Een vierde van de Belgen koopt geregeld bio, een cijfer dat Coca-Cola wil doen stijgen met de introductie van de biologische dranken van HONEST

Maandag 7 mei 2018 — Coca-Cola breidt zijn drankengamma in België uit met de lancering van HONEST, een assortiment aan biologische dranken. Coca-Cola introduceert in 2018 over heel Europa een nieuw biologisch assortiment[1] aan theedranken, koude koffiedranken, chocolademelk, vruchtenlimonade en fruitige kruidentheeinfusies. De lancering van HONEST maakt deel uit van Coca-Cola’s strategie om de consument meer keuze te bieden en te voldoen aan de stijgende consumentenvraag naar bio en dranken met laag caloriegehalte. HONEST TEA is in Amerika de bestverkopende biologische gebottelde ijsthee van het moment en ook in Europa wil HONEST tegemoetkomen aan de groeiende Europese vraag naar biologische dranken.

Céline Van den Rijn, marketingdirecteur bij Coca-Cola Services, voegde hieraan toe: “We willen ons aanbod op een duurzame manier blijven uitbreiden waardoor mensen kunnen genieten van een drankje dat past bij hun behoeften en levensstijl. Er is een stijgende vraag naar biologische producten, aangezien consumenten zich steeds bewuster zijn over de herkomst en het productieproces van de ingrediënten.”

Dat bio in de lift zit, is geen verrassing. Ook in België stijgt de vraag. Dat blijkt uit een onderzoek uitgevoerd door iVox bij meer dan 1000 Belgen[2]: maar liefst een kwart van de Belgen koopt geregeld bio-producten.

De Belgen en hun kennis over bio

Biologische landbouw en productie betekent werken met de natuur, het ondersteunen van dieren in het wild en het beschermen van kostbare natuurlijke hulpbronnen, zoals zoet water en gezonde bodems. De producten van HONEST zijn biologisch gecertificeerd in overeenstemming met de EU-normen. Daarom zie je op de flesjes van HONEST ook het officiële biologische groene EU leaf logo terug. De distributie en etikettering van HONEST worden in elk land gecertificeerd door lokale certificeringsinstanties. In België is dat onder meer Quality Partner. Een certificatie die ook bij ons zeer belangrijk blijkt te zijn, want zowat de helft van de Belgen geeft aan de afkomst van bio-producten niet te vertrouwen.[3]

Daarnaast blijkt ook dat er bij de Belgen een gebrekkige kennis heerst over bio. Zo geeft 4 op de 10 Belgen aan dat ze nog meer bio zouden willen kopen indien ze zouden weten wat het product nu juist ‘bio’ maakt. Een betere kennis van bio zou dus kunnen leiden tot een hogere bio-consumptie. 89% van de Belgen weet dat er bij de biologische teelt geen chemische bestrijdingsmiddelen worden gebruikt. . 13% van de Belgen geeft foutief aan dat bio-producten sowieso lokaal geproduceerd zijn.  Slechts 3% geeft foutief aan dat er geen dierlijke producten in bio-producten zitten. 41% weet dat bio-producten niet worden geproduceerd met kunstmest. En 35% van de Belgen schat correct in dat bio-vlees met meer respect voor het dierenwelzijn wordt gekweekt. 49% van de Belgen - waarvan het grotendeels de vrouwen zijn die de aankoop doen - koopt af en toe groenten in bio-vorm. Eieren (48%), fruit (44%) en melk en andere melkproducten (31%) staan in de top vier. Wijn, koekjes en snoep, bereide maaltijden en dranken (8%) staan helemaal onderaan. Vooral van het assortiment dranken wil HONEST nu werk maken.

De Belgische drijfveer achter het kopen van bio

HONEST ondersteunt en promoot overal ter wereld biologische landbouwmethoden die een positieve impact hebben op  de biodiversiteit. Ook in Europa zal het merk deze lijn doortrekken en de biologische landbouw ondersteunen door in de productie ingrediënten[4] te gebruiken van kwaliteitsleveranciers.  7 op de 10 Belgen geeft aan bio te consumeren omdat deze géén pesticiden bevatten. Ook de aanname dat bio-producten beter zijn voor het milieu is voor 42% van de Belgen een belangrijke drijfveer voor bio-consumptie. De veronderstelde hogere veiligheid van bio-producten (37%) sluit de top drie van de belangrijkste drijfveren af. Tot slot is bij 3 op 4 van de Belgen de hoge kostprijs voor bio-producten vooral de grootste barrière om bio te kopen. Dat is vooral het geval bij jongere Belgen onder de 34 jaar.

