Zuiverheid kenmerkt het water van Chaudfontaine. De regen die in de omgeving valt, borrelt immers pas na een tocht van 7,5 kilometer en meer dan 60 jaar op aan de bron. Zo wordt het een van de meest zuivere waters ter wereld.

Voor wat meer info over het unieke karakter van het water van Chaudfontaine gaan we te rade bij Jean-Louis Cornet, als hydrogeoloog verbonden aan Coca-Cola. “Het water kan in Chaudfontaine maar op een bepaalde plaats in de ondergrond binnendringen, dit noemen we het impluvium van Chaudfontaine. Het gaat hier om een kalklaag terwijl er op de overige plaatsen ondoordringbare leisteen ligt. Wanneer het water in de ondergrond belandt, begint het aan een tocht van maar liefst 7,5 kilometer, tot 1600 meter diepte. Daar krijgt het een temperatuur van 55° en is de druk ook hoog (160 bar), factoren die de uitwisseling van mineralen bevorderen. In totaal duurt het meer dan 60 jaar voor het water aan de bron opborrelt.” Opmerkelijk: wanneer het water uit de bron komt, heeft het een temperatuur van 37°. Het bewijs dat het diep in de ondergrond geweest is en meteen de verklaring voor de naam van het stadje…

Omdat het hele traject langs ondoordringbare leisteen stroomt, is er geen enkele vervuiling mogelijk. Resultaat: een van de meest zuivere waters ter wereld, met een minerale samenstelling die wordt aanbevolen door diëtisten en goed is voor ieder lid van het gezin, van baby tot zwangere vrouw. De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) neemt de zuiverheid van het water zelfs als referentie.

Natuurlijk verrassend

Begin april lanceerde Chaudfontaine een nieuwe mediacampagne onder de naam ‘Natuurlijk verrassend’. De campagne loopt tot eind 2018. Het doel is om het natuurlijke karakter van het mineraalwatermerk nog beter in de verf te zetten en Belgen te inspireren om door Chaudfontaine terug wat dichter bij de natuur te komen. In de campagne wordt ook aandacht besteed aan de nieuwste telg in de Chaudfontaine-familie: Chaudfontaine Fusion Watermeloen & Komkommer.

“We willen de consument doen stilstaan bij het wonder dat onze natuur is.”

Band met moeder natuur aanhalen

Jongeren houden van de natuur en beseffen dat het belangrijk is om het milieu te respecteren, maar weten er zeer weinig over. Daarom nodigde Chaudfontaine jongeren uit om opnieuw te connecteren met de natuur. Chaudfontaine organiseerde tussen 19 april en 21 mei een reizende tentoonstelling in verschillende steden die Belgische jongeren uitnodigde hun band met moeder natuur aan te halen, om hen eraan te herinneren dat die natuur overal rondom is, soms op plaatsen waar we dat niet verwachten. In totaal stonden er 6 panelen verspreid in de stad (Chaudfontaine, Brussel en Gent), op plaatsen die volledig uit die natuurlijke elementen bestaan. Die didactische hulpmiddelen illustreerden op een begrijpelijke manier de buitengewone reis die het water van Chaudfontaine onder de grond aflegt."Een manier om de consument te doen stilstaan bij het wonder dat onze natuur is", zegt Céline Van den Rijn, marketingdirecteur van Coca-Cola België.