Deze 3 leiders van P&G in België geven al jarenlang blijk van hun persoonlijk en 'corporate' engagement om het gemengde karakter van de managementteams te bevorderen. Tegelijk steunen ze actief het beleid van de onderneming om diversiteit en een inclusieve cultuur centraal te stellen in de waarden en de communicatie met het brede publiek.

De negende Wo.Men@Work Award werd uitgereikt op 26 maart ter afronding van het JUMP Forum.

De kaderleden van Procter concurreerden met nog twee andere heel uitzonderlijke genomineerden die twee sectoren vertegenwoordigen waar het aantal vrouwelijke managers erg laag is, namelijk IT-start-ups en advocatenkantoren.

Bernd Meyring is de Managing Partner van het kantoor Linklaters dat 'Best in Law' wil worden in België op het vlak van vrouwen in seniorposities en als vennoten. Linklaters wil het aantal vrouwelijke partners verdubbelen van 15% (gemiddelde voor België) tot 30% in 5 jaar tijd. Linklaters heeft hiervoor een uitgebreide reeks acties en maatregelen gelanceerd die zorgen voor een eerlijke verdeling van dossiers tussen vrouwelijke en mannelijke medewerkers en die de zichtbaarheid van vrouwen, de flexibiliteit voor iedereen en de aanpassing van de loopbaan aan individuele behoeften verbetert.

Jonge vrouwen met een diploma rechten zijn nu goed voor 66% van het totaal. Voor Bernd Meyring is genderevenwicht dus een kwestie van correct talentmanagement en van doeltreffendheid: "nog afgezien van het feit dat het 'rechtvaardig' is, hechten we belang aan gemengde teams omdat we zo beter werk leveren voor onze klanten."

Sam Lefever is medeoprichter van het IT-bedrijf Niboo. Hij omschrijft zichzelf als een idealist, humanist en feminist. In 5 jaar tijd is het team gegroeid van 2 naar 20 medewerkers. Omdat er zo weinig vrouwen zijn met een informaticadiploma heeft Niboo een rekruteringsproces opgezet dat de waarden van kandidaten, hun houding en hun vermogen om te leren valoriseert. Het team telt momenteel 4 vrouwen. Dat is veel meer dan het gemiddelde voor technologie-start-ups in België. Sam doet er ook alles aan om ervoor te zorgen dat de cultuur van zijn bedrijf afwijkt van 'het gebruikelijke machismo in onze sector'. "Op dit moment heeft de technologiesector de mogelijkheid de wereld van morgen vorm te geven. Als we willen dat die inclusief, duurzaam en humaan is, hebben we de plicht deze waarden in onze bedrijven uit te dragen."

De Wo.Men@Work Award nomineert voor het eerst 3 winnaars in plaats van 1. De jury van de Award heeft bij wijze van uitzondering de kandidatuur van 3 personen voor één bedrijf aanvaard. Het is een weerspiegeling van de bijzondere structuur van P&G, dat in België niet één maar drie gezichten heeft, namelijk: de 'Selling organization', de 'R&D organization' en de 'Engineering organization'.  Onze 3 winnaars Caroline Thomaes, Patrizio Ricci en Olivier Houpert zijn zeer toegewijd aan hun rol als woordvoerders van de waarden van het bedrijf, waaronder diversiteit en professionele gelijkheid tussen vrouwen en mannen.
De huidige maatregelen betreffen alle loopbaanfasen van de aanwerving over het behoud van medewerkers tot de promotie. De instrumenten die worden gehanteerd moeten gegarandeerd inclusief zijn (onbevooroordeeld) en rekening houden met opleidingen, mentoring, sponsoring, flexibiliteit, ouderschap enz. Zo slagen de 3 organisaties van Procter erin de pariteit bij de aanwerving te respecteren (zelfs in R&D en in de productie) en een kwart vrouwen in het managementcomité te verzekeren (het gemiddelde is 16% bij de grote bedrijven in België).

