Naar aanleiding van de lancering van HONEST® Tea en HONEST® Lemonade op de Belgische markt voerde HONEST® een onderzoek uit naar de eerlijkheid van de Belgen

 

Brussel, 18 juli 2019 – HONEST® heeft een duidelijke missie: eenvoud bevorderen in een enorm complexe wereld. En dat doet het merk dankzij een heerlijk assortiment biologische, verfrissende, maar vooral eerlijke drankjes. HONEST® staat met andere woorden voor heerlijk én eerlijk, of het nu gaat over de ingrediënten of de volledig recycleerbare flesjes(1). Om de uitbreiding van zijn gamma met HONEST® Tea en HONEST® Lemonade op de Belgische markt te vieren, voerde HONEST® een grootschalig onderzoek(2) uit naar hoe eerlijk de Belgen nu zelf zijn. En wat blijkt? Belgen liegen vooral tegen hun vrienden, meestal om iemand anders te beschermen en vooral over waarom ze iets niet gedaan hebben.

1 op de 10 Belgen vertelt nooit een leugen! Enfin, dat is toch wat ze beweren…

Dat lees je inderdaad goed. 1 op de 10 Belgen (11% om exact te zijn), geeft aan nooit een leugentje te vertellen. En wat opmerkelijk is: vrouwen (14%) zeggen opvallend vaker dan mannen (9%) dat ze nog nooit een leugen verteld hebben, wat doet afvragen wie nu juist de grootste leugenaars zijn…

De Belg is niet altijd eerlijk, maar doet dat vooral om zijn vrienden te beschermen

De reden bij uitstek waarom de “niet volledig eerlijke Belgen” wel eens een leugen durven vertellen, is om iemands gevoelens niet te kwetsen (driekwart van de Belgen), daarnaast doen ze dat ook om ruzie te vermijden (2 op de 3 Belgen), om iemand anders te beschermen (38%) of om beleefd te zijn (37%).

Opvallend is dat vrouwen nog vaker dan mannen aangeven een leugen te vertellen om iemand niet te kwetsen (78% tegenover 70%) en ook vaker aangeven niet helemaal eerlijk te zijn om iemand anders te beschermen (43% tegenover 33%). Mannen doen het dan weer vaker omdat het grappig is (14% tegenover 5%) of zodat mensen hen interessant zouden vinden (8% tegenover 4%). 

Een leugentje of twee tussen de lakens kan geen kwaad…

De zaken waarover de Belgen een leugentje vertellen, zijn wel wat zelfzuchtiger. Meer dan de helft van de “liegende Belgen” zegt al eens een leugen verteld te hebben over waarom hij of zij iets vergeten is of niet gedaan heeft (54%). 4 op de 10 geeft aan zelfs regelmatig leugentjes te vertellen over waarom ze te laat waren!  

En in de slaapkamer? Daar durft de Belg ook al wel eens een leugentje vertellen! 1 op 10 geeft aan al eens een leugen verteld te hebben over hun aantal bedpartners en over hoe vaak ze seks hebben met hun partner. Mannen doen dit, naar eigen zeggen, nog vaker dan vrouwen over hun aantal bedpartners (15% tegenover 9%). 

Grote kans dat de personen die het dichtst bij jou staan, wel eens tegen jou liegen…

Degenen waar de “liegende Belgen” het vaakst oneerlijk tegen zijn, zijn hun vrienden (48%). De helft van de groep zet dit in hun top 3. Ook aan hun collega’s (43%) en hun partner (37%) wordt wel eens een leugentje voorgeschoteld. 

Of de Belgen nu écht zo eerlijk zijn als ze beweren, valt nog te bediscussiëren, maar de eerlijkheid van HONEST®,die kunnen we wel absoluut bewijzen!

2 lanceringen, 4 heerlijke nieuwe smaken

Coca-Cola introduceerde in mei 2018(2) over heel Europa HONEST®, een nieuw biologisch assortiment aan theedranken, koude koffiedranken, vruchtenlimonades en fruitige kruidentheeinfusies. Het Belgische gamma dat tot nu toe bestaat uit HONEST® Fruity Infusions en HONEST® Kids wordt vandaag uitgebreid met 2 nieuwe productlijnen: HONEST® Tea en HONEST® Lemonade

Beide productlijnen, die ook in Luxemburg te verkrijgen zijn, brengen meteen 2 heerlijk eerlijke varianten met zich mee. De HONEST® Tea zal bestaan uit de White Brewed Tea Peach & Rosemaryen de Black Brewed Tea Raspberry & Basil. De HONEST® Lemonade lijn bevat de Original Lemonade - Lemon en de Pink Lemonade.

HONEST® hecht niet alleen waarde aan wat het toevoegt, maar ook aan wat het weglaat

HONEST® doet er alles aan om zo transparant mogelijk te communiceren over zijn duurzaamheidstraject en heeft het duidelijke doel voor ogen om tegen 2020 uit te groeien tot een merk dat 100% gerecycleerde plastic flessen gebruikt. Het merk zet bovendien volop in op het produceren van minder suikerhoudende producten.

