Op 18 juni vindt de opening plaats van de nieuwe aseptische lijn in Chaudfontaine. Met deze toevoeging willen we beter inspelen op de behoefte van de consument die meer en meer op zoek is naar natuurlijke drankjes met minder suiker. Niet alleen dat, eind 2019 zullen alle Chaudfontaine verpakkingen gemaakt worden uit 100% gerecycleerd plastic.

Een investering van 20 miljoen euro in Chaudfontaine

Met de nieuwe investering, de tweede grootste sinds de overname van Chaudfontaine in 2003, heeft Chaudfontaine een nieuwe aseptische lijn en een menginstallatie geïnstalleerd. Hiermee kunnen we nieuwe drankjes produceren op basis van mineraalwater en vruchtensap of natuurlijke aroma’s.

In totaal investeerden we al meer dan 147 miljoen euro in de site. Chaudfontaine is dan ook een erg belangrijk merk voor Coca-Cola in België, en voor de lokale economie. Met meer dan 150 werknemers produceerde Chaudfontaine in 2018 meer dan 200 miljoen liter water dat vervolgens door heel België en Nederland verspreid werd.

Chaudfontaine flesjes uit 100 gerecycleerde PET

 

Inspelen op de behoefte van de consument

“Met de nieuwe lijn kunnen we nog beter inspelen op wat de consument wil drinken”, zegt Natacha Ghesquière, Brand Manager Still drinks bij Coca-Cola, “en dat zijn natuurlijke en suikerarme dranken die lokaal geproduceerd zijn. Chaudfontaine Fusion is al het snelst groeiende water met een smaakje in België maar vanaf juli komt daar nog een niet-bruisende variant bij.”

Door de nieuwe aseptische lijn is het vanaf nu echter ook mogelijk om vruchtensap te gebruiken om nieuwe drankjes te maken. “Chaudfontaine Sensation is een nieuw, licht sprankelend drankje op basis van Chaudfontaine mineraalwater en 2% vruchtensap. In juni 2019 lanceren we drie smaken: Citroen & Citroengras, Bramen & Limoen en Abrikoos & Vlierbloesem.”

Natuurlijk blijft één van de grote troeven van Chaudfontaine het erg kwaliteitsvol, puur mineraalwater. Dit legt ondergronds een weg af van minstens zestig jaar waarbij het zelf tot op een diepte van 1600 meter komt. Op die manier wordt het volledig natuurlijk gefilterd alvorens het weer aan de oppervlakte komt in de bron van Chaudfontaine.

De petflessen van Chaudfontaine worden 100% circulair

‘We zullen ervoor zorgen dat ten minste 50% van het materiaal in onze petflessen afkomstig is van gerecycleerd plastic.’ Dat is één van de duidelijke doelstellingen in ons duurzaamheidsactieplan ‘This is Forward’. “Eind 2019 zetten we een nieuwe, grote stap richting dat doel”, zegt Achmed Boumrah, Senior Manager Manufacturing Operations & Operational Excellence bij Chaudfontaine, “vanaf dan zullen alle petflessen van Chaudfontaine gemaakt worden uit 100% gerecycleerde PET. Hiermee doen we met Chaudfontaine nu al beter dan ons 2025 doel en we zijn hier dus oprecht enorm trots op”. Nu bestaan de flesjes uit 50 gerecycleerde PET en tot 15% plantaardig plastic.

Ook de secundaire plastic verpakking rondom de flesjes passen we aan. Vanaf augustus 2019 worden die gemaakt uit 100% gerecycleerd plastic. Wil je met eigen ogen zien hoe het eraan toegaat in Chaudfontaine? Bekijk dan onderstaande video.

Meer weten? Lees dit artikel.

Meer weten over onze acties rond plastic verpakkingen? Lees dan deze artikels.