Een verjaardag voor ieder kind

In november en december slaan CHAQWA en Lukoil de handen in elkaar om koffie te verkopen voor het goede doel. De opbrengst van de acties gaat naar Feestvarken vzw, dat kinderen in armoede een leuke verjaardag wil schenken. We trokken naar Malle om te horen hoe Feestvarken dat aanpakt.

Het verhaal van Feestvarken vzw begon toen twee leidsters van de KSA in Malle het OCMW-kantoor van maatschappelijk werker Koen Hendrickx binnenstapten. “Voor een jarige KSA’er hadden ze een grote taart gemaakt”, vertelt hij, “waarna het kind in tranen had verteld dat dit de eerste keer was dat het zijn verjaardag vierde.”

Verjaardagspakketten

Omdat elk kind zijn verjaardag moet kunnen vieren, zetten Hendrickx en co de schouders onder Feestvarken. Deze vzw stelt verjaardagspakketten samen van 25 tot 30 euro voor kinderen die in een situatie zitten waarbij het niet evident is om hun verjaardag te vieren. “Onze eerste en belangrijkste missie is om kinderen uit gezinnen in armoede een fijne verjaardag te bezorgen met een leuk verjaardagspakket”, legt Koen Hendrickx uit. “Via OCMW’s bezorgen we een verjaardagscadeau, een pakket om uit te delen in de klas en alle nodige attributen om thuis een verjaardagsfeestje te kunnen organiseren.”

Chaqwa en Feestvarken

Chaqwa in de bres voor een lokaal goed doel

“We wilden met onze acties graag een lokaal goed doel steunen”, vertelt Marie Gulickx, stagiair marketing voor CHAQWA bij Coca-Cola European Partners. “We vonden Feestvarken een heel mooi initiatief en toen we contact opnamen, voelden we meteen een enorme motivatie.” Coca-Cola European Partners steunt de actie met het koffiemerk CHAQWA. Het verkoopt koffies in het hoofdkantoor in Anderlecht, in een tachtigtal Lukoil-tankstations en via een foodtruck die naar verschillende steden (Hasselt, Antwerpen, Brussel, Kortrijk) rijdt. Behalve koffie verkoopt CHAQWA gadgets zoals een katoenen draagtas en koekjes.

6,5 pakketten per dag

De actie van Coca-Cola European Partners maakt deel uit van De Warmste Week. “Ongeveer 70% van ons budget komt uit die week”, vertelt Koen Hendrickx. De vzw ging van start in 2013 en in 2014 leverde het meteen 431 verjaardagspakketten af. Vorig jaar waren dat er al 1.700, dit jaar zal het de kaap van 2.300 ronden. “Dat zijn er 6,5 per dag. De stijging danken we aan de toename van de giften. Meer en meer OCMW’s doen een aanvraag en het aantal pakketten per OCMW zit eveneens in de lift.”

Chaqwa – het goede doel

Aandacht voor kinderarmoede

Naast het zorgen voor fijne verjaardagen heeft Feestvarken een tweede missie. Het wil ook de kinderarmoede in België onder de aandacht brengen. “Kinderarmoede in België is helaas nog steeds dagelijkse realiteit”, zegt Koen Hendrickx, “maar we zijn ervan overtuigd dat we dit fenomeen samen kunnen bestrijden als we meer mensen erover vertellen”. De vzw werkte educatieve pakketten uit voor scholen, bedrijven en particulieren, maar is ook op dit vlak De Warmste Week zeer dankbaar voor de geschonken aandacht.

Clicformers

Om kinderarmoede extra onder de aandacht te brengen, bouwt Feestvarken dit jaar het grootste Clicformers (bouwspeelgoed voor kinderen vanaf 4 jaar, n.v.d.r.) tapijt ter wereld. Het mikt op een 2D-tapijt van 200.000 Clicformers blokjes. “Iedereen bouwt mee door tien blokjes te doneren voor 5 euro. Dat levert donaties op, maar ook aandacht, want na de onthulling op 18 december in Malle, verhuizen we het hele tapijt naar Kortrijk, waar De Warmste Week neerstrijkt. Het is onze manier om op te vallen.”


Geen eendagsvlieg

Met de donaties en de aandacht voor het project wil Feestvarken de komende jaren graag nog meer kinderen in armoede aan een leuke verjaardag helpen. Toch wil de vzw ook graag voorzichtig groeien, legt Hendrickx uit. “Feestvarken wil geen eendagsvlieg zijn. Het is onze bedoeling om stabiele inkomsten te genereren en dus elk jaar voor een stabiele levering van pakketten te kunnen zorgen.”

Chaqwa - De Warmste Week

Eigen producten

Voor die meer vaste inkomsten kijkt de vzw ook in de richting van de bedrijven. Zo organiseert het teambuildings waarbij bedrijven onder andere een dagje aan de slag gaan in de sociale sector. Daarnaast heeft Feestvarken eigen producten: een Feestvarken bier, een Feestvarken boek, zelfs kousen en zeep (in samenwerking met dorpsgenoot Ecover). “Daar geloven we ook heel sterk in. Naast de donaties is het voor ons een meer vaste inkomensbron als een merk beslist om samen met ons een product op de markt te brengen”, besluit Koen Hendrickx.

Lees meer over onze acties voor de samenleving.