Biologisch assortiment met minder suiker

HONEST fruitige kruidentheeinfusies zijn al beschikbaar op de Belgische markt. Het wereldwijde assortiment van HONEST omvat biologische ijsthee, koude koffiedranken, chocolademelk, een gamma van fruitige kruidentheeinfusies en een reeks biologische vruchtenlimonades voor kinderen, gemaakt met niets anders dan water en biologisch vruchtensap. Op de Belgische markt lanceren we dit jaar in juli  nog HONEST Kids (vruchtenlimonades voor kinderen) en HONEST biologische ijsthee in oktober. Om aan de Coca-Cola doelstelling te voldoen om tegen 2020 de hoeveelheid suiker te verminderen met 10%, bevat het hele assortiment van HONEST niet meer dan 4,8 g suiker en 20 kcal per 100 ml. We kunnen dus spreken over caloriearme dranken.  Bovendien zal HONEST een belangrijke voortrekkersrol spelen in het duurzaamheidsactieplan van Coca-Cola  (Dit is Vooruit). Daarin beloven we o.a. ervoor te zorgen dat ten minste 50% van het materiaal in onze petflessen afkomstig is van gerecycleerd plastic en streven we ernaar om 100% van onze verpakkingen in West-Europa in te zamelen. De flessen van HONEST zijn vandaag, net als hun dop, 100% recycleerbaar. De 375 ml HONEST fles is bovendien een PlantBottle®. Deze fles bestaat voor 30% uit plantaardig materiaal (in dit geval afkomstig van suikerriet).  

Het verhaal achter oprichter Seth Goldman      

HONEST ontstond 20 jaar geleden in Amerika - toen Seth Goldman, student aan de Yale business school, samen met zijn professor, Barry Nalebuff, op zoek ging naar het perfecte drankje dat niet te zoet, maar wel lekker was.
Na een inspirerende looptocht, kwam Seth op het idee om zelf een drankje te maken dat zijn dorst kon lessen na het lopen. Hij haalde diep adem, gaf zijn job op en begon thee te brouwen in zijn eigen keuken. Zijn onderneming bleek enorm succesvol, en Seth droomde ervan om HONEST toegankelijk te maken voor iedereen, ook buiten de VS. The Coca-Cola Company ging in maart 2011 over tot de aankoop van HONEST, na een eerste investering van 40% in 2008. Op die manier kon de distributie van HONEST dranken worden uitgebreid – exact zoals Seth het gedroomd had. Seth blijft tot op heden een belangrijke ambassadeur voor het merk, hij bezoekt theeplantages en bouwt relaties op met de biologische boeren. Hij deelt zijn passie en expertise met de R&D-teams om er voor te zorgen dat HONEST de lekkerste biologische dranken blijft maken en zijn visie blijft uitdragen.

Seth legt uit: "Ons geloof in het produceren van lekkere biologische producten met ingrediënten die rechtstreeks uit de natuur komen, leidde twintig jaar geleden tot de oprichting van HONEST en blijft de basis van het bedrijf van vandaag. Ik droomde er van om met HONEST ook de harten van de Europeanen te veroveren, en dankzij Coca-Cola komt deze droom een stapje dichterbij. We zijn erg blij om HONEST naar Europa kunnen brengen. 

[1] Fruitige kruidentheeinfusies werden reeds in 2017 gelanceerd in België.

[2] Onderzoek iVox (Boghe, 2018)

[3] Onderzoek iVox (Boghe, 2018)

[4] Zie http://www.drinkhonest.be/nl/hoe/ingredienten-kaart/

Over HONEST:

HONEST streeft naar het creëren en promoten van heerlijke biologische dranken. Opgericht in 1998 in Bethesda, MD, VS, startte HONEST vanuit de keuken van Seth Goldman toen hij zijn eerste verkoop deed op Whole Foods Market (toen bekend als Fresh Fields). In 2011 kocht Coca-Cola HONEST na een eerste investering van 40% in 2008, waardoor de distributie van HONEST®-dranken werd uitgebreid. HONEST is het bestverkopende biologische theemerk in de Verenigde Staten en kan worden gevonden in meer dan 100.000 verkooppunten. HONEST is een innovatief merk dat wordt erkend door de Healthful Food Council van de Verenigde Staten, dat instaat voor het helpen veranderen van het voedsellandschap in Amerika.

Over Seth Goldman:

Het was de behoefte aan eenvoudige, biologische verfrissingen gemaakt van bijzondere ingrediënten die Seth Goldman, mede-oprichter en nu TeaEO Emeritus van HONEST, inspireerde. Als actieve persoon probeerde Seth tal van dorstlessers uit, maar hij bleef constant op zoek naar de perfecte drank die niet te zoet was, maar toch voldoende smaak had. Zo experimenteerde Seth in zijn keuken met het mengen van thee, sap en water en richtte hij samen met zijn Yale professor Barry Nalebuff in 1998 HONEST op. Beide stichters gebruikten de keuken van Seth in Bethesda, Maryland, Amerika als HONEST Head Quarters. Na 10 jaar van indrukwekkende groei investeerde The Coca-Cola Company 40% in HONEST en kocht het bedrijf in 2011. Seth studeerde af aan Harvard College (1987) en de Yale managementschool (1995) en is een Henry Crown Fellow van het Aspen Institute. Seth en Barry zijn de auteurs van de bestseller “Mission in a Bottle” van New York Times, een zakelijk boek dat in stripvorm wordt verteld en dat in september 2013 werd gepubliceerd.

Tegenwoordig is HONEST de bestverkopende biologische, gebottelde thee in de Verenigde Staten en wordt het in meer dan 100.000 winkels verkocht. Onder leiding van Seth heeft HONEST innovatieve partnerschappen ontwikkeld met haar biologische en Fair Trade gecertificeerde leveranciers.