Drankenproducent roept Belgen op om verpakkingen te recycleren

De wereld is bezorgd over verpakkingen en plastic. Drankenproducent Coca-Cola is dat ook, en stelde in 2017 ambitieuze verpakkingsdoelen voorop. Zo wil het bedrijf, ten laatste in 2025, 100% van haar verpakkingen inzamelen én minstens 50% gerecycleerd plastic in plastic flessen gebruiken.

Vandaag zet het bedrijf een volgende stap: uit bevragingen bij stakeholders en consumenten klonk de vraag om het merk in te zetten om mensen te inspireren op vlak van duurzaamheid. Precies daarom lanceert de drankenproducent een opmerkelijke oproep: ‘Koop geen Coca-Cola als je ons niet helpt recycleren!’

Marketing met een doel

Deze zomer geen klassieke marketingcampagne voor Coca-Cola, wel een grootschalige consumentenactie om meer verpakkingen in te zamelen en beter te sorteren. Coca-Cola is daarmee de eerste in zijn sector die zo expliciet inzet op het thema van recyclage. De Belgische campagne is zelfs een wereldprimeur voor de drankengroep. Enkel bij onze noorderburen zal de campagne ook lopen.

Etienne Gossart, Country Director Belux Coca-Cola European Partners: “Als marktleider willen we op alle vlakken toonaangevend zijn, dus ook wat verpakkingen betreft. We moeten het gebruik van verpakkingen waar mogelijk verminderen en alle verpakkingen, inclusief plastic, moeten worden ingezameld. De toekomst is wat ons betreft circulair: elke gebruikte verpakking kan een nieuwe worden. Het is dan ook ons doel om tegen 2025 voor elk drankje dat we verkopen, een verpakking terug in te zamelen. Vandaag wordt ongeveer 85% van onze plastic verpakkingen ingezameld voor recyclage, maar dat is duidelijk niet genoeg.”     

Met de boodschap ‘Koop geen Coca-Cola als je ons niet helpt recycleren!’ op grote affiches in het straatbeeld, wil het bedrijf de aandacht trekken. Een tv-spot, online en digitale ondersteuning en activaties in verschillende steden en op de zomerfestivals zullen in het teken staan van de recyclageboodschap. De campagne loopt officieel tot eind september, maar zal in de komende maanden worden verwerkt in alle communicatie vanuit het merk.

Festivalprimeur: 100% gerecycleerde plastic

Bovendien, zal je op de grote zomerfestivals straks in primeur een Coca-Cola kunnen drinken uit een flesje voor 100% (m.u.v. dop en etiket) gemaakt van gerecycleerde plastic.

Ben Bijnens, Country Director Benelux Coca-Cola Services: “De Coca-Cola festivalfles uit 100% gerecycleerd plastic is een sterk signaal: we geloven zeer hard in de circulaire economie. Vandaag zit er gemiddeld 26% gerecycleerd plastic in onze flessen, dat willen we uiterlijk in 2025, maar liefst zo snel mogelijk optrekken naar 50%. Meer en beter recycleren is absoluut noodzakelijk en moet voor elke consument, zowel thuis als onderweg de logische reflex worden. Zo zal er steeds meer kwalitatief gerecycleerd plastic voorhanden zijn, om van gebruikte flessen nieuwe flessen te maken. Meer recycleren is de doelstelling van deze campagne. Die trouwens een wereldprimeur is, wat duidelijk aangeeft hoe belangrijk wij dit onderwerp vinden.”

Over Coca-Cola in België

‘Coca-Cola’ bestaat in België en Luxemburg uit twee bedrijven. Coca-Cola Services maakt deel uit van The Coca-Cola Company groep. The Coca-Cola Company en haar filialen zijn eigenaar van de merken. Zij staan in voor de consumentenmarketing en het basisconcentraat voor de drankjes dat verkocht wordt aan Coca-Cola European Partners in België en Luxemburg, dochtermaatschappijen van Coca-Cola European Partners plc (CCEP).

CCEP in België en Luxemburg produceert, verdeelt en/of verkoopt Coca-Cola, Fanta, Sprite, Aquarius, AdeZ, Minute Maid, Nordic Mist, Chaudfontaine, FÏNLEY, HONEST, Fuze Tea, Appletiser, POMS, Hawai, CHAQWA, Tropico, Rosport*, Rosport Pom’s*, Monster*, Capri-Sun*en Nalu*. Deze merken zijn samen goed voor meer dan 11 miljoen consumpties per dag in België.

Coca-Cola is voortdurend bezig met het optimaliseren van haar portfolio: van het reduceren van suiker in de dranken tot het introduceren van nieuwe innovatieve producten. Daarnaast werken zij aan het terugdringen van hun impact op het milieu door water terug te geven aan de natuur en recyclage te bevorderen.

(*) merken die niet aan de The Coca-Cola Company groep toebehoren.

Lees meer over de bedrijven en de activiteiten achter Coca-Cola in België op www.cocacolabelgium.be.