Wereldaidsdag op 1 december is traditiegetrouw een jaarlijkse oproep tot solidariteit met alle mensen met hiv. Samen met de ngo (RED) stelt Coca-Cola zijn kennis ter beschikking om de ziekte in Afrika in te dijken. Voor Wereldaidsdag zetten we ook dit jaar alle zeilen bij om aandacht rond de ziekte te creëren.

Als je overal ter wereld een Coca-Cola kan verdelen, dan kan je dat ook met een geneesmiddel. Dit inzicht inspireert ons sinds 2010 om geneesmiddelen tot in de uithoeken van Afrika te brengen. Binnen het Last Mile Project deelt Coca-Cola kennis over distributie, logistiek en marketing om de gezondheidszorg in Afrika duurzaam te verbeteren.

Het project loopt via de ngo (RED), dat in 2006 ontstond op initiatief van Bono en Bobby Shriver om aids in Afrika te bestrijden. De organisatie werkt samen met iconische merken en benut hun marktkennis om de middelen die in het Global Fund terechtkomen zo optimaal mogelijk in te zetten. Sinds de start genereerde (RED) meer dan 500 miljoen dollar voor het fonds om zo programma’s tegen aids in Afrika (zoals het Last Mile Project) te financieren.

25 jaar Philadelphia

Ook voor de komende Wereldaidsdag op 1 december zet Coca-Cola zijn marketingkracht in tegen de ziekte. Niet alleen door het bekende rode lintje op te spelden, maar ook door aandacht te schenken aan een mijlpaal uit de filmgeschiedenis. In 1993 veranderde Philadelphia immers voorgoed de manier waarop de wereld naar de aidsepidemie keek. (RED) en Coca-Cola vieren de 25ste verjaardag van de film met een herdenkingscampagne die op Wereldaidsdag voor extra giften en aandacht zal zorgen.

“Wereldaidsdag is heel belangrijk”, zegt Patrick Reyntiens van Sensoa. “Het moet niet elke dag 1 december zijn, maar het is belangrijk om erop te wijzen hoe belangrijk solidariteit is. Nu het een chronische ziekte is, zie je die solidariteit soms dalen. Maar het is niet omdat het hier beter gaat, dat we niet solidair moeten zijn met landen waar dagelijks duizenden mensen sterven aan de gevolgen van aids.”

Algemene toegang tot aidsremmers

Voor de campagne rond Wereldaidsdag maken (RED) en Coca-Cola een kwarteeuw na de verschijning van Philadelphia de balans op en kijken we hoe de strijd tegen aids is geëvolueerd. De film wordt opnieuw uitgebracht op DVD, maar krijgt ook vertoningen in grote Amerikaanse steden (zoals Philadelphia uiteraard). Daarbovenop voorzien we een extra documentaire die interviews bevat met Tom Hanks en Denzel Washington over het werk dat Coca-Cola en (RED) in Afrika verrichten met het Last Mile Project.

“Die awareness mag niet worden onderschat”, vindt Patrick Reyntiens. “In het Westen kennen we een goede gezondheidszorg en is er toegang tot hiv-remmers, maar het taboe en het stigma blijven kleven. 25 jaar na Philadelphia zie je verbetering, maar grote bedrijven kunnen een belangrijke rol spelen bij het weghalen van het stigma. Veel mensen zijn niet goed geïnformeerd en kennen bijvoorbeeld het onderscheid tussen hiv en aids niet. Ook in 2018 ligt er nog veel werk op de plank.”

Voor meer info: https://www.levenmethiv.be/