Voedingsdeskundige: “Succes schuilt in tussendoortjes plannen en meer discipline”

Geen generatie die zo bezig is met gezonde voeding en duurzaam leven als millennials. Maar verrassend genoeg is het net deze jonge generatie actieve Belgen die ongezond, te vaak en te veel snackt én er zich schuldig over voelt. Dat blijkt uit grootschalig onderzoek van iVOX in opdracht van AdeZ, de nieuwe plantaardige drank van Coca-Cola. Voedingsdeskundige Tanja Callewaert ziet alvast een oplossing in vaste pauzes en geplande snackmomenten.

Hoe zit het met het snackgedrag van de Belgen? Is dit gezond of ongezond? Snacken ze wel op de juiste momenten en waarop baseren ze hun keuzes voor bepaalde snacks? Dat onderzocht Coca-Cola in het kader van de ontwikkeling van de fruitige en voedzame drank AdeZ, die vanaf nu in de supermarkt ligt. Onderzoeksbureau iVOX polste daarom bij 1.000 werkende Belgen tussen 18 en 60 jaar naar hun goede en minder goede snackgewoontes. Enkele resultaten uitgelicht:

Vier op tien snackt dagelijks en vooral op het werk

  • Belgen eten gemiddeld negen snacks per week. Vier op de tien onder ons snacken dagelijks.
  • Ruim de helft van de deelnemers snackt vooral op het werk.
  • Vier op de tien snacken gezond en grijpen bij een klein hongertje naar een stuk fruit of wat groenten. Vooral vrouwen en de oudere generaties kiezen bewust voor een verantwoord tussendoortje.
  • Mannen en millennials snacken het vaakst ongezond. De helft van de jongeren vindt het vooral moeilijk om voedzame alternatieven te vinden.

Dat vooral jongeren het moeilijk hebben is vrij verrassend, vindt ook voedingsdeskundige Tanja Callewaert: “Millennials zijn bij wijze van spreken gefixeerd op een gezonde levensstijl. Denk aan de vele sporthypes, de vele oproepen op sociale media om minder vlees te eten, minder zout, meer bio… Dat ze dan toch naar ongezonde snacks grijpen, is volgens mij omdat ze snel iets kant-en-klaar willen en denken dat gezonde snacks te veel tijd vergen. Maar dat is zeker niet zo. Als je je snacks op voorhand plant en klaarmaakt, is er geen probleem. Bovendien zijn er ook verantwoorde kant-en-klare alternatieven.”

Helft voelt zich schuldig over portiegrootte

  • Werkende Belgen hebben een haat-liefdeverhouding met tussendoortjes: ze nemen zich vaak voor om een dag niet te snacken, maar kunnen de verleiding dan toch niet weerstaan.
  • Ongeveer een op de twee voelt zich schuldig over vaak snacken (45%), over de portiegrootte (49%) en over het soort snacks (54%).
  • Een op de vijf schaamt zich zelfs ronduit als anderen hem of haar zien snacken… Vooral jongeren kampen met een groot schuldcomplex.

Callewaert: “Snacken hoeft niet per se ongezond te zijn. Er bestaan vandaag heel wat gezonde alternatieven. Denk aan suikervrije tussendoortjes, koeken of drankjes op basis van fruit en noten, zelfs kant-en-klare versies gemakkelijk voor onderweg. Ieder moet voor zich op zoek gaan naar zijn of haar ideale, gezondere tussendoortje en daarvoor nieuwe dingen uitproberen.”

Stress, verveling… en de collega’s verleiden ons

  • Een op de drie Belgen zou graag wat meer regelmaat willen in zijn snackgewoontes. Alleen, dat blijkt in de praktijk vaak moeilijker dan gedacht.
  • Slechts vier op de tien plannen hun tussendoortjes in: ongeveer dezelfde snacks op dezelfde momenten. En daar schuilt opnieuw het succes, want ongeplande snackers zijn het vaakst te verleiden.
  • De helft van de respondenten zwicht voor traktaties op het werk of vindt het moeilijk om nee te zeggen als een collega iets te knabbelen aanbiedt.
  • Niet alleen wie ongepland snackt, heeft het moeilijk. Van alle werkende Belgen eet maar liefst 64% meer snacks bij verveling. Ook stress is een duidelijke trigger. Vooral vrouwen snacken dan vaker (70% bij verveling vs. 57% mannen, 59% bij stress vs. 40% mannen).

Hoe snack je dan wel goed? De tips van Tanja Callewaert:

 1.      Plan àl je maaltijden voor de hele week, tot in het kleinste detail

Ken jezelf en maak een heel gedetailleerde weekplanning. Bepaal aan het begin van elke week voor elke dag je avondmaal, lunch én tussendoortjes tot in de puntjes: welk soort fruit, welk beleg op je boterham, … Zo is ook meteen je boodschappenlijstje gemaakt. Op termijn wordt dit een routine en volg je automatisch dit evenwichtig systeem.  Zo loopt het ook veel minder vaak mis.

2.      Las vaste pauzemomenten in

Bedrijven zouden eigenlijk collectief vaste pauzemomenten moeten inrichten. Want waar je werkt en met wie je werkt heeft een grote invloed op je snackgedrag en zelfs op je algemeen eetgedrag. Trakterende collega’s en snoepautomaten overhalen ons gemakkelijk om toch voor een ongezond tussendoortje te kiezen. Maar vaste pauzemomenten zouden de gezonde ambitie vergemakkelijken. Zo vergeet je niet te snacken, zoals 7 op de 10 Belgen doen bij een drukke dag. Bovendien stimuleert het je om eens 10 minuutjes te wandelen in plaats van iets te eten of om alvast water te halen voor de komende werkuren in plaats van koffie.

3.      Ontbijt goed

We snacken heel vaak omdat onze basisvoeding niet goed zit. Wie bijvoorbeeld niet, weinig of onevenwichtig ontbijt, eet sneller ongezonde extra’s en slaat zelfs een maaltijd over. Als je ’s morgens evenwichtig ontbijt, heb je minder nood aan snacken en kom je met een stuk fruit of voedzaam drankje toe tot de middag.

AdeZ, je voedzame snackpartner voor onderweg

AdeZ is een voedzame drank op basis van noten, zaden en fruit, lactosevrij en zonder toegevoegde suiker, die lekker smaakt én perfect past binnen een gevarieerde voeding met plantaardige ingrediënten. Het is het allereerste plantaardige drankje van Coca-Cola. AdeZ is vanaf deze week verkrijgbaar in de meeste supermarkten en beschikbaar in 3 fruitige smaken. De fruitvarianten komen in flesjes van 250 ml, hebben een hersluitbare dop en zijn gemakkelijk te consumeren onderweg.

  • Amandel, mango & passievrucht (Almond Mango & Passionfruit)  (250 ml)
  • Haver, aardbei & banaan (Oat Strawberry & Banana) (250 ml)
  • Kokosnoot, zwarte bessen, aarbeiden en frambozen (Coconut Berry) (250 ml)

Daarnaast zijn ook de klassiekere plantaardige ontbijtopties amandel (Amazing Almond), rijst (Rockin’ Rice) en haver (Awesome Oat) in flessen van 800 ml beschikbaar in de supermarkt. Meer info op www.adez.be