Als 's werelds grootste adverteerder fungeert P&G ook als een voorbeeld van maatschappelijk verantwoord ondernemen in haar reclame door genderstereotypen weg te werken, bv. bij merken als Always, Ariel of Gillette. Procter wil haar kracht gebruiken als 'a force for good' voor de samenleving met de campagnes #WeSeeEqual en #AlwaysLikeaGirl

De reacties van de winnaars

Caroline Thomaes: "Deze Award is een echte erkenning voor het werk dat we doen bij P&G in België. Maar het is nog niet perfect en ik wil elke dag een 'rolmodel' blijven omdat het de kleine doordeweekse handelingen zijn die de cultuur van het bedrijf bepalen! Professionele gelijkheid vereist voortdurende aandacht omdat onbewuste vooroordelen in ons cultureel DNA verankerd zitten. We zetten ons als bedrijf in voor een mentaliteitsverandering via onze merken en onze reclame, ook op Belgisch niveau."

Patrizio Ricci: "Ik ben er bijzonder trots op deel uit te maken van P&G en deze Award in ontvangst te mogen nemen. Het is een erkenning voor onze inspanningen en de vorderingen op het vlak van professionele gelijkheid. Dit is een belangrijk thema voor mij en voor 'P&G Engineering' wereldwijd om betere bedrijfsresultaten te behalen en tegelijk de leefbaarheid op het werk te verbeteren. Al deze maatregelen van ons en van andere bedrijven geven mij vertrouwen in een toekomst waarin we allemaal gelijk worden behandeld op het werk en in de maatschappij, ongeacht het geslacht."

Olivier Houpert: "Ik ben er zeker van dat we dankzij professionele gelijkheid betere resultaten kunnen behalen met ons bedrijf. Deze Award maakt me trots omdat hij een erkenning is voor de vooruitgang die P&G België heeft geboekt. Ik zal me blijven inzetten om P&G nog beter te maken en ervoor te zorgen dat we de juiste organisatiecultuur en de juiste mensen hebben om dat te doen."

Waarom een Wo.Men@Work Award?

De doeltreffendheid van een gendergelijkheidsbeleid in bedrijven hangt vooral af van het engagement van de managers. De Wo.Men@Work Award die jaarlijks wordt uitgereikt door JUMP in samenwerking met Coca-Cola European Partners, wil die inzet zichtbaar maken door een CEO te kiezen die hier bijzonder bij betrokken is en zijn of haar collega's bij andere ondernemingen weet te overtuigen.

Dit is de negende editie van de Wo.Men@Work Award in samenwerking met Coca-Cola European Partners, een bedrijf waarvoor gendergelijkheid geen hol begrip is.

De winnaars van de vorige jaren: http://jump.eu.com/award/previous-winners/

Etienne Gossart, Country Director Coca-Cola European Partners België & Luxemburg: "Elke dag werken we er bij Coca-Cola hard aan om het gevoel van diversiteit die onze merken oproepen bij consumenten, ook in onze organisatie door te vertalen. Ik ben ervan overtuigd dat diversiteit van ideeën, achtergronden en gender ongelofelijk veel rijkdom aan een organisatie kan bieden. Genderdiversiteit is hierin heel zichtbaar. En daar is nog veel werk te doen, ook in mijn organisatie. Daarom geloof ik hard in sterke ambassadeurs die mensen inspireren tot meer diversiteit. Vandaar het belang van Wo.Men@Work, om elk jaar weer een sterke ambassadeur te kiezen. Ik kijk er alvast naar uit om geïnspireerd te worden door Caroline Thomaes, Patrizio Ricci en Olivier Houpert van P&G."

Isabella Lenarduzzi, oprichtster en directrice van JUMP: "Als het management zich niet echt inzet voor professionele gelijkheid kan er geen duurzaam resultaat worden bereikt. Managers moeten dit niet alleen claimen maar er ook met hun gedrag het bewijs van leveren en hun bedrijfscultuur in de richting van meer inclusie sturen. Performant talentmanagement is pas mogelijk als iedereen zich gerespecteerd voelt in zijn identiteit en het beste van zichzelf kan uiten. Diversiteit is als uitgenodigd worden op een bal. Inclusie is gevraagd worden om te dansen!"

JUMP – www.jump.eu.com

JUMP is een toonaangevende sociale onderneming die samenwerkt met organisaties en individuen om de ongelijkheid tussen vrouwen en mannen op het werk op te heffen en een duurzame economie en meer gelijke maatschappij te creëren.

JUMP - Isabella Lenarduzzi - isabella.lenarduzzi@jump.eu.com - 0486 65 84 81