De voorbije weken hebben Coca-Cola en AB InBev voor het eerst hun transporten van en naar een distributiecentrum van Delhaize gecombineerd. Het proefproject werd een succes met 15% minder CO2-uitstoot, minder lege kilometers en minder kosten.

Nauwelijks tien kilometer scheidt onze site in Chaudfontaine van de AB InBev-site in Jupille. Vanuit de twee sites nabij Luik vertrekken of arriveren dagelijks vrachtwagens die vaak op weg gaan naar of afkomstig zijn van dezelfde distributiecentra. Bovendien werken we beide met dezelfde transporteur (Lux Transport). Puzzelstukken genoeg met andere woorden om uit te zoeken of we via een samenwerking het transport duurzamer zouden kunnen maken.

We nemen het leeggoed mee naar Jupille

Het experiment om dit vraagstuk te beantwoorden vond plaats tussen maart en mei 2018 en kreeg de steun van Delhaize, dat zijn distributiecentrum in Ninove hierin betrok. Wat was het plan? Drie maanden lang combineerden we ritten die voorheen leeg terugkeerden om er echte rondritten van te maken. Dat zag er zo uit:

·         Vanuit Chaudfontaine leverden we flessen water (vooral recycleerbare petflessen) aan Delhaize in Ninove.

·         De vrachtwagen rijdt niet leeg terug, maar neemt lege herbruikbare glazen flessen mee naar AB InBev in Jupille.

Dat systeem zorgt voor een rondrit van 296 kilometer. Enkel de tien kilometer tussen Jupille en Chaudfontaine rijdt de vrachtwagen nog zonder lading.

Eenvoudig principe, complexe uitwerking

Het principe klinkt zeer eenvoudig, maar bleek in de praktijk een huzarenstukje dat we konden realiseren met de steun van Multimodaal Vlaanderen en CHEP. Multimodaal Vlaanderen is het adviespunt van het Vlaamse Innovatieplatform voor de Logistieke sector (VIL), terwijl CHEP een mondiale leverancier is van logistieke oplossingen.

CHEP legde de spreekwoordelijke puzzel die de transporten liet samenvallen. “Op basis van de beschikbare data over volumes, stocks en transporten van de verschillende partners maakten we een mapping en een nieuwe flow met een geoptimaliseerde rondrit”, zegt Patrick Van Daele, Sustainability & Collaboration Manager bij CHEP. Geen evidente opdracht, want het volume van een volgoedlevering en een leeggoedophaling is niet altijd in evenwicht. Zeker niet als promo-acties (2+1 gratis bijvoorbeeld) de planning ingewikkelder maken.

Missie geslaagd

Toch slaagden we erin om samen met de betrokken partners duurzame winst te boeken. Te beginnen met de CO2-uitstoot die we konden terugdringen. Het rechtstreekse voordeel voor het milieu en het verkeer bleek enorm, want de emissie kende een daling tussen 10 en 15%. Het aantal lege kilometers bedroeg door de combinatie nog slechts 3% van de totale rondrit en de meer efficiënte planning liet ook de kosten met 15% dalen. De kosten namen onder andere af omdat de doorlooptijd bij Delhaize minder dan een uur bedroeg. Door het ophalen van extra pallets leeggoed, kon de retailer ook rekenen meer vrije stockruimte.

Voor herhaling (en uitbreiding) vatbaar

Meer van dat is met andere woorden voor alle betrokken partijen zeer wenselijk. CHEP Benelux wil in een volgende fase het project op grote schaal uitrollen. Daarbij willen ze ook andere bedrijven betrekken, grotere vrachtwagens inzetten en ook alternatieve transportmiddelen, zoals de trein, uittesten. “Door op grote schaal en over de bedrijfsgrenzen heen over transport na te denken, kunnen we het verschil voor de toekomst maken”, aldus Yoni Van der Veken, General Manager van CHEP Benelux. “Uit dit proefproject blijkt dat transportorkestratie op alle vlakken een positief resultaat oplevert. CHEP Benelux wil nu nóg verder gaan op deze ingeslagen weg.”