Augustus 2019

Coca-Cola heeft de beslissing genomen om Adez niet meer aan te bieden op de Belgische markt. Na lancering van het plantaardige drankengamma in juli 2018, moeten we een jaar na datum concluderen dat de propositie niet voldoende in lijn lag met de verwachtingen van de Belgische consument. Coca-Cola blijft echter wel inzetten op de strategie om een bedrijf te worden met een drankje voor iedereen, op elk moment. Een voorbeeld hiervan is de recente investering in een asceptische lijn in Chaudfontaine die het mogelijk maakt om breder te innoveren met het Belgische mineraalwatermerk met dranken als Chaudfontaine Fusion en Chaudfontaine Sensation.

 

 

Plantaardige dranken worden steeds populairder in België: groei van 10% (1)

Met AdeZ (spreek uit als ‘a-dez’) voegt Coca-Cola in België & Luxemburg plantaardige dranken toe aan zijn drankenportfolio dat inmiddels uit 20 merken bestaat. Daarmee speelt de drankenproducent in op de groeiende populariteit van plantaardige dranken in Europa. Het assortiment omvat zes smaken – op basis van zaden, noten en fruit – en is helemaal afgestemd op de drukke maar bewuste levensstijl die milennials vandaag leiden. De nieuwe AdeZ-recepten werden ontwikkeld in het R&D-centrum van Coca-Cola in Anderlecht.

Groeiversnelling plantaardige dranken

De trend van plantaardige dranken komt overgewaaid uit Latijns-Amerika. Het merk Ades bestaat er sinds 1988, een afkorting voor ‘Alimentos de Semilla’ dat verwijst naar zaden als centraal ingrediënt. Intussen is het populaire drankje koploper in zijn segment, zowel in Argentinië als Mexico en Brazilië. Coca-Cola nam het merk vorig jaar over en lanceert AdeZ (met een z, om de originele Spaanse uitspraak te behouden) vandaag in de Europese markt.

Daarmee breidt Coca-Cola zijn aandeel niet-bruisende dranken – dat tot nog toe bestond uit water, koffie, fruitsappen, ijsthee en sportdranken – gevoelig uit. Ben Bijnens, country director voor Coca-Cola Services: “Consumenten zijn zich steeds meer bewust van hun voedingskeuzes, maar tegelijk leiden ze een drukker leven dan ooit. Met AdeZ reiken we een voedzame drank aan, lactosevrij en zonder toegevoegde suiker, die lekker smaakt én perfect past binnen een gevarieerde voeding met plantaardige ingrediënten. Deze dranken op basis van zaden, noten en fruit maken ook deel uit van onze evolutie naar een ‘total beverage company’, waarbij we een gevarieerd portfolio aan dranken willen aanbieden met een drank voor iedereen, op elk moment van de dag.


Belgische stempel

Plantaardige dranken zijn in Europa aan een sterke opmars bezig. Voor de introductie van AdeZ in ons land, onderzocht Coca-Cola in zijn innovatiecentrum in Anderlecht dan ook de favoriete smaken van de Europeanen. Het resultaat zijn 8 nieuwe recepten, waarvan er 6 in België worden gelanceerd. Naast de klassiekere ontbijtopties amandel, rijst en haver in flessen van 800 ml, introduceert het bedrijf ook drie fruitvarianten als drinkbare snack: Almond Mango & Passionfruit, Oat Strawberry & Banana en Coconut Berry. De fruitvarianten komen in flesjes van 250 ml, hebben een hersluitbare dop en zijn gemakkelijk te consumeren onderweg.

Praktische info

AdeZ, verkrijgbaar vanaf begin augustus in de meeste supermarkten en onderweg.

Smaken: Almond Mango & Passionfruit (250 ml), Oat Strawberry & Banana (250 ml), Coconut Berry (250 ml), Amazing Almond (800 ml), Rockin’ Rice (800 ml) en Awesome Oat (800 ml)

Voor meer info:

Contacteer de afdeling mediarelaties van Coca-Cola in België op +32 499 77 28 28 of per mail naar Laura Brems: lbrems@coca-cola.com.