Coca-Cola European Partners (CCEP) is vandaag door de Britse ngo CDP (Carbon Disclosure Project) voor het derde jaar op rij op de A-lijst geplaatst voor klimaatverandering en waterzekerheid, en wordt zo erkend als wereldleider inzake milieuprestaties.

CDP geeft grote ondernemingen een score van A tot D voor de maatregelen die ze nemen op het vlak van klimaatverandering, waterzekerheid en ontbossing. Toonaangevende bedrijven krijgen hierbij een plaats op de prestigieuze A-lijst. In 2018 maakten meer dan 7000 bedrijven hun gegevens bekend aan CDP om ze te toetsen aan de scoremethodiek van de organisatie. Slechts 2% van die bedrijven haalt een plaats op de A-lijst.

CCEP is een van de amper negentien bedrijven met een A-score voor zowel klimaat als water. Deze bekroning vormt een erkenning van de inspanningen die CCEP levert om de milieurisico's te beperken, de koolstofuitstoot te verminderen, het waterbeheer te optimaliseren en de beste praktijken toe te passen op het vlak van milieuleiderschap, zoals het bepalen van ambitieuze en relevante doelstellingen.

Joe Franses, VP of Sustainability bij Coca-Cola European Partners: “We proberen continu om veranderingen door te voeren en onze onderneming op een verantwoorde en duurzame manier te laten groeien. Onze A-score voor zowel klimaat als water en onze erkenning door CDP als een van 's werelds vooraanstaande duurzame ondernemingen zijn twee elementen waarop we bijzonder trots zijn.

Doordat de wereldwijde klimaatuitdagingen steeds dringender worden, evolueren bijgevolg de normen waaraan we moeten voldoen. CDP heeft in 2018 dan ook zijn methodiek aangepast, waardoor ons resultaat een nog grotere betekenis krijgt. Het toont duidelijk aan hoeveel vorderingen we maken in onze duurzaamheidsdoelstellingen en hoe we onszelf als bedrijf uitdagen om het nóg beter te doen.

Het is een enorme verantwoordelijkheid om het tempo van de veranderingen bij te benen en de duurzaamheid van onze volledige bedrijfsvoering voortdurend te verbeteren. We hebben nog veel werk voor de boeg, maar ik ben ervan overtuigd dat we onze doelstellingen zullen verwezenlijken."

Deze plaats op de CDP-lijsten volgt na de eerdere opname van CCEP in de 'Dow Jones Sustainability World and Europe Indices' vorig jaar.

De A-lijsten voor klimaatverandering en waterzekerheid worden door CDP jaarlijks gepubliceerd, samen met een gelijkaardige lijst voor leiderschap bij het aanpakken van ontbossing. De volledige lijst met bedrijven die dit jaar op de A-lijsten staan voor klimaatverandering en waterzekerheid, en de scores van alle andere beursgenoteerde bedrijven, vindt u hier: https://www.cdp.net/en/scores.