Met de lancering van de nieuwe ijsthee Fuze Tea wil Coca-Cola op deze behoefte inspelen

Deze maand maakt België kennis met het nieuwe ijstheemerk Fuze Tea, de grootste introductie van Coca-Cola sinds Coca-Cola zero sugar, 10 jaar geleden. Fuze Tea is een verrassende fusie van thee- en kruidenextracten en vruchtensap en zal in 4 varianten op de Belgische en Luxemburgse markt beschikbaar zijn. Fuze Tea is caloriearm* en wordt gemaakt op basis van duurzaam ingekochte thee. Met de tagline ‘Schenk jezelf wat me-time’, wil het merk mensen aanzetten om even stil te staan bij de waarde van wat tijd voor jezelf.

BELGEN NOOD AAN TIJD VOOR ZICHZELF

Uit een grootschalig onderzoek van Fuze Tea bij 1000 Belgen[1] blijkt dat er flink wat nood is aan me-time:  78% van de Belgen vindt het belangrijk om op werkdagen me-time in te lassen. Maar liefst 9 van de 10 Belgen vindt me-time onontbeerlijk in het weekend.

Toch hebben Belgische volwassenen maar iets meer dan een uur (64 minuten) me-time per dag. Het minst me-time wordt ervaren op maandag, dinsdag en donderdag. Op zondag is de Belg in staat iets meer tijd voor zichzelf te maken met zo’n 72 minuten gemiddeld. Desondanks geeft 54% van de Belgen aan dat een moment voor zichzelf eerder zeldzaam is. 55% ziet de reden hiervan bij de stijgende druk van het dagdagelijkse moderne leven.

Belgen geven aan gemiddeld 57 minuten meer me-time te willen.  70% van de Belgen gelooft dat meer me-time hen extra tijd zou geven om te relaxen, een kwart van de Belgen zou de tijd gebruiken om te reflecteren en 20% zou de extra minuten gebruiken om wat meer tijd te besteden aan anderen.

BIJNA 1 UUR MULTI-SCREENEN PER DAG

43% van de Belgen vindt het moeilijk om aan het einde van de werkdag alles compleet af te sluiten: ze werken ’s avonds nog wat verder en checken emails. Toch vindt het merendeel na 18u een momentje voor zichzelf. 50% van de Belgen beschouwt tv kijken als me-time en 42% leest wel eens een boek of een tijdschrift in zijn vrije tijd. Anderen ervaren het nemen van een warm bad (19%) of kokerellen (17%) als echte me-time. 14% ontspant zich met een koude verfrissende drank erbij. Als niemand kijkt, is de Belg tot iets meer in staat. Zo praat 28% tegen zijn huisdieren, zingt 22% onopgemerkt in hun auto en danst zo een 9% af en toe eens voor de spiegel.

Thuis doet 57% van de Belgen volop aan multi-screening (het fenomeen waarbij er naar meerdere schermen tegelijkertijd wordt gekeken). Gedurende bijna een uur (57min) per dag is de Belg het meest geneigd naar tv te kijken (68%), sociale media te checken (44%), berichtjes te sturen (37%), games te spelen (28%) of gewoon zinloos te browsen of te scrollen (27%).

HET BELANG VAN ME-TIME VOLGENS MILLENIAL EN LIFE COACH EVA DAELEMAN

“Als het over tijdsbesteding gaat, gebruiken we vaak en onbewust allerlei excuses. Terwijl wij eigenlijk zelf onze tijd in handen hebben! Als we 24 uur hebben in een dag waarvan we gemiddeld 7 uur werken en 8 uur slapen, hebben we nog 9 uur over om tijd vrij in te zetten. De keuze is dus letterlijk aan onszelf!  Als lifecoach motiveer ik vaak mensen om meer nu te leven en even na te denken over wat hen – los van de verantwoordelijkheden - écht gelukkig zou maken binnen deze 9 vrije uren. Pas dan kan je aan de slag.”

EVA’S TIPS:

1. Take my breath away

Wanneer we gespannen zijn, vergeten we onbewust te ademen. Als je na die onverwachte file eindelijk op het werk aankomt… hoe voel je je dan? Als een kip zonder kop én zonder buikademhaling. Een reeks diepe ademhalingen gedurende de dag verhogen je gevoel van welzijn, je landt als het ware in je lijf.

2. Knuffel eens een boom

Niet heus. Of toch wel als je het niet laten kan. Tijd doorbrengen in de natuur werkt helend. Bomen en planten sturen een vibratie uit, energie eigenlijk, die ervoor zorgt dat ons lichaam weer dichter naar zijn oorspronkelijke vibratie gaat. Geen smartphone, geen mails, geen schreeuwende kinderen. Geen bos of park in de buurt? Verpot wat plantjes voor op je vensterbank. Wroet met je vingers in de aarde en connecteer.

3. Volg je neus

Een onderzoek toont aan dat mensen rustiger worden door het ruiken van sinaasappel. Pepermunt of rode roos maakt je blijer, lavendel of jasmijn als badolie kalmeert, eucalyptus en rozemarijn geven je een boost en helpen je wakker te blijven. In Japan maken ze er zelfs gebruik van op de werkvloer: ‘s ochtends wordt er een verkwikkende citrusgeur verspreid om wakker te worden, daarna volgt een bloemengeur voor meer concentratie, om af te sluiten met de geur van sandelhout (of andere houtsoorten), die helpt tegen vermoeidheid. Test het zelf eens en steek wat je lekker vindt ruiken in je jas- of broekzak: een takje rozemarijn, tijm, munt, … Geur brengt je in het nu. Het stimuleert je brein op een fijne manier en scherpt je zintuigen en je humeur aan.

4. Niet koud, maar lauw (of warm)

Voor je aan je dag begint, drink een glaasje lauw water of een lekkere thee. Het kickstart je metabolisme. Zelf drink ik de hele dag lauw water, het vraagt minder energie van je lichaam, het is goed voor je bloedcirculatie, je spieren ontspannen makkelijk waardoor je je vanzelfsprekend rustiger zal voelen. In het begin is het even wennen aan de smaak en het gevoel, maar als ik zeg dat het ook goed is voor je huid en ervoor zorgt dat bacteriën zich minder graag nestelen in je lijf. Dan wil je het wel eens proberen. Toch?

5. Meeting met de CEO

Tijdens het werk stellen we er ons geen vragen bij, de ene meeting na de andere. Maar hoe lang is het geleden dat jij een meeting had met de CEO van jouw leven? Dat je de tijd nam om stil te zitten en jezelf te vragen wat je dromen zijn, hoe het gaat en wat je graag anders zou willen in je leven. Door zulke dingen regelmatig op te schrijven zie je ze zwart op wit staan, je creëert een energie waardoor de eerste stap naar het verwezenlijken van je dromen gezet is. Je kan het ‘s ochtends doen of ‘s avonds voor het slapengaan. Je komt dichter bij jezelf, leert je gedachtenstroom en patronen beter kennen, waardoor je er minder makkelijk zal intrappen in de toekomst.

*m.u.v. sparkling postmix