• DANKZIJ DEZE ACTIE OP VERPAKKINGEN WORDT 9.000 TON MINDER ZUIVER PLASTIC GEBRUIKT IN 2020
  • SPRITE SCHAKELT OVER VAN GROENE NAAR TRANSPARANTE FLESSEN OM ‘BOTTLE TO BOTTLE’-RECYCLAGE TE VEREENVOUDIGEN

Coca-Cola België & Luxemburg kondigde begin deze week aan dat haar merken Chaudfontaine, Honest en GLACÉAU Smartwater (niet verkrijgbaar op de Belgisch-Luxemburgse markt)  in de toekomst aangeboden zullen worden in flessen gemaakt van 100% gerecycleerd plastic (rPET). De overgang vindt plaats tussen eind 2019 en 2020 en maakt per jaar komaf met 9.000 ton zuiver plastic (PET gemaakt van aardolie) in West-Europa1.

Deze actie is een concrete doorvertaling van Coca-Cola’s belofte om tegen 2025 minstens de helft van het plastic gebruik voor zijn PET-flessen in West-Europa te winnen uit gerecycleerde bronnen. In 2019 zal Coca-Cola ongeveer 60.000 ton gerecycleerd plastic gebruiken in die markten en net zoveel zuiver plastic verwijderen. In de Belgische markt gebruikt Coca-Cola nu al gemiddeld 26% gerecycleerd plastic in zijn portfolio. Recent kondigde het bedrijf aan dat het voor de zomer een festivalverpakking zal lanceren voor Coca-Cola orginal taste, Coca-Cola zero sugar en Coca-Cola light taste, bestaande uit 100% gerecycleerd plastic.

Bruno van Gompel, Technical and Supply Chain Director voor Coca-Cola West-Europa, zei hierover het volgende: “Dit is een grote stap voor ons bedrijf. Vanaf 2020 zullen deze merken overal in West-Europa verkrijgbaar zijn in flessen die voor 100% gemaakt zijn uit gerecycleerd plastic. Een duidelijk signaal dat we onze doelstelling van 50% rPET in onze volledige portfolio willen behalen en overtreffen tegen 2025.”

Etienne Gossart, Country Director Belux van Coca-Cola European Partners: “Het debat rond verpakkingen is alomtegenwoordig. Chaudfontaine kiest ervoor om op dit vlak een leidersrol te nemen en haar schouders te zetten onder het principe van een kringloopeconomie. Daarom werd besloten dat alle plastic flessen van het merk vanaf eind 2019 zullen worden gemaakt van 100% gerecycleerd plastic. Dat maakt van Chaudfontaine een van de eerste Belgische watermerken die volledig circulaire verpakkingen gebruikt.”

Coca-Cola kondigde ook aan dat Sprite zal overschakelen van groene naar transparante PET-flessen. Die zijn gemakkelijker om ‘bottle to bottle’ of fles tot fles te recycleren.

Ron Lewis, Chief Supply Chain Officer bij Coca-Cola European Partners, verklaarde: “Mensen verwachten van bedrijven dat die hun producten op een duurzame manier produceren. En die verwachtingen willen we graag inlossen. Waar we uiteindelijk naar streven, is dat onze flessen of blikjes ingezameld, gerecycleerd en hergebruikt worden. Door transparante flessen te gebruiken voor Sprite kunnen we het materiaal gemakkelijker recycleren en hergebruiken voor nieuwe flessen.”

Coca-Cola investeert reeds heel lang in gerecycleerd PET en gebruikt het al sinds de jaren 1990 voor zijn plastic flessen. Meer recent investeerde Coca-Cola in geavanceerde recyclagetechnologieën om de beschikbaarheid van voedingsgekeurd gerecycleerd PET voor zijn flessen te verbeteren. Dankzij deze technologie kan PET geproduceerd worden van minderwaardig plasticafval dat voorheen niet kon worden gerecycleerd in flessen.

Van Gompel licht toe: “Dankzij deze nieuwe technologieën kunnen er meer soorten plasticafval gerecycleerd worden in flessen en kunnen er ook meer herwonnen materialen deel gaan uitmaken van de circulaire economie. Afval dat verbrand werd of op een stortplaats eindigde, kunnen we voortaan ook hergebruiken. Investeringen in ‘scale-up’-technologieën zoals deze helpen ons om het gebruik van gerecycleerd plastic in onze flessen te versnellen.’’

 

Meer informatie op https://www.ccep.com/preview/action-on-packaging

Voetnoten

1.       Alle referenties aan West-Europa verwijzen naar de markten van Coca-Cola European Partners in Andorra, België, continentaal Frankrijk, Duitsland, Groot-Brittannië, IJsland, Luxemburg, Monaco, Nederland, Noorwegen, Portugal, Spanje en Zweden.