheid van deze samenwerking regisseerden The Duffer Brothers hun allereerste reclamespot. In Coca-Cola First Love zien we de ontluikende liefde tussen de helden van de serie en maken ze ook hun opwachting in de cinema. Natuurlijk drinken ze New Coke en is dit alles gedrenkt in de typische, duistere Stranger Things sfeer.


New Coke op de markt

Coca-Cola brengt in de Verenigde Staten tijdelijk New Coke opnieuw uit. Er komen ook drie special edition blikjes, telkens met het New Coke en/of het Stranger Things logo op. Deze blikjes zijn echter enkel te verkrijgen in de Verenigde Staten.

Coca-Cola is een graag geziene ‘gastacteur’ in film en televisie. Wil je meer weten over de verschillende films waar Coca-Cola een rol in speelde? Lees dan zeker dit artikel.

Stranger Things en Coca-Cola