HONEST® streeft ernaar om plastic afval te verminderen. De HONEST® flesjes hebben een glazen en een plastic variant. Tegen 2020 zullen alle plastic HONEST® flesjes gemaakt worden met 100% gerecycleerde plastic (rPET). Zo’n flesjes hebben een aanzienlijk lagere ecologische voetafdruk dan flessen die gemaakt worden van nieuw plastic én zijn zelf ook volledig recycleerbaar. En dat is een duidelijk signaal van de ambitie die Coca-Cola heeft met al zijn merken: Coca-Cola hoopt in 2025 de doelstelling om 50% rPET te gebruiken voor de verpakkingen van zijn totale portfolio in West-Europa te behalen en zelfs te overtreffen. 

Daarnaast streeft HONEST® ernaar om drankjes te maken die minder calorieën en minder suikers bevatten én nog steeds geweldig smaken. De fruitige dranken uit het HONEST® Kids gamma bevatten nu bijvoorbeeld al geen toegevoegde suikers.

 

HONEST® Lemonade

HONEST Lemonade

* Referentie-inname van een gemiddelde volwassene (8 400 kJ/2 000 kcal)

HONEST® Tea

HONEST Tea

* Referentie-inname van een gemiddelde volwassene (8 400 kJ/2 000 kcal)

 

(1)Met uitzondering van HONEST® Coffee.

(2)Online onderzoek uitgevoerd door onderzoeksbureau iVOX in opdracht van Honest tussen 26 juli 2019 en 30 juli 2019 bij 1000 Belgen representatief op taal, geslacht, leeftijd en diploma. De maximale foutenmarge bij 1000 Belgen bedraagt 3,02%.

(3)De fruitige kruidentheeinfusies werden reeds in 2017 in België & Luxemburg gelanceerd.

### EINDE PERSBERICHT ###

Perscontact

Voor bijkomende vragen kan u contact opnemen met Evy Vanderwaeven, PR manager Famous Relations evy.vanderwaeven@famousrelations.be of +32 498 75 23 27 en met Laura Brems, Public Affairs, Communications & Sustainability Belux bij Coca-Cola Services via beluxpressinfo@coca-cola.com of+32 499 77 28 28.

Evy VanderwaevenPR Manager at Famous Relations

Over HONEST®

HONEST®streeft naar het creëren en promoten van heerlijke biologische dranken. 

Het was de behoefte aan eenvoudige, biologische verfrissingen gemaakt van bijzondere ingrediënten die Seth Goldman, mede-oprichter en nu TeaEO Emeritus van HONEST®, inspireerde. Als actieve persoon probeerde Seth tal van dorstlessers uit, maar hij bleef constant op zoek naar de perfecte drank die niet te zoet was, maar toch voldoende smaak had. Zo experimenteerde Seth in zijn keuken met het mengen van thee, sap en water en richtte hij samen met zijn Yale professor Barry Nalebuff in 1998 HONEST®op. Beide stichters gebruikten de keuken van Seth in Bethesda, Maryland, Amerika als HONEST®Head Quarters. Na 10 jaar van indrukwekkende groei investeerde The Coca-Cola Company 40% in HONEST®en kocht het bedrijf in 2011. 

Tegenwoordig is HONEST®de bestverkopende biologische, gebottelde thee in de Verenigde Staten en wordt het in meer dan 100.000 winkels verkocht. 

Over Coca-Cola in België en Luxemburg

‘Coca-Cola’ bestaat in België en Luxemburg uit twee bedrijven. Coca-Cola Services maakt deel uit van The Coca-Cola Company groep. The Coca-Cola Company en haar filialen zijn eigenaar van de merken. Zij staan in voor de consumentenmarketing en het basisconcentraat voor de drankjes dat verkocht wordt aan Coca-Cola European Partners in België en Luxemburg, dochtermaatschappijen van Coca-Cola European Partners plc (CCEP). CCEP in België en Luxemburg produceert, verdeelt en/of verkoopt Coca-Cola, Fanta, Sprite, Aquarius, AdeZ, Minute Maid, Nordic Mist, Chaudfontaine, FÏNLEY, HONEST, Fuze Tea, Appletiser, POMS, Hawai, CHAQWA, Tropico, Rosport*, Rosport Pom’s*, Monster*, Capri-Sun*en Nalu*. Deze merken zijn samen goed voor meer dan 11 miljoen consumpties per dag in België. Coca-Cola is voortdurend bezig met het optimaliseren van haar portfolio: van het reduceren van suiker in de dranken tot het introduceren van nieuwe innovatieve producten. Daarnaast werken zij aan het terugdringen van hun impact op het milieu door water terug te geven aan de natuur en recyclage te bevorderen. 

Ga naar www.cocacolabelgium.be voor meer informatie.

(*) merken die niet aan de The Coca-Cola Company groep toebehoren.