De Coca-Cola zomercampagne met onze avontuurlijke Mr. Hendricks is afgelopen. Deze zomer ging alles over ultieme first time experiences door nieuwe ontdekkingen te doen. Al sinds 1886 zijn Coca-Cola en unieke momenten onlosmakelijk met elkaar verbonden. In het kader van de zomercampagne blikken we terug op 10 historische Coca-Cola first time moments.

1.      Kortingsbonnen voor promotie

Na de eerste jaren van introductie groeide de populariteit van Coca-Cola door de voorloper van sampling. In 1887 waren we namelijk het eerste bedrijf dat kortingsbonnen uitdeelde om Coca-Cola te kopen.

Coca-Cola kortingsbonnen

2.      Advertenties op nieuwe plekken

Van televisiereclames en radiospotjes tot advertenties via social media. Coca-Cola adverteert tegenwoordig op verschillende manieren. Toch begonnen we ooit klein. In 1896 gebruikten we als eerste bedrijf siroophouders voor frisdranken en klokken als reclameborden om mensen kennis te laten maken met Coca-Cola.

Siroophouders

3.      Kartonnen sixpacks

Het glazen Coca-Cola flesje mag dan wel een wereldwijd icoon zijn, we bedachten ook andere originele verpakkingen. In 1923 introduceerde Coca-Cola de kartonnen sixpacks. Hierdoor werd het makkelijker om thuis en onderweg van Coca-Cola te genieten. De ontdekking was zo’n groot succes dat Coca-Cola een jaar later een patent aanvroeg en ook toegewezen kreeg.

Kartonnen sixpacks

4.      Primeur Olympische Spelen

Coca-Cola en de Olympische Spelen hebben een lange geschiedenis samen. Het sportevenement staat voor hoop, optimisme en ambitie. Waarden die Coca-Cola deelt.

5.      Eerste vrouwelijke bestuurslid bij een grote organisatie

Coca-Cola streeft naar een inclusieve bedrijfscultuur met de juiste mix van mensen. Een cultuur waarin vrouwen dezelfde kans hebben om carrière te maken als mannen. In 1935 schreef Lettie Pate Evans geschiedenis door als eerste vrouw ooit bestuurslid te worden van Coca-Cola.

6.      Op de cover van Time Magazine

In 1950 was Coca-Cola het eerste product ooit dat op de cover van het bekende Time Magazine verscheen. Leuk weetje: het magazine wilde eigenlijk een foto van directeur Robert Woodruff gebruiken, maar hij weigerde omdat het product volgens hem het belangrijkste element was van Coca-Cola.

7.      Eerste Afro-Amerikaanse vrouw in een advertentie

Mary Alexander studeerde aan de Clark University toen zij in 1955 de eerste vrouw van Afro-Amerikaanse afkomst werd in een Coca-Cola reclame. Mary heeft zelf een interessant leven met ‘first moments’ achter de rug. Ze was namelijk ook de eerste lerares en directrice van Afro-Amerikaanse afkomst op twee verschillende scholen.

Mary Alex

8.      Coca-Cola en FIFA bundelen krachten

In 1976 startten Coca-Cola en de voetbalbond FIFA de eerste samenwerking ooit tussen een internationale sportbond en een bedrijf. De samenwerking ging verder dan alleen het sponsoren van het wereldkampioenschap voetbal. Coca-Cola organiseerde trainingen voor de jeugd en sponsorde ook het wereldkampioenschap voor vrouwen.

9.      Coca-Cola in de ruimte

In 1985 steeg de populariteit van Coca-Cola naar ongekende hoogte. Zelfs zo hoog dat Coca-Cola de eerste frisdrank was die in de ruimte werd gedronken. Astronauten van het ruimteschip ‘Challenger’ testten een speciaal Coca-Cola ruimteblik, zwevend boven de aarde.

Coca-Cola blikjes in de ruimte

10.  Tweede grootste innovatiecentrum in Anderlecht

Coca-Cola en België hebben meer gemeen dan je denkt. Het centrum voor Research & Development (R&D) in Anderlecht opende een vijftiental jaar geleden zijn deuren en groeide uit tot het tweede grootste innovatiecentrum ter wereld. Het onderzoeksteam werkt er aan een uitbreiding van het drankenassortiment van The Coca-Cola Company door nieuwe producten te ontwikkelen en bestaande producten te perfectioneren. Elk jaar zien maar liefst 300 tot 400 nieuwe uitvindingen het levenslicht. 

R&D Center in Anderlecht
Coca-Cola conçoit ici entre 300 et 400 nouvelles boissons chaque année.

© Julien Dominguez

Dit is slechts een kleine greep uit de rijke geschiedenis van Coca-Cola. Het is nooit te laat om zelf fantastische nieuwe ervaringen te creëren. In de woorden van de avontuurlijke Mr. Hendricks: ‘What else haven’t I tried.’